دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۶
۰ نفر

گروه سیاسی: در حالی‌‌که تنها 72 ساعت به‌پایان مهلت تبلیغات 4 نامزد اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری دهم باقی‌مانده است

هواداران نامزدها با برنامه‌های خاص خودشان در تهران و سایر نقاط کشور به شور انتخاباتی کشور افزودند

حامیان محمود احمدی‌نژاد از ساعت 30/15 در مصلای تهران گردهم آمدند و تا ساعتی منتظر حضور رئیس دولت نهم ماندند و حامیان میرحسین موسوی در ابتکاری تازه، زنجیره سبز انسانی را از میدان راه‌آهن تا میدان تجریش حدفاصل طولانی‌ترین خیابان تهران، در حمایت از نامزد مورد‌نظر خود تشکیل دادند. از سوی دیگر حامیان محسن رضایی نیز در بلوار کاوه تهران گردهم آمدند.

طرفداران مهدی کروبی نیز همچون روزهای گذشته در میدان‌های اصلی شهر به مناظره با هواداران رقبا پرداختند. اما تمام اخبار حول محور زنجیره سبز حامیان موسوی و گردهمایی حامیان احمدی‌نژاد در مصلای تهران بود.

این 2 اتفاق باعث شده بود که ترافیک سنگینی از ساعت15 تا ساعت 21 به خیابان‌های شهر تهران سایه بیندازد.

زنجیره سبز

بلافاصله پس از اعلام لغو مجوز برگزاری نشست حامیان میرحسین موسوی و سخنرانی وی در مصلای تهران و استادیوم آزادی، دیروز زنجیره انسانی حمایت از وی از میدان راه‌آهن تا میدان تجریش تشکیل شد.

حامیان میرحسین موسوی با پوشش سبز از ساعت 5 بعدازظهر دیروز با حضور در نقاط مختلف طولانی‌ترین خیابان تهران زنجیره انسانی سبز را تکمیل کرده و تا ساعت‌ها پس از ساعت 19 که به‌عنوان مهلت مقرر برای این میتینگ تعیین شده بود در خیابان‌ها بودند.

در حاشیه این اتفاق که همزمان با گردهمایی حامیان احمدی‌نژاد در مصلای تهران برگزار شد اخباری از ایجاد اغتشاش و برخورد بین حامیان موسوی و احمدی‌نژاد به گوش می‌رسید.

همین مسئله باعث شد تا همزمان با تشکیل زنجیره انسانی حمایت از میرحسین موسوی کمیته رسانه و تبلیغات ستاد انتخاباتی این نامزد انتخابات دهم ریاست‌جمهوری بیانیه‌ای را صادر کند و از هواداران بخواهد تا طعمه اغتشاش کسانی که قصد ایجاد آشوب در سطح شهر را دارند نشوند.

حاضران در زنجیره سبز مردم تهران که به شکل چندردیفه در خیابان ولیعصر تشکیل شده بود با در دست داشتن پلاکاردهایی، رعایت اخلاق انتخاباتی را خواستار شدند و شعارهایی در حمایت از میرحسین موسوی سر دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی قلم از سایت‌های حامی موسوی، این زنجیره سبز دیروز در شهرهایی مثل مشهد، همدان، قم، کرج و برخی شهرهای کشور نیز تشکیل شد.

زنجیره حامیان میرحسین موسوی را که بیشتر جوانان و دانشجویان تشکیل می‌دادند در یک‌طرف خیابان ولیعصر به‌طور فشرده از شمال تا جنوب کشیده شده بودند و با در دست داشتن پلاکاردهایی که شعار و یا گفته‌های موسوی روی آن نوشته شده بود، به حمایت از نامزد خود پرداختند.

شرکت‌کنندگان در این تجمع بادکنک‌های سبزرنگ و پلاکاردهایی را حمل می‌کردند که روی آن نوشته شده است: «دروغ نه».

در مصلی

عصر دیروز مصلای تهران محل تجمع هواداران محمود احمدی‌نژاد، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری دوره دهم بود.

به‌دنبال ورود صدها اتوبوس‌ حامل هواداران یکی از نامزدهای انتخاباتی، که برای شرکت در میتینگ انتخاباتی از خارج تهران به این شهر وارد شده بودند، نظم ترافیکی شهر برای ساعت‌های متمادی مختل شد. ترافیک سنگین در تمام بعدازظهر تا پاسی از شب، به‌ویژه در مناطق منتهی به مصلی و خیابان ولیعصر ادامه داشت.

مصلای امام خمینی که مردم تهران هر طیف و سلیقه‌ای، اول شوال هر سال دل‌های خود را آنجا می‌برند و پشت سر رهبر انقلاب اسلامی نماز عید فطر را اقتدا می‌کنند. دیروز اما هواداران یکی از نامزدهای ریاست‌جمهوری در مصلای تهران جمع شدند و تا ساعت 16 که آغاز مراسم بود، صحن مصلی را اندودند.

دقایق ابتدایی را مداحان پشت تریبون رفتند تا در برنامه تبلیغاتی نامزد تصدی صندلی ریاست‌جمهوری، مداحی کنند. همزمان اتوبوس‌های هم‌شکلی هواداران دیررسیده را به مصلی می‌رساندند و همان حوالی پارک می‌شدند.پیش از مراسم اعلام شده بود که هواداران، سخنرانی کاندیدایشان، محمود احمدی‌نژاد را در این برنامه خواهند شنید.

انتظار حامیان اما نخست با مداحی محمود کریمی مستدرج شد. بعد از او سعید حدادیان خواند تا اینکه منصور ارضی وارد جایگاه شد و با سخنانی هیجان حاضرین در مراسم را برانگیخت. در اثر این مراسم ترافیک سنگین خیابان‌های منتهی به مصلای تهران را بست، از جمله خیابان شهید مطهری از خیابان ولی‌عصر تا بزرگراه شهید مدرس و نیز بزرگراه یادگار امام و بزرگراه همت.

جا روی جایگاه سخنرانی اما رفته رفته کمتر می‌شد. حسین رضا‌زاده نفر بعدی بود که روی سن رفت و این درست وقتی بود که فرزاد جمشیدی از مجریان برنامه‌های تلویزیونی چهره‌های شاخص در هواداران محمود احمدی‌نژاد را معرفی می‌کرد: محمد مایلی‌کهن مربی سابق تیم ملی فوتبال. فرشاد پیوس، ورزشکار با اخلاق کشور...

فرج‌الله سلحشور هم روی سن بود و این فرصت را یافت که در برنامه تبلیغاتی احمدی‌نژاد سخنرانی کند. اما این نامزد ریاست‌جمهوری دهم هنوز به محل سخنرانی‌اش نرسیده بود.هنگام سخنرانی کارگردان سریال یوسف پیامبر، حامیان احمدی‌نژاد – از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری دهم، درباره نامزد رقیب شعارهایی خاص می‌دادند.

در حالی که عکاس همشهری از نخستین دقایق برنامه تبلیغاتی احمدی‌نژاد، با ممانعت برگزارکنندگان مراسم مواجه شده بود و نتوانسته بود وارد مصلای تهران شود، بلندگوها اعلام کردند: احمدی‌نژاد از ساعت 5 بعد از ظهر در این جمع حاضر شد اما به‌دلیل ازدحام جمعیت نتوانست به محل شبستان راه یابد.

مجری مراسم پس از جملاتی در رثای نامزد مورد علاقه خود و جمع به هواداران گفت: اکنون می‌گویند موج سبزی در خیابان ولی‌عصر راه افتاده، صلواتی بفرستید که صدا تا این خیابان برود.او بنا بر عادت سخنرانی افرادی که پشت تریبون می‌رفتند، درباره نامزد رقیب و هوادارانش گفت: کاری کنیم، دشمن از ما خسته شود.حالا دیگر مسعود ده‌نمکی هم روی سن رفت و خود را پشت میکروفون دید.

او در سخنرانی‌اش نام «اخراجی‌ها» را برای نامزدهای رقیب احمدی‌نژاد برگزید.هواداران منتظر که به ساعت 17 نزدیک می‌شدند، صدای غلامحسین الهام، سخنگوی دولت نهم - و از افرادی که در جایگاه بود - به هواداران احمدی‌نژاد گفت: به‌دلیل ازدحام جمعیت احمدی‌نژاد نتوانست به جایگاه برسد و پیغام داد که امشب از طریق مناظره انتخاباتی با هوادارانش سخن خواهد گفت. پس از آن بود که اتوبوس‌های هم‌شکل، طرفداران سخنران غایب را به مبدا‌های عزیمت‌شان برگرداند.

کد خبر 83139

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز