۱۰ سال پیش بعد از موفقیت در حفظ کل قرآن و تثبیت آن، تصمیم به تربیت حافظان دیگر گرفت.پس از سال‌ها نه تنها پای این انتخاب مانده و جلسات قرآنی‌اش باقی ‌است، بلکه انگیزه‌اش برای تربیت نسل جدید قرآنی بیشتر شده و علاوه بر آموزش حفظ و مفاهیم قرآن، شرایط تربیت دینی را هم برای کودکان و نوجوان در مسجد امام حسن مجتبی(ع) محله نازی‌آباد فراهم کرده است.

حافظان قرآن

همشهری آنلاین-زهرا بلندی:‌ استقبال خوب نوجوانان محله از کلاس‌های قرآنی «صدیقه شمس» بهانه‌ای شد تا در یکی از جلسات همراه این گروه باشیم.  مسجد امام حسن مجتبی(ع) حکم پاتوق دینی و فرهنگی را دارد که هم امکان حفظ قرآن و یادگیری مفاهیم قرآنی را برایشان فراهم کرده و هم می‌توانند در آن درس زندگی بیاموزند. عادت کرده‌اند در هفته چند بار بعد از تمام شدن کلاس‌های مدرسه و دانشگاه به اینجا می‌آیند. چند نفری که زودتر از بقیه وارد کلاس شده‌اند به محض ورود بدون معطلی رحل‌های قرآن را دور دایره‌ای فرضی می‌چینند و قرآن‌ها را روی‌شان قرار می‌دهند.

«صدیقه شمس» حافظ ۴۰ ساله ساکن محله نازی‌آباد که برای حفظ این جمع در مسجد زحمت زیادی کشیده، پابه‌پای بچه‌ها شرایط برگزاری کلاس را مهیا می‌کند: «سال ۱۳۸۰ حافظ کل قرآن شدم و پس از آن هدفم این بود که بتوانم با تدریس دوره‌های حفظ برای کودکان و نوجوانان حافظان دیگری تربیت کنم. از سال ۱۳۹۰ وارد این پایگاه شدم و به تدریج فعالیتم را با برگزاری کلاس‌های حفظ و مفاهیم قرآن شروع کردم.» 

دورهمی حافظان قرآن جوان در نازی‌آباد | تربیت نسل قرآنی فردا | آرامش روحی در حلقه‌های نورانی


طرح صالحین به‌عنوان یکی از طرح‌های مهم بسیج که گروه‌های جوانان و نوجوانان مسجدی را در یک حلقه گرد هم می‌آورد تا به آنها مفاهیم دینی و تربیتی آموزش بدهد موضوع مهمی ‌است که با جدیت در این پایگاه دنبال می‌شود و شمس در اجرای آن نقش قابل توجهی داشته است. حالا حتی اگر خودش هم بخواهد بچه‌ها اجازه نمی‌دهند این جلسات تعطیل شود: «در حال حاضر ۱۶ حلقه و ۱۶ کلاس با ۱۸نفر عضو داریم که بیشتر آنها گروه‌های جوان و نوجوان هستند. خیلی‌ها در این جمع حافظ جزء قرآن شده‌اند و حتی چند نفر که از ۱۰ سال پیش با من در حلقه صالحین کار می‌کردند خودشان به‌عنوان سرگروه، برخی حلقه‌ها را اداره می‌کنند و مباحثی با محوریت قرآن را به بچه‌های کوچک‌تر آموزش می‌دهند.»
 مسئول بسیج نوجوانان پایگاه امام حسن مجتبی(ع) که ۱۰ سال است به‌عنوان معلم قرآن در مدرسه فدک منطقه ۱۶ هم کار می‌کند به جذب دانش‌آموزان از طریق مدارس هم می‌پردازد: ‌ّ «ما در اینجا جز کلاس‌های قرآنی و تربیتی کلاس‌های تقویتی، کامپیوتر و... را همزمان با جلسات گروه صالحین، روزهای پنجشنبه، برگزار می‌کنیم و نه فقط من، بلکه دیگر اعضا در تبلیغ و جذب دانش‌آموزان منطقه به شرکت در این دوره‌ها و برگزاری کلاس‌ها تلاش می‌کنند.»

دورهمی حافظان قرآن جوان در نازی‌آباد | تربیت نسل قرآنی فردا | آرامش روحی در حلقه‌های نورانی

حافظ کل قرآن
شاگرد دیروز و معلم امروز 

در ردیف‌های جلو نشسته‌ است. «مینا سوری» با آغاز کلاس‌های حفظ قرآن از ۱۰ سال پیش در این جمع حضور دارد و حالا به‌عنوان حافظ کل قرآن و شاگرد در حال تثبیت شناخته می‌شود: ‌«آن زمان بیشتر به خاطر علاقه‌ای که به قرائت قرآن با صوت داشتم به این جمع پیوستم. به مرور زمان شرکت در کلاس‌های حفظ و طرح صالحین را شروع کردم. حالا بعد از ۱۰ سال تربیت در کنار خانم شمس حافظ کل قرآن و در حال تثبیت هستم.»

حضور در این جمع و انس با قرآن نتایج خیری در زندگی‌ این جوان ۲۳ ساله که لیسانس رشته ادبیات فارسی است، داشته است: «هرجا به بن‌بست خورده‌ام قرآن مانند چراغ راهنما نجاتم‌ داده ‌است و حالا علاوه بر شرکت در کلاس‌های تثبیت و طرح صالحین خانم شمس، خودم به‌عنوان عضوی قدیمی به تربیت قرآنی هم مشغول هستم.»

دورهمی حافظان قرآن جوان در نازی‌آباد | تربیت نسل قرآنی فردا | آرامش روحی در حلقه‌های نورانی

حفظ ۱۰ جزء قرآن
سبک زندگی‌ام قرآنی شد

«میترا نیکنام» حافظ ۲۲ ساله ۱۰ جزء قرآن، یکی دیگر از اعضای فعال این گروه است که علاوه بر ممارست برای حضور در کلاس‌های شمس و حفظ قرآن، در این مسجد برای بچه‌های متوسطه اول و دوم کلاس‌های تقویتی برگزار می‌کند: «ساکن محله خانی‌آبادنو هستم و حدود ۶ سال پیش از طریق یکی از دوستانم با این جمع آشنا شدم. راستش تا قبل از آن هیچ فعالیت قرآنی نداشتم و با شنیدن صوت قرآنی یکی از همکلاسی‌های مدرسه که شاگرد خانم شمس بود به اینجا آمدم. از آن وقت به بعد دیگر هم‌منش و هم ظاهر و علایقم تغییر کرد.»

دانشجوی سال آخر رشته دبیری فیزیک دلیل موفقیتش را قرار گرفتن دوستانی خوب در مسیر زندگی‌اش می‌داند: ‌ «حضور در این جمع و حفظ ۱۰ جزء قرآن به کل من را از درون و بیرون تغییر داد و حالا علاوه بر شاگردی نزد استادم با تدریس تقویتی علوم پایه برای بچه‌های محله سعی می‌کنم زکات علمم را بپردازم.»

دورهمی حافظان قرآن جوان در نازی‌آباد | تربیت نسل قرآنی فردا | آرامش روحی در حلقه‌های نورانی

حافظ ۲۵ جزء قرآن
بهترین جا برای کسب آگاهی

یکی از روزهای سال ۱۳۹۱ وقتی برای اقامه نماز همراه مادرش به مسجد آمده بود با خانم شمس و کلاسش آشنا می‌شود و از آن‌وقت تاکنون عضو ثابت این کلاس است: ‌ «با دیدن جو آرام و دوستداشتنی و شنیدن صحبت‌های جالب خانم شمس درباره مفاهیم قرآن علاقه‌مند به حضور در این جمع شدم و تا الان به لطف استاد خوبم جایی بهتر از اینجا برای کسب آگاهی پیدا نمی‌کنم.»

«فاطمه‌سادات سلطانیان» دانشجوی ۲۱ ساله ترم آخر رشته ادبیات عربی که حافظ ۲۵ جزء قرآن است، کسب نتیجه خوب را مهم‌ترین عامل برای ماندگاری‌اش در جمع می‌داند: ‌ «علاوه بر شرکت در کلاس‌های حفظ و تثبیت کل هفته در مسجد حضور دارم و با حضور در اینجا و مشارکت در برگزاری برنامه‌های مناسبی و جلسات قرآنی آرامش می‌گیرم.» 

کلاس‌های مفاهیم روزهای سه‌شنبه و کلاس‌های حفظ قرآن یکشنبه‌ها از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۷:۳۰ در مسجد امام حسن مجتبی(ع) منطقه ۱۶ برگزار می‌شود.  

 
 

کد خبر 669094

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha