مسجد جامع غدیرخم، همچون نگینی در محله ضرابخانه می‌درخشد. نه فقط در این روزهای ماه مهمانی خدا، بلکه همیشه شلوغ و پویاست. درهای مسجد قبل از طلوع آفتاب گشوده می‌شود و برنامه‌ها تا ساعت ۱۲شب ادامه دارد. این رسمی است که آیت الله «سید جلال مجدهاشمی» امام جماعت مسجد بنا گذاشته است. از همان سال ۱۳۵۵ تا به امروز.

مجد هاشمی

همشهری آنلاین- راحله عبدالحسینی: ماجرای مهاجرت آیت الله «سید جلال مجد هاشمی»  از قم به محله ضرابخانه برای امامت مسجد جامع روایتی خواندنی دارد. صحبت از نیم قرن پیش است. روزگاری که حجت‌الاسلام مجد هاشمی، مشغول تحصیل و تدریس علوم فقهی و دروس حوزوی در قم بود و آخر هفته به تهران می‌آمد تا به پدر سر بزند. پدر بزرگوارش در مسجدی در خیابان قزوین تهران، چهارراه عباسی امام جماعت بود. «پنجشنبه و جمعه که به تهران می‌آمدم در همان مسجد جلسات درس و بحث هم برگزار می‌کردم. برگزاری همان جلسات باعث شد تا امام جماعت مسجد ضرابخانه به من پیشنهاد شود. یادم هست نمایندگانی از اهالی محله به قم آمده بودند. آیت‌الله‌العظمی مرحوم «محمدرضا گلپایگانی» تاکید داشتند که من برای امام جماعت این مسجد و برای تبلیغ و خدمت به تهران بیایم. من هم به طور موقت پذیرفتم و یک سال در این محله ماندم و امام جماعت مسجد بودم. نیمه دوم سال ۱۳۵۵ بود. بعد از یک سال دیدم این محله برای تبلیغ دین و فعالیت‌های مذهبی مناسب است. پس بنا شد که بمانم.»

بنای مسجد ساخته شد

آیت الله مجد هاشمی با بیان اینکه ابتدا در خانه‌ای اجاره‌ای در جوار مسجد ساکن شد، می‌گوید: «چند بار هم از این خانه به آن خانه نقل مکان کردیم، اما بعد از ۱۰ سال به کمک یکی از مسجدی‌ها خانه‌ای خریدیم.» او وضعیت دهه ۵۰ مسجد را این‌طور تعریف می‌کند: «مسجدی به آن معنا نبود. بهتر است بگویم یک چهاردیواری با یک شیروانی بود. درست مثل یک سوله. سر و شکل اساسی نداشت. اسمش هم مسجد ضرابخانه بود. گام اول این بود که مسجد را از حالت انبار درآوریم. ۶۰۰مترمربع زمین بود. برای خرید زمین کنار مسجد که ۲۰۰ مترمربع مساحت داشت و مالک آن الان هم از خیران محله است، اقدام کردیم. مالک زمین با فروش موافق نبود و زمین را به مسجد اهدا کرد. به این شکل بود که ساخت بنای مسجد آغاز شد در حالی که ۱۵ هزارتومان داشتیم. آن روزگار ساختمان‌های مسکونی به این شکل نبود. فقط تعدادی از کارکنان بانک مرکزی اینجا خانه ساخته بودند. بنای مسجد هم به لطف خدا پیش رفت و در ۳طبقه ساخته شد.»

نام غدیرخم بر تارک مسجد

اهالی قدیمی محله پاسداران و ضرابخانه، مسجد جامع محله را به نام ضرابخانه می‌شناسند. مسجدی که در سال ۱۳۷۰ به نام مسجد جامع غدیرخم تغییر نام پیدا کرد. ماجرای تغییر نام را امام جماعت مسجد این‌طور برایمان بازگو می‌کند: «ماجرای تغییر نام مسجد به خوابی برمی‌گردد که در آن، بزرگی به من اشاره کردند که چرا معطلی؟ چرا اسم مسجد را غدیرخم نمی‌گذاری؟ آن زمان تقریبا ۱۲ سال می‌شد که امام جماعت مسجد جامع ضرابخانه بودم. بعد از آن خواب احساس مسئولیت و وظیفه کردم که باید این کار را انجام بدهم و نام مسجد جامع غدیرخم برگزیده شد.»

مساجد سنگرند

ساختمان مسجد جامع غدیرخم بعد از ۳دهه بازسازی شده‌است. آیت‌الله مجد هاشمی می‌گوید: «تجدید بنا و انجام تعمیرات اساسی ۳۰ سال بعد انجام و در این بازسازی یک طبقه اضافه شد. در طبقه زیرهمکف هم کتابخانه‌ای با ۳هزار جلد کتاب راه‌اندازی کردیم. این تغییرات و بازسازی، ظرفیت مسجد را دو برابر کرده است. کلاس‌های مختلف و برنامه‌های متنوع در سالن کنفرانس با گنجایش ۶۰۰ نفر برگزار می‌شود.»

در مسجد جامع غدیرخم ۳ وعده نماز در تمام روزهای سال اقامه می‌شود. او دراین‌باره می‌گوید: «برنامه مسجد قبل از نماز صبح آغاز می‌شود و به لطف خدا تا ۱۲ شب ادامه دارد. مساجد سنگر و پایگاه هستند. برای همه زمینه‌های اجتماعی، علمی، فرهنگی و عبادی هم برنامه داریم. در ماه‌های رمضان، محرم و صفر، صبح‌ها هم سخنرانی برگزار می‌شود. اهالی برای رفع مشکلات خود به مسجد می‌آیند. مخاطب اصلی ما گروه جوان است. ولایت و مهدویت محور اصلی کارهای ماست. پایگاه اسلامی مسجد فضایی سازنده دارد و جوانان را بیمه می کند.»

 نیم قرن تبلیغ دین و خدمت به مردم در مسجد جامع غدیرخم | یار مورد اطمینان شهید آیت‌الله ‌مفتح | مراسم شب‌های قدر همراه با  پذیرایی در افطار و سحر

روزهای انقلاب و فعالیت مسجدی‌ها

مسجد جامع غدیر خم در روزهای پیروزی انقلاب اسلامی هم نقش پررنگی داشته. آیت االله مجدهاشمی می‌گوید: «این منطقه از نظر سیاسی حساس بود. مسستشاران آمریکایی این اطراف خانه داشتند. دوران انقلاب تعدادی از شخصیت‌های برجسته رژیم شاهنشاهی را گرفتیم و به دادستانی اول انقلاب تحویل دادیم. ساختمان ساواک هم همین حوالی بود که به دست مسجدی‌های این محل گرفته شد. مرحوم ایت‌الله مفتح هم در مسجد قبا بودند، با راهنمای‌های ایشان فعالیت‌های انقلابی مسجد ما هم پیش می‌رفت. وقتی که به این مسجد آمدم، روحانیان زیادی به دیدنم آمدند اما بیشتر از هر کسی شهید آیت‌الله ‌مفتح از دیدن من خیلی خوشحال شد و گفت: از خدا یک یار مورد اطمینان می‌خواستیم که شما را برایم رساند. با شهید دکتر مفتح از قم آشنا بودم و رفاقتی دیرینه داشتیم. شهید آیت‌الله مفتح آن زمان در مسجد قبا فعالیت داشت. تکثیر اعلامیه‌های حضرت امام(ره) بود هم به عهده من بود و کسی از آن خبر نداشت. اعلامیه‌ها در شمال تهران توزیع می‌شد. روزهای پیروزی انقلاب اسلامی یکی از درخشان‌ترین دوران مسجد بود.»

برنامه‌های مسجد در شب‌های قدر

مسجد جامع غدیرخم از ابتدای ماه مبارک رمضان هر شب بعد از نماز مغرب و عشا با برگزاری افطاری میزبان روزه‌داران است. برنامه‌های شب احیا هم از ساعت ۲۲ آغاز و یک ساعت نماز قضا خوانده می‌شود. بعد از اقامه نماز قضا، دعای جوشن کبیر قرائت می‌شود. پذیرایی از نمازگزاران برنامه بعدی است. مراسم مداحی و قرآن به سر گرفتن را «سید احمد صالحی خوانساری» از مداحان اهل بیت(ع) برعهده دارد. در پایان برنامه نیز با گستردن سفره سحری در مسجد پذیرای سوگواران است.

تالیفات آیت الله مجد هاشمی

- امامت در کلام امام رضا (ع)

-غدیر زیربنای اعتقادی شیعه

-سیمای غدیر در کلام امیرالمؤمنین 

- فلسفه اخلاق از نظر اسلام

کد خبر 670435

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha