جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: نانسی پلوسی رهبر دمکرات کنگره آمریکا در یک نشست مطبوعاتی گفت سیا و دولت بوش در سال 2003 با اطلاعات نادرست در مورد شکنجه زندانیان جنگی او را گمراه کرده بودند

به گزارش ایرنا، پلوسی در حزب دمکرات هم جزو لیبرال‌ها محسوب می‌شود و پس از آنکه افشا شد سازمان جاسوسی آمریکا او را در جریان شیوه‌های مرگبار شکنجه‌اش گذاشته، شدیدا رسوا شد.

وی در این نشست مطبوعاتی آشکارا سازمان سیا و دولت قبلی آمریکا را در مورد این ادعا که در سال 2003 او را در جریان تصمیمات مربوط به شکنجه زندانیان گذاشته بودند به دروغ گویی متهم کرد و گفت که آن‌ها با صراحت به ما گفتند که در بازجویی‌ها از شیوه "غرق مصنوعی" استفاده نمی‌کنند.

همشهری آنلاین یادآور می‌شود در این شیوه بازجویی که به واتربوردینگ (Waterboarding) مشهور شده است، زندانی واقعا حس غرق شدن را لمس می‌کند[دفاع وزیر سابق دادگستری آمریکا از واتربوردینگ]

ریاست کنگره آمریکا در ادامه سخنان خود این را هم اضافه کردکه بعدها شنیده است که سایر قانونگذاران آمریکایی مدت‌ها بعد از ماجرا از طریق سیا، از این ماجرا مطلع شده بودند و در این باره توضیح داد من اطلاعی از این قضیه نداشتم اما شنیدم که دیگران از این امر مطلع شده بودند.

در همین حال بسیاری ازناظران سیاسی بر این عقیده‌اند که بیشتر دمکرات‌ها از مسئله شکنجه و به خصوص استفاده از غرق مصنوعی اطلاع داشتند و در زمان وقوع هیچگونه اعتراضی به آن نکردند.

دقایقی بعد از این کنفرانس مطبوعاتی سازمان سیا به انتشار بیانیه‌ای در این مورد اقدام کرد که در آن هیچ گونه نشانه‌ای از تایید یا تکذیب اظهارات پلوسی به چشم نمی‌خورد.

از سوی دیگر جرج لیتل رئیس روابط عمومی سیا به خبرنگاران گفت که تصمیم در مورد درستی یا نادرستی اظهارات پلوسی و کلیه اطلاعات مربوط به این قضیه در نهایت به عهده کنگره آمریکا خواهد بود که با مراجعه به مدارک و یادداشت‌های موجود در بایگانی‌های کنگره می‌توانند دراین باره اظهار نظر کنند.

کد خبر 81389

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز