سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۰۴:۳۷
۰ نفر

آرمن ساروخانیان:‌ هرچند صعود کره‌جنوبی به جام‌جهانی 2010 قطعی شده، ولی این تیم برای پیروزی در آخرین بازی مرحله مقدماتی که فردا مقابل تیم ملی ایران خواهد بود، انگیزه‌های ویژه‌ای دارد.

 عملکرد کره‌جنوبی در این بازی، تاثیر مستقیمی روی سرنوشت تیمی‌های دوم و سوم گروه دارد و آنچه بیش از همه موجب شده آنها بی‌تفاوت نباشند، حضور کره‌شمالی به‌عنوان یکی از مدعیان صعود است.

برخلاف تصور عمومی به نظر می‌رسد که کره‌جنوبی از صعود همسایه شمالی‌اش استقبال می‌کند. روزنامه انگلیسی زبان «کوریا تایمز» در مطلبی با عنوان «آیا کره شمالی می‌تواند به جام‌جهانی بپیوندد؟» وضعیت بازی‌های روز آخر این گروه را تحلیل کرده و از عزم کره‌جنوبی برای کمک به کره شمالی در راه صعود نوشته است.

این روزنامه با اشاره به اینکه کره‌شمالی و عربستان با 11 امتیاز و ایران با 10 امتیاز به ترتیب در رده‌های دوم تا چهارم هستند،  می‌نویسد: «اگر کره‌شمالی در بازی‌آخر در ریاض، عربستان سعودی را شکست بدهد، برای اولین بار پس از 44 سال به جام‌جهانی صعود می‌کند. آخرین حضور آنها در جام‌جهانی به سال 1966 بر‌می‌گردد که تا مرحله یک چهارم نهایی صعود کردند. همچنین دو کره می‌توانند برای اولین بار به طور همزمان در بزرگترین تورنمنت فوتبال جهان حاضر باشند.»

کوریا تایمز سپس به بررسی رویارویی‌های قبلی این دو تیم می‌پردازد: «کره‌شمالی هرگز در خاک عربستان سعودی پیروز نشده و مقابل این تیم خاورمیانه‌ رکورد یک پیروزی، سه تساوی، سه شکست را دارد.»

این درحالی است که عربستان هم امیدوار است با شکست کره‌شمالی سهمیه صعود مستقیم به جام‌جهانی را به دست آورد. ژوزه پسیرو، سرمربی عربستان پس از تساوی بدون گل هفته گذشته تیمش در سئول، این‌گونه گفت: «از تساوی مقابل کره‌جنوبی راضی‌ام، چرا‌که بازی سختی بود. حالا با یک پیروزی مقابل کره‌شمالی به جام‌جهانی صعود می‌کنیم.»

این روزنامه اضافه می‌کند که کره‌جنوبی می‌تواند با پیروزی یا تساوی مقابل ایران، لطف بزرگی به کره شمالی بکند.

«در این‌صورت کره‌شمالی برای صعود تنها به یک تساوی نیاز دارد، در صورتی که با پیروزی ایران، کره‌شمالی برای صعود باید پیروز شود.»

کوریا تایمز می‌نویسد: «کره‌جنوبی در بازی‌های قبلی مقابل ایران 8 پیروزی، 6 تساوی و 8 شکست داشته. در حالی که کره‌جنوبی می‌خواهد آخرین بازی خانگی‌اش را با پیروزی به پایان برساند، این نتیجه به امیدهای ایران برای صعود پایان می‌دهد.»

چو چونگ یون، رئیس فدراسیون فوتبال کره‌جنوبی می‌گوید: «کره‌شمالی از من خواسته که تضمین بدهم کره‌جنوبی، عربستان و ایران را شکست می‌دهد.»این تقاضا هنگام ملاقات روسای دو فدراسیون در مجمع عمومی این ماه فیفا در باهاماس مطرح شده است.

لی یونگ‌پیو، مدافع بوروسیا دورتموند هم می‌گوید که «جنگجویان تائه گوک» (لقب بازیکنان تیم ملی کره جنوبی) برای پیروزی به میدان می‌روند: «ثابت می‌کنیم که از ایران قوی‌تریم.»این روزنامه در ادامه حرف‌های افشین قطبی در جریان تمرین تیم ملی ایران در مرکز ملی فوتبال در شهر پاژو در روز یکشنبه را نقل می‌کند: «امیدوارم که بتوانیم به همراه کره‌جنوبی به جام‌جهانی صعود کنیم.»

کوریا تایمز اضافه می‌کند که قطبی چهره ناشناخته‌ای برای هواداران کره‌ای نیست و درباره سابقه او در فوتبال این کشور می‌نویسد: «او از دسامبر 2000 تا ژوئن 2002 به عنوان‌ آنالیزور ویدیویی تیم ملی کره‌جنوبی با گاس هیدینک همکاری کرد. قطبی اقامتش در کره‌جنوبی را به‌عنوان کمک مربی «سوون بلووینگز» از سال 2002 تا 2004 ادامه داد. او در اکتبر 2005
به عنوان آنالیزور ویدیویی به تیم ملی کره‌جنوبی بازگشت و از ژوئن 2006 تا ژوئیه 2007 دستیار پیم ‌وربیک بود.»

تاکید قطبی به بازی سرعتی

‌تمرینات تیم ملی فوتبال ایران برای دیدار با کره‌جنوبی روز گذشته در سئول دنبال شد. افشین قطبی آخرین برنامه‌های تاکتیکی را در این تمرین مرور کرد.تمرینات تیم ملی روز سه‌شنبه دنبال خواهد شد و پس از آخرین تمرین افشین قطبی اسامی 18 بازیکن نهایی را در دیدار روز چهارشنبه اعلام می‌کند. ترکیب تیم ملی صبح روز مسابقه اعلام خواهد شد.

گفته می‌شود قطبی باز هم سیستم 1-3-2-4 را برای تیمش انتخاب کرده اما نسبت به بازی با امارات تغییراتی در ترکیب ایجاد خواهد کرد. احتمال خروج مهدوی‌کیا، تیموریان و حتی شجاعی از ترکیب اصلی وجود دارد خصوصا با توجه به نمایش موفق خلعتبری در بازی گذشته. قطبی در تمرینات روزهای اخیر تاکید زیادی بر بازی سرعتی داشته و از بازیکنانش خواسته است با پاس‌های سریع و دقیق بازی متفاوتی مقابل کره‌جنوبی به نمایش بگذارند.

ایران در بازی با امارات با یک گل پیروز شد اما کندی حرکات ملی‌پوشان خصوصا در خط میانی و خط حمله بزرگ‌ترین مشکل تیم قطبی به شمار می‌رفت. کره‌ای‌ها نسبت به تیم ملی امارات متفاوت خواهند بود. بازی این تیم روان، منظم و سرعتی است. قطبی که شناخت خوبی از فوتبال این کشور دارد در تلاش است سرعت حرکتی تیم ایران را به حد مطلوب برساند. سرمربی تیم ملی برای تحقق این هدف باید تغییرات زیادی در ترکیب تیمش ایجاد کند.روز گذشته تعدادی از ایرانیان مقیم سئول هم در تمرین تیم ملی ایران حضور پیدا کردند. نکته جالب توجه در این تمرینات حضور پرتعداد تماشاگران کره‌ای و همچنین دوستان افشین قطبی در این کشور است.

کریمی: برد تیم ملی مهم‌تر از گلزنی من است

ستاره شماره 8 همان‌طور که انتظار می‌رفت ناجی تیم ملی ایران در بازی با امارات بود. کریمی در بازی روز چهارشنبه مقابل کره‌جنوبی هم ستاره اصلی تیم ملی ایران به شمار می‌رود. ستاره شماره 8 در جام ملت‌های آسیای 2004 سه بار موفق به گشودن دروازه کره‌جنوبی شده بود و در این بازی هم می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.کریمی بازی با کره جنوبی را یکی از مهمترین مسابقات تیم ملی در چند سال اخیر توصیف کرده و می‌گوید: «امیدوارم در نهایت همه چیز به نفع ایران رقم بخورد.»

کریمی بعد از تمرین دیروز تیم ملی در نوبت عصر، با اشاره به این بازی حساس ادامه داد: «می‌دانم که حساسیت این بازی برای مردم و فوتبالدوستان ایرانی زیاد است، فقط امیدوارم این مسابقه با برد ایران همراه شود تا مردم را خوشحال کنیم. بازی بسیار سختی در پیش داریم و معتقدم که کره‌ای‌ها با وجود اینکه به جام جهانی رفته‌اند، مقابل ایران با نهایت قدرت ظاهر خواهند شد.

البته ما چیزی برای از دست دادن نداریم و تحت هر شرایطی باید 3 امتیاز را بگیریم.»کریمی در پاسخ به این سئوال که فکر می‌کنی در بازی با کره‌جنوبی هم برای تیم ملی گلزنی کنی، تاکید می‌کند: «پیش‌بینی نتیجه بازی و گل زدن غیرممکن است و نمی‌توانم در این زمینه حرفی بزنم. فقط باید بگویم که برد ایران از گلزنی من مهم‌تر است و امیدوارم بازیکنان نهایت تلاش خود را به خرج دهند. البته خوشحالم که همه نفرات تیم ملی از لحاظ روحی و آمادگی بدنی در شرایط ایده‌آلی قرار دارند.»

کد خبر 83593

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز