گروه سیاسی: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که از اواخر آذرماه سال گذشته با طرح ایده دولت ائتلاف ملی عملا وارد بحث انتخابات ریاست‌جمهوری دهم شده بود،

صبح دیروز به قم سفر کرد تا ضمن بیان «نگرانی‌هایش نسبت به روند فعلی مدیریت کشور» مقدمه‌ای برای اعلام حضور نهایی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری بچیند

محسن رضایی هدف از این سفر خود را اگر چه مطرح کردن دغدغه‌های مدیریتی با علما و روحانیون دانسته است، اما در دیدار با آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی به صراحت اعلام کرد که براساس تکلیف به میدان آمده است و به این ترتیب به ابهام‌های چندماهه، درباره حضور خود پایان داد.

شائبه حضور محسن رضایی در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم به زمان انتشار نامه‌ای برمی گردد که اواخر آذر ماه سال گذشته خطاب به حبیب‌الله عسگراولادی دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری نگاشت و رونوشت آن نامه را نیز به سران 3 قوه ارسال کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در آن نامه به تشریح ایده دولت ائتلاف ملی پرداخته بود و با ارائه این تئوری خواستار اصلاح الگوی مدیریتی کشور شده بود.

این سخن را دیروز رضایی تقریبا در تمامی دیدارهای خود با مراجع به میان آورد. وی در دیدار با موسوی اردبیلی، خاطرنشان کرد که ایده تغییر مدل مدیریت کشور از تیرماه سال گذشته به ذهنش خطور کرده است؛ بنابراین بر آن شده که برای نخستین‌بار دولت ائتلافی را تشکیل دهد که براساس آن چند کاندیدای ائتلافی دور هم جمع می‌شوند که «اصولگرا، ارزشی و همفکر باشند» و از میان آنها یک نفر به میدان بیاید و دیگران در کابینه او قرار بگیرند.

این ایده محسن رضایی چندان اقبالی در میان بزرگان اصولگرا نیافت تا آنکه پس از ناکام ماندن رایزنی‌ها با گزینه‌های مورد نظر، محسن رضایی تصمیم به حضور در انتخابات گرفت. تصمیمی که تعبیر به شکست ایده ائتلاف ملی شد.

این احساس تکلیف وی اما با فراز و نشیب کمی همراه نبود. ستاد مرکزی دولت ائتلافی، ۱۵ فروردین، در دومین بیانیه‌ خود خبر داد تا ۲۵‌ فروردین ماه نامزد نهایی معرفی خواهد شد.
25 فروردین این ستاد نامزد نهایی خود را معرفی نکرد، اما یک روز پس از این موعد سومین اطلاعیه‌ خود را منتشر کرد و وعده داد «به‌زودی از میان 2 نامزد نهایی مطرح در این ائتلاف، کاندیدای نهایی خود را معرفی می‌کند.»

29 فروردین ماه، فارس به نقل از منابع نزدیک به رضایی باز هم خبری را منتشر کرد که همان مضمون بیانیه شماره3 دولت ائتلافی را داشت: درصورت عدم‌پذیرفتن کاندیداتوری از سوی دیگر افراد مطرح در دولت ائتلافی، محسن رضایی تا پایان هفته اعلام کاندیداتوری می‌کند.

اما سرانجام  ایده تشکیل دولت ائتلاف ملی با شکست مواجه شده و شایعه حضور رضایی به‌عنوان کاندیدای مستقل در انتخابات تقویت شود. چنانکه در بیانیه شماره4 دولت ائتلافی بر این موضوع تاکید و آورده شد: رضایی به‌صورت مستقل و مردمی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شد و تصمیم دارد، ایده دولت ائتلافی را پس از انتخابات پیگیری‌کند.

محسن رضایی پیش از سفر خود به قم بارها درباره حضور خود در انتخابات تردید نشان داد. اول اردیبهشت تاکید کرد که از او برای حضور در انتخابات بارها درخواست شده است، اما ترجیح می‌دهد دوستان دیگری در دولت ائتلافی وارد صحنه شوند.

سایت شخصی رضایی سوم اردیبهشت ماه خبری را به نقل از روابط عمومی دبیر خانه مجمع تشخیص مصلحت نظام منتشر کرد که ضمن تایید انحلال ستاد دولت ائتلافی، اعلام می‌کرد دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هنوز تصمیم قطعی برای حضور و نامزدی در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری نگرفته و نظر خود را طی روزهای آتی طی اطلاعیه‌ای اعلام خواهد کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام این اطلاعیه را تا دیروز و پیش از سفر خود به قم منتشر نکرد تا در دیدار با موسوی اردبیلی به این توضیح اکتفا کند که «دیروز خواستم اطلاعیه بدهم، گفتم با مراجع تقلید مشورت کنیم و بعد موضع خود را اعلام کنم و کسانی که این فکر را قبول دارند، من را کمک خواهند کرد.

به‌نظر من باید اتفاقات جدی در اداره کشور رخ دهد. نباید با رفت‌وآمد یک فرد اتفاق عجیبی بیفتد. کشور ما در مسئله اقتصاد نیاز به یک تحول بزرگ دارد. ما نقشه و برنامه اصل44 را ارائه کردیم؛ اما به آن عمل نمی‌شود. فرصت خوبی خواهد بود که این ایده‌ها را پیگیری کنیم».

رضایی دیروز در دیدار با مراجع تقلید هم از طرح تغییر مدل الگوی مدیریتی کشور سخن گفت و هم از ضعیف شدن ارزش‌های دینی و اخلاقی در عرصه سیاست انتقاد کرد. وی در دیدار با آیت‌الله حسین نوری همدانی اظهار داشت: معتقدیم که باید روند فعلی استفاده از نخبگان که استفاده سطحی و گاه ابزاری است، برطرف شود و با بهره‌گیری گسترده از تجربه مدیران قبلی و توان و انرژی مدیران نسل سوم، به سمت یک نوسازی در مدیریت کشور حرکت کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رسا، آیت الله نوری همدانی نیز در این دیدار اظهار داشت: کسانی که در خود قدرت و توانایی این را می‌بینند که مطالب‌شان را برای مردم بیان کنند، به صحنه بیایند و مردم در هر کس که زمینه‌ها را ببینند، به او رای می‌دهند و ان‌شاءالله جنابعالی نیز با برنامه‌هایی که دارید و در مدت تبلیغات ارائه می‌کنید، موفق باشید.

رضایی چنان‌که در دیدار با آیت‌الله عبدالله جوادی آملی نیز سخن از حضور خود در انتخابات راند، گفت که پیش از اینکه تصمیم نهایی را برای کاندیداتوری بگیرد، به قم آمده تا از نزدیک از دیدگاه علما و مراجع تقلید در این خصوص مطلع شود.

به‌نظر می‌رسد، سفر رضایی به قم و دیدارش با مراجع تقلید مقدمه‌ای باشد بر پایان تردیدهای چند ماهه وی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری دهم. هر چند او پیش از این یک بار در انتخابات ریاست‌جمهوری نهم چنین تردیدی را تا فاصله یک روزه مانده به انتخابات، به دوش کشید و در همان زمان هم انصراف داد تا طعم شکست را مزه نکند.

کد خبر 80046

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز