دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۴:۳۷
۰ نفر

مهدی ربوشه: تیم ملی فوتبال ایران پس از تساوی ناامید‌کننده برابر کره شمالی بامداد یکشنبه به تهران برگشت.

تیم ایران روز گذشته تمرینات ریکاوری را انجام داد تا خود را برای بازی سرنوشت‌ساز روز چهارشنبه مقابل امارات آماده کند.

 ملی‌پوشان کشورمان در یکی از حساس‌ترین بازی‌های خود برابر کره‌شمالی‌ نتوانستند ورزشگاه یانگ‌گاگ را با پیروزی پشت‌سر بگذارند تا در نهایت از این بازی حساس تنها یک امتیاز عاید ایران شود. این در حالی است که در فاصله دو هفته مانده به پایان رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی 2010 آفریقای جنوبی، سه تیم کره‌جنوبی، ژاپن و استرالیا به طور مستقیم راهی این مسابقات شدند و ایران باید منتظر اتفاقات روزهای آینده باشد.

صعود قطعی کره جنوبی،ژاپن و استرالیا به جام جهانی

هفته هشتم از مسابقات فوتبال انتخابی جام جهانی 2010 در قاره آسیا در حالی
 به اتمام رسید که تیم‌های ملی استرالیا، ژاپن و کره‌جنوبی به حدنصاب لازم برای صعود به جام جهانی دست یافتند. این سه تیم که در دیدارهای هفته هشتم در خارج از خانه به میدان رفته بودند موفق به کسب امتیاز در مصاف با میزبانان خود شدند. ژاپن با یک گل از سد ازبکستان گذشت، استرالیا در مصاف با قطر به نتیجه تساوی بدون گل رضایت داد و کره‌جنوبی نیز با دو گل امارات را درهم کوبید. با این نتایج استرالیا و ژاپن از گروه A و کره جنوبی از گروه B مسافر جام‌جهانی شدند.

در گروه A سه تیم بحرین، قطر و ازبکستان برای کسب رتبه سوم جدول با یکدیگر رقابت می‌کنند تا در مرحله پلی‌آف شانس راهیابی به جام‌جهانی را داشته باشند. بحرین که یک بازی کمتر نسبت به ازبکستان و قطر دارد، با یک پیروزی در دو دیدار آتی خود، بر سکوی سوم گروه A می‌ایستد و جواز حضور در دیدار پلی‌آف جام‌جهانی 2010 در قاره آسیا را به دست می‌آورد. در گروه B نیز سه تیم کره‌شمالی، عربستان و ایران با درصد شانس متفاوت برای دستیابی به سکوی دوم گروه می‌جنگند.

در این گروه کره شمالی با 11 امتیاز و یک بازی بیشتر نسبت به عربستان و ایران بر سکوی دوم ایستاده است. این تیم تا پایان مرحله انتخابی جام جهانی تنها یک بازی دشوار پیش رو دارد و در روز پایانی مسابقات در خانه عربستان به میدان خواهد رفت. عربستان علاوه بر این دیدار خانگی، یک بازی نیز مقابل کره‌جنوبی در سئول برگزار می‌کند. ایران هم با یک دیدار خانگی مقابل امارات و رویارویی با کره‌جنوبی در سئول به کار خود در مرحله انتخابی پایان می‌دهد.

شانس حداقلی ایران برای صعود به جام جهانی

امتیازات این سه تیم و دیدارهای پیش روی آنها نشان می‌دهد که شانس دو تیم کره‌شمالی و عربستان برای ایستادن روی سکوی دوم گروه B به مراتب بیش از ایران است. تیم ملی کشورمان تنها در صورتی می‌تواند امیدوار به کسب عنوان دوم این گروه باشد که هر دو دیدار آینده خود را با پیروزی پشت سر بگذارد و عربستان و کره‌شمالی نیز از دیدارهای پیش روی خود بیش از 2 امتیاز کسب نکنند.

تیم ملی فوتبال کشورمان برای راهیابی به مرحله پلی‌آف انتخابی جام‌جهانی شرایط دشواری دارد. اگر تیم ملی عربستان در مصاف با تیم صعود کرده کره‌جنوبی موفق به کسب 3 امتیاز شود و در دیدار پایانی مقابل کره‌شمالی تن به شکست دهد، تیم ملی ایران حتی در صورت پیروزی در دو دیدار آینده هم به مرحله پلی آف صعود نخواهد کرد.

در یک حالت تیم ملی فوتبال ایران این شانس را دارد که با کسب 4  امتیاز از دو دیدار آینده به مرحله پلی‌آف صعود کند. این اتفاق تنها در صورتی رقم می‌خورد که تیم کره‌شمالی در دیدار پایانی برابر عربستان شکست بخورد. در این شرایط تیم ایران می‌تواند با بهره گیری از امتیاز بازی‌های رودررو بالاتر از کره‌شمالی قرار گرفته و به پلی‌آف راه یابد. قطبی و شاگردانش جدا از نتایج حریفان باید در دو دیدار آینده پیروز شوند تا شانس بالایی برای راهیابی به مرحله پلی‌آف داشته باشند.

 قطبی: قطعا به جام‌جهانی صعود می‌کنیم

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران با اظهار رضایت از عملکرد ملی‌پوشان در دیدار برابر کره شمالی گفت: «مردم ایران بدانند که کسب تساوی برابر کره شمالی ذره‌ای از امید ما را برای صعود به جام جهانی کم نکرده است.»

وی ادامه داد: «ما قطعا به جام جهانی صعود می‌کنیم. حال به صورت مستقیم یا از راه پلی‌آف. در این گروه پنج تیمی اتفاقات بسیاری خواهد افتاد چرا که اختلاف امتیاز بین تیم‌ها کم است و هر سرنوشتی تا پایان مسابقات می‌تواند برای یک تیم به غیر از امارات رقم بخورد.» سرمربی تیم ایران با اشاره به دیدار برابر کره‌شمالی‌ گفت: «معتقدم ما دراین مسابقه فوتبال خوبی را به نمایش گذاشتیم و شما تاکنون ندیده بودید بازیکنان تیم ایران تا این حد زمانی که توپ را در دست دارند، با برنامه و منظم به سمت دروازه‌ حریف حمله ‌کنند و زمانی هم که توپ را در اختیار ندارند و آن را از دست می‌دهند به سرعت سازمان یافته و با تمرکز لازم روی بازیکنان حریف به خوبی کار پرس را انجام  ‌دهند.»

وی تاکید کرد: «ما فقط در این مسابقه کمی بدشانس بودیم که مهمترین آن مصدومیت محسن خلیلی در بدو ورودش به زمین مسابقه بود. ضمن آنکه یکی، دو اشتباه در نیمه‌ دوم باعث شد بازیکنان کره‌شمالی‌ از فرصت استفاده کرده و با دادن پاس‌ها و شوت به سمت دروازه‌ ما استادیوم را زنده کنند و جریان بازی عوض شود اما، بلافاصله بعد از 8، 9 دقیقه ما به سرعت توانستیم کنترل بازی را دوباره به‌دست بگیریم.»

قطبی گفت: «گرچه ما خوشحال می‌شدیم که 3 امتیاز از کره شمالی گرفته و به هدفمان نزدیک‌تر می‌شدیم ولی فکر می‌کنم اکنون هم کسب یک امتیاز برابر تیم سرعتی و منظم کره‌شمالی ما را یک قدم به جام جهانی نزدیک‌تر کرد. کره‌شمالی تیمی است که در کشور چین و در بازی رفت مقابل کره‌جنوبی یک امتیاز گرفت و حتی در کره‌جنوبی هم در دیدار برگشت تا دقیقه‌ 92 بازی صفر - صفر بود. آنها تیم قدرتمندی هستند.» قطبی گفت: «امیدوارم در 10 روز آینده سرنوشت خوبی برای فوتبال ایران در راه رسیدن به جام جهانی رقم بخورد.»

قطبی ادامه داد: «ما در نخستین برنامه‌ریزی خود برای تیم ایران روی تمام جزئیات دقت داشتیم و سعی کردیم همه امکانات لازم را فراهم کنیم و تصمیمات درستی بگیریم تا تیم ایران هر روز در آرامش باشد. بازیکنان با روحیه‌ خوبی وارد زمین شدند و حاضر بودند برای تیم ملی کارگری کنند و امید به برد داشتند.» سرمربی ایران گفت: «فکر می‌کنم در این فرصت محدود ایجاد یک فضای آرام بسیار مهم است. ما در تیم ملی سعی کردیم بازیکنان ضمن رسیدن به هماهنگی لازم وظیفه شناس باشند و پیش از دیدار برابر کره همه تیم از وظایف خود در بازی مطلع بودند و هر بازیکن وظیفه خود را به خوبی می‌دانست.»

قطبی در پاسخ به این سئوال که چرا از بازیکنان دیگری که شاید ذهن هر ایرانی نسبت به حضور او در این مسابقه معطوف می‌شد، استفاده نکردید، گفت: «دلیل اینکه من سعی کردم یک مجموعه‌ بزرگ از بازیکنان را به تیم ملی دعوت کرده و در ادامه هم سعی کنیم بازیکنان آماده بسیاری را در این مجموعه داشته باشیم، این بود که در فرصت فشرده و کوتاهی که ما باید سه مسابقه‌ حساس را برگزار کنیم نباید روی بازیکنان فشار زیادی بیاید، بنابراین سعی کردیم از برخی نفرات به طور مثال در دیدار برابر کره‌شمالی استفاده نکرده و آنها را آماده نگه داریم تا در دیدارهای بعدی استفاده کنیم.» وی در پایان گفت: «برخی از بازیکنانی که مقابل کره بازی کردند شاید نتوانند فشار زیاد ناشی از سه مسابقه در یک مدت زمان کوتاه را تحمل کنند.

ضمن اینکه در دیدار با کره‌شمالی که یک مسابقه‌ حساس خارج از خانه بود من به نوعی تجربه را به آمادگی فوق‌العاده‌ جسمانی و جوانگرایی تیم ترجیح دادم. در ایران 70 میلیون جمعیت حضور دارند و ما نمی‌توانیم در یک تیم 11 نفره از همه بازیکنان  استفاده کنیم بنابراین باید سرمربی در لحظات خاص بهترین تصمیم را بگیرد و با یک استراتژی مشخص به بازی‌های پیش روی خود و استفاده از بازیکنان مختلف نگاه کند.»

کفاشیان: امیدوارم به جام جهانی صعود کنیم

رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان پس از تساوی تیم ملی فوتبال ایران مقابل کره‌‌شمالی گفت: «شانس راهیابی ایران به جام‌جهانی کمتر شد با این حال به بازی‌های آینده می‌اندیشیم و امیدوارم به جام‌جهانی صعود کنیم.» علی کفاشیان خاطر نشان کرد: «پیش از بازی با کره‌شمالی نیز تیم کشورمان در حاشیه امنیت نبود و با این تساوی وضعیت دشواری برایمان به وجود آمد. به همین خاطر باید تمام تمرکز خود را به دو بازی آینده معطوف کنیم و امیدمان را از دست ندهیم.»

وی با اشاره به رضایت خود از کادر فنی تیم ملی فوتبال کشورمان اذعان داشت:  «در دیدار مقابل کره، بازیکنان عملکرد مناسبی از خود به نمایش گذاشته و هیچ گونه کم‌کاری از سوی آنها دیده نشد ضمن اینکه معتقدم کادر فنی نیز به بهترین شکل عمل کردند و من از آنها رضایت دارم.»­

کد خبر 83049

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز