قطار تحولات انتخابات دهم که همین 2 روز پیش به ایستگاه ثبت‌نام نامزدها رسیده بود روی ریل عجیبی حرکت می‌کرد زیرا ناگهان راه 2 شاخه شد.

وقتی ایام ثبت‌نام فرامی‌رسد؛ انگار یک اپیزود مستقل از حکایت انتخابات ریاست‌جمهوری کلید می‌خورد. آنقدر مستقل که به راحتی می‌توان آدم‌های این حکایت را به 2 گروه کاملا جدا از هم تقسیم کرد.

شاید برای همین احمدی‌نژاد، موسوی، کروبی و رضایی، 4 کاندیدای مطرح به شهرستان‌ها رفته بودند و دست‌کم 95 نامزد دیگر میتینگ‌های عجیب و غریب تبلیغاتی در ستاد انتخابات کشور راه انداخته بودند.

گروه اول روزی جدی داشتند زیرا محمود احمدی‌نژاد اگر چه از موضع رئیس‌جمهوری و نه کاندیدای ریاست‌جمهوری به قزوین سفر کرده بود اما این بار در یک سفر استانی دلایل انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را تشریح کرد. این همان مسئله‌ای است که رقیب او میرحسین موسوی تقریبا همزمان در کرمان به‌عنوان انتقاد از دولت نهم تشریح کرد.

در این حال در تهران تحولات مرتبط با انتخابات در یک فضای دیگر رقم می‌خورد. مثلا خبرگزاری فارس، خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه فردی که اعلام می‌کند 2 میلیارد تومان برای تبلیغات انتخابات کنار گذاشته، ثبت‌نام کرد.

یا اینکه یک ثبت‌نام‌کننده دیگر به خبرنگاران گفته است: من رجل سیاسی هستم و این بار پنجمی است که کاندیدای ریاست‌جمهوری می‌شوم و کاندیداتوری در خانواده ما ارثی است.
ایسنا هم اشاره کرده که شخص دیگری دلیل ثبت‌نامش در انتخابات ریاست‌جمهوری، الهام از کتاب کشف‌الاسرار خواجه عبدالله انصاری است که دیشب خوانده و فکر می‌کند بعد از خواندن این کتاب کسی به او گفته که باید رئیس‌جمهوری شود.

صبح هم که از خواب بیدار شده چون صف شیر شلوغ بوده چشمش که به ساختمان وزارت کشور افتاده، چون آنجا خلوت‌تر بود، پرسیده چه خبر است؟ و وقتی متوجه شده ثبت‌نام می‌کنند او هم آمده است. رویدادهای بی‌ربط با انتخابات از این قبیل تا آخرین روز ثبت‌نام ادامه خواهد داشت.

این وضعیت، صدای رئیس ستاد انتخابات را هم درآورده است؛ او دیروز به خبرنگاران گفت: به لطف خدا و با کمک رسانه‌ها شاهد این خواهیم بود، افرادی که برای ثبت‌نام می‌آیند از رجال سیاسی باشند و با شرایط و ضوابط سازگاری داشته باشند.

افرادی که برای ثبت‌نام می‌آیند باید بدانند برای کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری اقدام می‌کنند و چون قرار است داوطلب ریاست‌جمهوری اسلامی شوند از نظر ظاهری و با رعایت شئونات اسلامی به این ستاد بیایند.

به قول مهندس محمدرضا باهنر که با فارس گفت‌وگو کرده است؛ دستگاه‌های اجرایی و نظارت کشور باید کاری کنند تا مدارک اولیه کاندیداهای ریاست‌جمهوری قبل از ثبت‌نام آنها بررسی شود.

ضمانت روش‌های اجرایی بحث انتخابات به‌عهده دولت و شورای نگهبان است. او اصلاح قانون انتخابات را ضروری نمی‌داند و خاطرنشان می‌سازد: دستگاه‌های اجرایی و نظارت کشور باید کاری کنند تا مدارک اولیه کاندیداهای ریاست‌جمهوری قبل از ثبت‌نام آنها بررسی شود.

اینکه تعداد زیادی در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام می‌کنند و بعداً رد صلاحیت می‌شوند کار درستی نیست لذا دولت و شورای نگهبان باید با تفاهم با یکدیگر و در نظر گرفتن شرایطی برای ثبت‌نام‌کنندگان انتخابات، این موضوع را بررسی و حل کنند.

کد خبر 80793

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز