همشهری آنلاین: وزیر کشور با بیان اینکه کاندیداها فرصت پدید آمده را غنیمت بشمارند و توقعات مردم را در رفتارهای انتخاباتی محور قرار دهند، گفت:

نحوه مواجهه کاندیداها با مقوله انتخابات در انتخاب مردم موثر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، صادق محصولی وزیر کشور روزچهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: انتخابات در کشور ما یک امر نمایشی نیست و تعیین سرنوشت کشور در انتخابات رقم می‌خورد و تعیین مدیر کشور برای 4 سال در بالاترین جایگاه اجرایی آن رقم خواهد خورد و با مرور انتخابات این 30سال می‌ توان به خوبی متوجه شد که مردم شریف ایران همواره با حضور گسترده خود نظر و اراده خویش را حاکم کرده است.

محصولی ادامه داد: قبل از پیروزی انقلاب ما هرگز انتخاباتی با این کیفیت در کشور نداشتیم و اکنون ارکان متعدد نظام با رای مردم اداره می‌شود و در راستای پویندگی هر چه بیشتر انتخابات برای اولین بار در این دوره سه مرحله از انتخابات به شکل رایانه‌ای اجرا می‌شود و این موفقیت بزرگی است که می‌تواند زمینه‌ساز گام‌های بلندی برای آینده باشد. 

تخریب‌ها موجب دلهره در جامعه می‌شود

محصولی خاطرنشان کرد: باید اراده مردم در تمامی عملکردها و رفتارهای مجریان انتخابات ناظر و جاری باشد و موسم انتخابات فرصت مناسبی است که مردم رفتارها را با ادعاها بسنجند و اکنون فرصت خوبی است برای همه گروه‌های سیاسی تا با نشان دادن اخلاق اسلامی و صداقت نزد مردم ارتقا دهند و اگر قرار بر برقراری حاکمیت قانون در جامعه باشد، مردم بیشتر از همه از مسئولان و نخبگان انتظار دارند و باید سعی کنیم در قالب رقابت اخلاقی فضای پرشکوه و سالمی را ایجاد کنیم و بدانیم که تخریب‌ها و شائبه‌ها موجبات دلهره در جامعه را فراهم می‌کند و چون موقعیت فعلی بسیار خاص است و ایران در جایگاهی طلایی به واسطه پیشرفت‌های بزرگ علمی و اقتدارهای فرآهم آمده و فضای صمیمی میان مردم و مسئولین که پیوستگی ارکان نظام با یکدیگر بدون شک حضور حداکثری مردم می‌تواند استمرار بخش این فضا باشد.

 گفتمان انقلاب فضای قالب در کشور است

وزیر کشور عنوان کرد: فضای انتخابات به گونه‌ای است که گفتمان انقلاب فضای قالب در کشور است و شاهد آن هستیم که نخبگان و مسئولین با تکیه بر این گفتمان با نشاط سربلندی جمهوری اسلامی را دنبال می‌کند و خدمت‌رسانی و خدمت‌گذاری بی‌منت را به عنوان جزیی از گفتمان خود مورد توجه قرار می‌دهند و حتی نامزدها به دنبال آفرینش این واژه‌ها از طریق ساده‌زیستی اتصال به رهبری و امام هستند.

 احمدی‌نژاد، رضایی، کروبی و موسوی تائید صلاحیت شدند

محصولی با اشاره به ماده 60 قانون انتخابات ریاست جمهوری اسامی داوطلبین تائید صلاحیت شده را به ترتیب حروف الفبا محمود احمدی‌نژاد فرزند احمد، محسن رضایی میرقائد فرزند نجف، مهدی کروبی فرزند احمد و میرحسین موسوی فرزند فرزند میراسماعیل عنوان کرد و گفت: از این لحظه کار آغاز تبلیغات رسمی داوطلبان دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آغاز می‌شود و بر اساس آن داوطلبان می‌توانند تبلیغات رسمی خود را تا ساعت 8 صبح روز 21 خرداد ماه ادامه دهند.

وزیر کشور گفت: بعد از ظهر امروز قرعه‌کشی مربوط به ترتیبات برنامه‌های انتخاباتی کاندیداها در صدا و سیما با حضور نمایندگان کاندیداها برگزار شده و برای اولین بار تلاش کردیم که در روز آخر تبلیغات، از طریق صدا و سیما همه کاندیدا بتوانند برنامه‌ ای را در این روز پخش کنند.

مردم تحت تاثیر ابزارها و عملیات‌های جنگ روانی قرار نمی‌گیرند

صادق محصولی اظهار داشت: پافشاری و استقامت در آرمان‌های بلند مردم مهمترین مطالبه آحاد ملت است و در رقابت‌های انتخاباتی نیز باید به گونه‌ای باشد که ایجاد وفاق در صفوف ملت در اولویت قرار گیرد و هر کاری که اتحاد ملی را خدشه‌دار می‌کند باید از آن دوری گزید و وزارت کشور نیز به عنوان مجری، تمامی همت خود را برای همگرایی بیشتر مردم و نخبگان جامعه درباره مشارکت حداکثری، رفتار قانونی و رقابت اخلاقی به کار گرفته است.

وی ادامه داد: مردم هشیارند و تحت تاثیر ابزارهایی که با هدف جنگ روانی مورد استفاده قرار می‌گیرند نخواهند بود و اگر چنین نبود شاهد عظمت ملت ایران نبودیم و این‌گونه عملیات‌های روانی بر مردم تاثیر نخواهد گذاشت.

محصولی خاطر نشان کرد: نامزدها در فضای باز مطالب خود را ارائه می‌کنند و مردم به دنبال یافتن حق هستند و در نهایت حسب برداشت خودشان رای خود را به صندوق خواهند انداخت، باید قدر این فضای آزاد و بسیار مناسبی را که به واسطه حرکت بلند مولود انقلاب و ملت ایران برداشته شده است، پاس داشت و در این راه باید به دنبال رفتار قانونی و رقابت اخلاقی باشیم.

 نحوه مواجهه کاندیداها با مقوله انتخابات در انتخاب مردم موثر است

وزیر کشور اظهار داشت: تجربه نشان داده است نحوه مواجهه کاندیداها با مقوله انتخابات در شناسایی کاندیدای اصلح بسیار مهم است و به همه کاندیداها صمیمانه توصیه می‌کنم فرصت پدید آمده را غنیمت شمرده و توقعات مردم را در رفتارهای انتخاباتی خود محور قرار داده و با جلوگیری از اصراف و تبذیر و رفتارهای دور از شان مردم بپرهیزند که اگر چنین عمل کنند فارغ از نتیجه پیروز خواهند بود. محصولی گفت: باید تمامی تلاش بر این باشد که پیوستگی در کشور روزافزون شود.

 کاندیداها از ظرفیت‌های موجود بهره برند

وی ادامه داد: اکنون در پاسداری از آرای مردم پیش‌بینی‌های خوبی در قانون اساسی صورت گرفته و در همین راستا شورای نگهبان ناظر بر انتخابات و وزارت کشور نیز مطابق قانون با تشکیل هیئت‌های بازرسی کار نظارت را دنبال می‌کند و در سراسر کشور نیز هیئت‌های اجرایی چه در سطح تولید و چه در شعب رای گیری همگی از مردم هستند و علاوه بر این هر یک از کاندیداها نیز می‌توانند نماینده‌ای را بر سر صندوق آرا معرفی کنند.

وزیر کشور به کمیسیون تبلیغات که در فصل ششم قانون انتخابات بر آن تاکید شده، اشاره‌ کرد و اظهار داشت: جلسات متعدد در قالب این کمیسیون برای فراهم کردن فرصت مساوی تبلیغات با حضور دادستان کل کشور، رئیس سازمان صدا و سیما، بنده و نماینده شورای نگهبان تشکیل و جلسات متعددی داشتیم و این وعده را به همه می‌دهم که در این دوره از انتخابات بهتر و با کیفیت بیشتری در جهت ارائه برنامه نامزدها از صدا و سیما تدارک دیده شده است.

 تبلیغات رسمی 4کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شد

صادق محصولی وزیر کشور در ادامه نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص هدف برخی از جریانها و گروهها برای ایجاد تنش در فضای انتخاباتی کشور اظهار داشت: فرمایش رهبر معظم انقلاب فصل‌الخطاب همه ماست و مردم شریف ما مستحضرند که انتخابات در طول 30 سال گذشته با کمال صحت و سلامت برگزار شده است و به خواست خدا این انتخابات با کمال صحت برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: آنانی که این مباحث را مطرح می‌کنند، فضا را برای خودشان مطلوب نمی‌بینند و الا هیچ ضرورتی ندارد که مدام فضا را برای مردم نامطلوب جلوه دهیم و اگر به عملکرد همین جریانها به خوبی نگاه کنیم در دوره‌های مختلف نیز این سخنان را تکرار کرده‌اند، اینها به دنبال فضا سازی روانی هستند اما مردم ما هشیارند و می‌دانند که با مکانیزم‌های طراحی شده هیچ گونه خدشه‌ای امکان پذیر نیست و اگر تخلفات کوچکی هم بخواهد صورت گیرد، تمامی فرایند انتخابات به گونه‌ای طراحی شده که با هرگونه تخلف برخورد صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: افراد به جای طرح اینگونه مسائل از ظرفیت‌های عظیم فراهم شده، بهره‌ بگیرند و در این دوره داوطلبان می‌توانند در هر یک از شعب اخذ رای ناظری بر صندوق‌ها داشته باشند.

خبرنگاری از محصولی در خصوص شعار نامزدها سوال کرد که وی گفت: تنها توصیه ما به داوطلبان استفاده از شعارهایی است که به گونه‌ای نباشد که موجبات شادمانی دشمنان ملت را فراهم کند و این توصیه‌ای اخلاقی است.

وزیر کشور در خصوص نحوه نظارت بر عملکردهای مالی ستادهای انتخاباتی نیز بیان کرد: قانون در این راستا مجوز و یا تکلیفی را برای وزارت کشور تعیین نکرده و اگر احیانا تخلفاتی صورت گیرد، قوه قضاییه و دادستان بر مبنای وظایف خود عمل خواهند کرد.

ضوابط تبلیغات در خارج از کشور مشابه داخل است

محصولی در خصوص تبلیغات کاندیداها در خارج از کشور نیز عنوان کرد: ضوابط تبلیغات در خارج از کشور متناسب با همین ضوابط در داخل کشور در نظر گرفته شده است و وزارت امور خارجه مسوولیت برگزاری انتخابات را برعهده دارد. همین طور برنامه‌ریزی در قالب برنامه‌های شبکه‌های متعدد از جمله شبکه جام جم برای پاسخگویی به سوالات ایرانیان خارج از کشور در نظر گرفته شده است.

 فرصت 5 /4 ساعته در مناظره‌های صدا و سیما به هر یک از داوطلبان

وی از مناظره دو نفره کاندیداها از طریق صدا و سیما در این دوره خبر داد و گفت: بیش از 4 ونیم ساعت برای هر یک از نامزدها در قالب برنامه‌های مناظره زمان در نظر گرفته شده تا به طرح دیدگاه‌ها و نظرات خود بپردازند و همین طور از شبکه دو سیما در برنامه گفتگوی ویژه خبری نیز برنامه زنده پاسخ به سوالات خواهیم داشت که مجموع این برنامه‌ها در کمیسیون تبلیغات به جمع بندی رسیده و بعد از ظهر امروز نیز قرعه‌کشی ترتیبات برنامه‌های کاندیداها با حضور نمایندگان آنها برگزار خواهد شد.

محصولی خاطرنشان کرد: دشمنان در مقطع حساس کنونی به دنبال ایجاد تنش در فضای انتخاباتی کشورمان هستند و اگر چیزی غیر از این بود نیز باید به آن شک کرد.

مدیریت برنامه‌های کاندیداها بر عهده خود آنهاست

وزیر کشور در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص ضرب و شتم افراد در برنامه برخی کاندیداها بیان کرد: وزارت کشور در این دوره تلاش کرده است تا برای ارائه برنامه نامزدها فرصتهای مناسبی در اختیار آنها باشد و فضا در آرامش و بدون تشنج به پیش رود و لذا مدیریتی که باید در داخل برنامه‌ها صورت گیرد بر عهده ستادهاست و وقتی یک نامزدی نسبت به بیان نظرات خود اقدام می کند و افراد نیز در آن برنامه‌ها نظرات خود را بیان می‌کنند، نباید تشنج ایجاد شود و معتقدیم که مردم خودشان می‌شنوند و آن قدر فهیم هستند که آنچه اصلح است را برگزینند.

 تبلیغات کاندیداها از امروز تا 8 صبح 21 خرداد

محصولی در پایان گفت: تبلیغات انتخاباتی نامزدها از هم اکنون با اعلام اسامی آنها آغاز می‌شود و نامزدها به طور رسمی و قانونی در چارچوب فصل شش قانون انتخابات با رعایت اصول از همین لحظه را می‌توانند کار تبلیغات رسمی را شروع کنند و تا ساعت 8 صبح روز 21 خردادماه فعالیت‌های خود را ادامه داده و تا 24 ساعت پیش از رای گیری فرصت تبلیغات به پایان رسیده و پس از آن در روز 22 خرداد شاهد برگزاری انتخابات خواهیم بود.

کد خبر 81829

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز