تاریخچه و زمان ساخت ساختمان ایستگاه راه‌آهن تهران به دوران پهلوی اول برمی‌گردد که در مهرماه سال ۱۳۰۶ خورشیدی بیرون از دروازه‌ گمرک تهران ساخته شد.

قاسمی

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی : ساختمان ایستگاه راه‌آهن تهران در اسفندماه ۱۳۷۹ در فهرست آثار تاریخی و ملی در سازمان میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است، این بنای قدیمی در جنوب شهر و در میدان راه‌آهن قرار دارد. این ایستگاه به خیابان‌های شوش، کشتارگاه یا بهمن، بزرگ‌راه بعثت و خیابان ری یا شهیدرجایی در محدوده منطقه١٦ محدود می‌شود.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید

شاید بپرسید که این بنای قدیمی را چه کسی ساخته است؟ در پاسخ باید گفت که معمار این بنا، فردی اوکراینی به نام «ولادیسلاوویچ گارادیتسکی» است که با الهام از معماری ایران باستان و به‌کارگیری شیوه‌ اکسپرسیونیسم آرمان‌گرا این بنا را طراحی کرد.  ایستگاه راه‌آهن تهران با مصالحی چون آهن و سیمان ساخته شده و پنجره‌های آن از برنز و آهن است، نمای خارجی آهن نیز با مصالح ساختمانی ایرانی مثل سنگ سفید تراورتین تزیین شده که از معدن سنگ «پل‌سفید» استخراج شده است.

وسعت این ایستگاه حدود ۱۷۴ هکتار است و مساحتی در حدود ۳۰ هزار مترمربع به ایستگاه مسافری اختصاص دارد. البته در محوطه‌ این راه‌آهن مدرسه، خانه‌های مسکونی، بیمارستان تختی، مجموعه‌ ورزشی، آتش‌نشانی، نیروی انتظامی و بسیاری از ساختمان‌های دیگر قرارگرفته است.

ساختمان راه‌آهن تهران دارای یک ورودی مسافری، سالن انتظار و ۶ سکوی مسافری هرکدام با دو خط مجزا است و همچنین دارای دو بخش شهری و حمل‌ونقل ریلی است. این ایستگاه دارای ۳۲ ورودی برای دسترسی مسافران به‌کاربری‌های ریلی و شهری و ۶ ورودی فرعی برای کارکنان و کارمندان است.

  •                                                                                             نمایی از بیرون و داخل ساخامان راه آهن تهران

ساختمان ۹۵ ساله راه آهن‌تهران همچنان باشکوه | الهام از معماری ایران باستان و سبک آرمان‌گرا

ساختمان ۹۵ ساله راه آهن‌تهران همچنان باشکوه | الهام از معماری ایران باستان و سبک آرمان‌گرا

کد خبر 733402

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 11
  • نظرات غیرقابل انتشار: 22
  • ناشناس IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    62 5
    واقعا محشره۰این ساختمان به این زیبایی و به این بزرگی و جذابیت؛واقعا بعد از این همه سال زیبایی خودش را داراست، به طوری که می‌بینی انگار الان ساخته شده ولی به سبک زیبای باستانی که الان هم زیباست...
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    72 8
    میشه یکی از سازه های این سال‌ها رو به مردم معرفی کنین که بشه بهش افتخار کرد؟ واحدهای مسکن مهر هنوز تحویل ملت داده نشده در حال فرو ریختنه ...
    • سعید IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
      13 24
      خیلی ؛برج میلاد که ساختن این سازه در آن ارتفاع واقعا کاربر کشوری نیست، پل طبیعت، تونل توحید و.....
    • امیر IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
      24 51
      دوران پهلوی چهارتا بنا وپل وکار خانه ان هم مهندسین خارجی ساختن،، بعدانقلاب هزاران بنا وپل وسد وکار خانه آزادراه ووووواوسط مهندسین ایرانی ساخته شد برین نگاه کنید اینقدر کشورتون راتحقیرنکنید مانند پل حبرت انگیز وسدکارون، برج میلاد، پلهای معلق، سدهای متعدد، آزادراه‌ها، دوبرابر زمان پهلوی راه آهن، دانشگاههای متعدد، پتروشیمی وگلایشگاههای متععدد، کارخانجات وصنایع هسته ای نانو نظامی وفضایی،،،،،
  • ذبيح الله محمدي بردبری IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    31 2
    بسیارزیباوموردپسند
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    37 3
    جناب آقای کارشناس این سقف ایستگاه راه آهن قبلا طرح شطرنجی داشت و آرم ارتش نازی اس اس درآن نقش بسته بود.ولی بعد از انقلاب تمام آنها باکچ استتار شدند.وعلت آن مشخص نشد.
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
      20 3
      بنظرت استتار آرم اس اس نازی نیاز به چه علتی داشته؟
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    11 1
    کدوم یکی از راه‌‌آهنای مارو آلمانیا ساختن؟
  • میرشجاع IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    9 19
    سلام کجای این بنا معماری ایرانی است لنگه آن در دانمارک و آلمان نیز هست
  • کریم صابر IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    17 24
    چیزی که خودمون نساختیم!!!!!! افتخارها چی؟
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
    13 67
    خراب کنید این سازه طاغوتی رو مرگ بر شاه و شاهی
  • Ali IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
    5 37
    بنایی که خارجی ها ساختن آخه چه افتخاری داره این همه بنا آزاد راه پل ساختمون برج بندرگاهها پالایشگاهها .....هزاران هزار سازه غرور آفرینی که به دست مهندسین باغیرت ایران زمین ساخته شده غرور و افتخار داره عزیزان. ما خود تحقیر نیستیم
  • ایرانی IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
    17 2
    پل ورسک(گارانتی ۴۰ ساله آلمان)+ساختمان راه آهن تهران که همگی نشان از صنعت موفق و سطح بالایِ آلمانها دارد،وقتی کارخانه های یک کشور ۳ شیفت فعال باشند،بایست اینچنین کیفیت صنعتی را دارا باشند،حاصل تلاش و فعالیت،نه کم کاری و صرفا ادعا