دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۴:۵۷
۰ نفر

گروه ورزشی: تیم ملی فوتبال ایران در راستای آماده‌سازی خود برای حضور در ادامه رقابت‌های مقدماتی جام جهانی، عصر امروز (ساعت 16:30) در یک دیدار دوستانه به مصاف تیم ملی چین خواهد رفت.

 ملی‌پوشان فوتبال ایران که در این کشور اردو زده‌اند هفته گذشته در اولین تجربه مربیگری قطبی با 5 گل اندونزی را شکست دادند و امروز مقابل چین قرار خواهند گرفت که به گفته قطبی سبک بازی این تیم شباهت زیادی به کره شمالی دارد. نکته جالب توجه این است که چینی‌ها در آخرین بازی دوستانه خود مقابل تیم ملی آلمان جمعه‌شب به تساوی یک بر یک رسیدند و این دیدار محک نسبتا جدی برای تیم ملی ایران محسوب می‌شود. در ضمن دو تیم ایران و چین تقریبا با نفرات اصلی خود این دیدار تدارکاتی را برگزار خواهند کرد.

تمرین دو جلسه‌ای تیم ملی

تمرینات تیم ملی صبح دیروز  در چین پیگیری شد و بازیکنان در نوبت عصر هم یک تمرین سبک برگزار کردند. در تمرین 90 دقیقه‌ای صبح به غیر از مسعود شجاعی،  تمامی بازیکنان از جمله لژیونرها حضور داشتند که قطبی با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سه بخش جداگانه به صورت تخصصی با بازیکنان دفاع، هافبک و مهاجم کار کرد. تمامی لژیونرها خودشان را به اردوی تیم ملی رسانده‌اند و مسعود شجاعی تنها غایب تمرینات است. شجاعی که شب گذشته  در بازی اوساسونا و رئال‌مادرید به میدان رفت، نمی‌تواند در اردوی تیم‌ملی در چین حضور داشته باشد. او در کره‌شمالی به سایر ملی‌پوشان ملحق خواهد شد.

افشین قطبی با وجودی که جواد نکونام برای بازی با کره شمالی به دلیل دو اخطاره بودن غایب است بر این عقیده است که این بازیکن باید در جمع ملی‌پوشان باشد و  همراه سایر بازیکنان تیم تمرین کند تا برای بازی با امارات آماده شود. البته هنوز مشخص نشده که نکونام همراه شجاعی اسپانیا را ترک خواهد کرد یا اینکه با  پرواز دیگری به اردوی تیم ملی ملحق خواهد شد ولی سرمربی تیم ملی خواهان حضور هافبک اوساسونا در اردو شده است.

پس از انجام برنامه‌های تمرینی  از سوی کادر فنی تیم ملی، قطبی در 4 گروه اختصاصی با بازیکنان جلسه برگزار کرد. او پس از بازبینی فیلم تمرینی ملی‌پوشان و به منظور رفع نقاط ضعف و تقویت نکات مثبت بازیکنان دیروز نشستی با بازیکنان داشت و این جلسه به طور جداگانه و  اختصاصی با دروازه‌بانان، مدافعان، هافبک‌ها و بازیکنان خط حمله   برگزار شد. نکته قابل توجه این است که سرمربی تیم ملی در چند روز اخیر فیلم چند بازی حساس اروپایی از جمله دیدار منچستر و بارسلونا را برای بازیکنان آنالیز کرده و به آنها توصیه کرده که سرعت بازی تیم، انتقال توپ و سرعت جایگیری نفرات هنگام از دست دادن توپ بیشتر شود.

امیدواری قطبی به صعود

قطبی از نحوه برگزاری اردوی تیم ملی در چین رضایت کامل دارد و معتقد است با حضور ملی‌پوشان در شهر چینگ خوان دائو، شرایط روحی و روانی خوبی برای رویارویی با کره شمالی در مرحله مقدماتی جام جهانی 2010 به وجود آمده است. او می‌گوید: «شرایط اردویی در چین بسیار خوب است و همه دست به دست هم داده‌اند تا تیم ملی در این 3 مسابقه موفق شود. باید از مسئولان فدراسیون فوتبال و سایر افراد کادر فنی که به من کمک می‌کنند، تشکر کنم زیرا آنها ایده‌آل‌ترین وضعیت را برای تیم ملی فراهم کرد‌ه‌اند. می‌خواهیم 16 خرداد پرچم جمهوری اسلامی ایران را پس از پیروزی مقابل کره شمالی در پیونگ یانگ به اهتزاز درآوریم.»

وی در پاسخ به این سئوال که آیا  برای انتخاب ترکیب اصلی به جمع‌بندی نهایی رسیده‌اید، می‌گوید: «برای جمع‌بندی نفرات تیم ملی مقاطع مختلفی را سپری کرده‌ایم و این نشان از برنامه‌ریزی منسجم ما از روز اول کارمان دارد. احتمال می‌دادیم بازیکنان با مصدومیت‌هایی روبه‌رو شوند و به همین دلیل همه جوانب را در نظر گرفته و نفرات زیادی را به اردو دعوت کردیم.

اهداف ما فقط به این سه مسابقه ختم نمی‌شود و به افق‌های دورتری نگاه خواهیم کرد و می‌خواهیم برای آینده فوتبال ایران برنامه‌ریزی کنیم. خوشبختانه در دیدار با اندونزی هم  نشان دادیم که در هر پست 2 بازیکن خوب برای تیم ملی وجود دارد و نشان دادیم که در حال حاضر 2 تیم ملی خوب در ایران داریم . این برای آینده فوتبال ایران بسیار مهم است زیرا این نکته رقابت ایجاد می‌کند و بازیکنان سعی می‌کنند هر روز بیشتر پیشرفت کرده تا تیم ملی ایران بهتر شود. در حال حاضر از اعتماد به نفس و امید بالایی برخورداریم و تفکر خوبی در اردوی تیم ملی حاکم است. تلاش و تمرکز بازیکنان در تمرینات بسیار امیدوار کننده است. در روزهایی که در چین هستیم بازیکنان پس از انجام هر تمرین با نشاط و شادابی خاصی محل تمرین را ترک می‌کنند و همین موضوع برای من و کادر فنی امیدوارکننده است.»

قطبی در مورد آخرین وضعیت  لژیونرها تاکید می‌کند: «به غیر از مسعود شجاعی سایر لژیونرها به تیم ملی در چین اضافه شده‌اند که این کمک روحی خوبی به بازیکنان کرده است. آنها به چشم خود می‌بینند که لژیونرها از چه روحیه،‌ تجربه و کیفیت خوبی برخوردارند. همچنین لژیونرها با نفراتی روبه‌رو شده‌اند که مقابل اندونزی بسیار خوب بازی کرده‌اند و تمرینات خوبی را انجام می‌دهند و این مسئله انگیزه لژیونرها را افزایش داده است. واقعا نمی‌توانم از بازیکن خاصی نام ببرم و بگویم کدامیک آماده‌ترند چراکه  همه آنها عالی هستند. همه لژیونرها آماده هستند و   روحیه و فضای خوبی را در تمرینات به وجود آورده‌اند و توانسته‌اند انرژی مثبتی را به جمع ما اضافه کنند.»

سرمربی تیم ملی  در مورد دیدار تیم‌های ملی آلمان و چین که جمعه شب در پکن برگزار شد می‌گوید: «در این بازی چین بسیار خوب بازی کرد و نتیجه مناسبی  گرفت و در برابر ما با اعتماد به نفس بیشتری بازی خواهد کرد. این بازی به ما کمک کرد تا از نحوه بازی چین و تاکتیک‌های آنها مطلع شویم. البته هدف بزرگ ما چین نیست. چین برای ما یک پله است تا از این پله استفاده کرده و با بهبود وضعیت، هماهنگی و آمادگی جسمانی بازیکنان در 3 بازی مقدماتی جام جهانی نتیجه‌ لازم را کسب کرده و به خاطر مردم و انرژی‌های مثبتی که به ما می‌دهند به جام جهانی صعود کنیم. امیدوارم دعای آنها پشت سر تیم ملی باشد. از صمیم قلب از احساسات مثبت و محبت آنها تشکر می‌کنم زیرا اثر آن در فضای تیم ملی به خوبی دیده می‌شود.»

وی با اشاره به جلسه جداگانه‌ای که با بازیکنان در پست‌های مختلف برگزار کرد، می‌گوید: «وقتی که برای گروه‌های کوچک جلسه می‌گذاریم دقت و توجه آنها بیشتر می‌شود و این می‌تواند به روابط بین کادر فنی و بازیکنان کمک بیشتری کند. سعی می‌کنیم در جزئیات وارد شویم و نکات فنی را به صورت دقیق‌تر به آنها بیان کنیم. تا به حال 95 درصد راه طی شده و در این 5 درصد باقی‌مانده تا بازی با کره شمالی با برگزاری این جلسات به روند رو به رشد تیم ملی کمک می‌کنیم.»

قطبی در مورد  حضور بازیکنان پرسپولیس در تیم ملی هم حرف می‌زند: «وضعیت آنها خوب است. محسن خلیلی، علی کریمی، علیرضا محمد، میثاق معمارزاده و پژمان نوری بازیکنان توانایی هستند و از آینده روشنی در تیم ملی برخوردار هستند. امیدوارم در این مقطع هم به کمک ما آمده و بتوانیم با این جمع جشن صعود به جام جهانی 2010را برپا کنیم.»

قطبی در پاسخ به این سئوال که  با توجه به رسانه‌ای نبودن کره شمالی و عدم دسترسی مناسب برای کسب اطلاعات به این کشور، آیا شناختی از وضعیت نهایی آنها کسب کرده‌اید، می‌گوید: «به دلیل تجربیاتی که در فوتبال کره جنوبی داشته‌ام این تیم را
 به خوبی می‌شناسم. این مورد برای ما مهم نیست و بیشتر به کیفیت کار خودمان می‌پردازیم و می‌خواهیم شانزدهم خرداد برنامه‌های تاکتیکی خود را به حریف دیکته کنیم.»

بردن کره دور از دسترس نیست

منصور پورحیدری سرپرست تیم ملی با اشاره به شناخت مطلوب کادر فنی نسبت به تیم کره شمالی می‌گوید: «مربیان به طور مرتب و روزانه نکات فنی دیدار با کره شمالی را برای بازیکنان آنالیز می‌کنند. تیم ملی تاکنون شش جلسه تمرینی را در چین پشت‌سر گذاشته و بازیکنان از هر نظر در شرایط مطلوبی قرار دارند و بسیار با انگیزه و پرنشاط در تمرینات شرکت می‌کنند. در ضمن با ملحق شدن مهدوی‌کیا، هاشمیان و بازیکنان پرسپولیس، تمرینات شکل کاملتری به خود گرفته و کادر فنی برنامه‌های اصلی برای دیدار با کره شمالی را مرور می‌کنند.»

وی با بیان اینکه تفاوت در برنامه‌های تیم ملی کاملا محسوس است و همدلی و هماهنگی مطلوبی بین کادر فنی و بازیکنان به وجود آمده، تاکید می‌کند: «خوشبختانه تمامی بازیکنان شرایط حساس تیم ملی را درک کرده‌اند و بسیار با انگیزه در تمرینات شرکت می‌کنند و با وجود چنین جوی در اردوی تیم ملی پیروزی بر کره شمالی دور از دسترس نیست. کادر فنی با مرور فیلم بازی‌های کره شمالی به شناخت خوبی از این تیم دست یافته و هر روز در تمرینات نقاط قوت و ضعف تیم کره به بازیکنان گوشزد می‌شود و اطمینان دارم با شناختی که وجود دارد دست خالی از کره بازنمی‌گردیم.»

پورحیدری به شرایط مطلوب اردوی چین اشاره می‌کند: «خوشبختانه از نظر آب و هوا و تغذیه شرایط مطلوبی بر اردوی تیم ملی حاکم است و هیچگونه مشکلی از این نظر وجود ندارد و همه چیز برای موفقیت تیم ملی در کره مهیاست. دیدار تدارکاتی امروز مقابل چین هم می‌تواند در مرور تاکتیک‌های دیدار با کره شمالی، قرار گرفتن بازیکنان در شرایط مسابقه و پیدا کردن ترکیب اصلی و بازیکنان ذخیره تیم ملی بسیار تاثیرگذار باشد.» وی در خصوص زمان سفر تیم ملی به کره شمالی می‌گوید: «تیم ملی ساعت 14 روز پنجشنبه به وقت چین عازم کره شمالی خواهد شد و در پیونگ‌‌یانگ دو جلسه تمرین سبک را برگزار خواهیم کرد تا با آمادگی کامل به مصاف کره شمالی برویم.»  

کد خبر 82596

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز