سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: بلندپایه‌ترین مقام ارتش آمریکا برای اولین بار گفت: افغانستان هم اکنون اصلی‌ترین اولویت آمریکا برای تخصیص سرباز، تجهیزات و دیگر منابع است.

به گزارش ایسنا به نقل از واشنگتن پست، آدمیرال مایکل مولن رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، جنگ در افغانستان را "اصلی‌ترین تلاش" ارتش آمریکا یا مهمترین عملیات نظامی آمریکا ترسیم کرد و اذعان داشت: جنگ در عراق جایی که 136 هزار سرباز آمریکایی مستقر هستند، هنوز تمام نشده است.

آدمیرال مولن که اخیرا به دو کشور افغانستان و پاکستان سفر کرد، در یک کنفرانس خبری در پنتاگون گفت: تلاش اصلی استراتژیک ما اکنون باید از بعد نظامی به افغانستان تغییر کند.

یک مقام پنتاگون گفت، انتظار می‌رود مولن به زودی یک راه‌کار مکتوب را برای فرماندهان ارتش و فرماندهان کلیدی به منظور رسمی کردن تغییرات که بر اساس آن سیستم‌های طرح‌ریزی و تخصیص منابع ارتش برای افغانستان اولویت بندی خواهند شد، صادر کند.

بر اساس دکترین ارتش آمریکا، فرماندهان به دنبال تمرکز روی یک تلاش مهم هستند یا به عبارت دیگر در یک زمان و مکان مشخص و قطعی حمله می‌کنند.

اما مایکل مولن با تعیین یک اولویت صریح برای افغانستان، موضع خود در دسامبر 2007 را که گفته بود "در افغانستان ما آنچه را که بتوانیم انجام می‌دهیم" تغییر داد.

آدمیرال مولن با اشاره به اظهارات خود در سال 2007 گفت: شرایط افغانستان دیگر به گونه‌ای نیست که ما بر اساس توانایی‌مان عمل کنیم؛ بلکه باید دست کم ظرف دو سال آینده تلاش بیشتری انجام دهیم.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در عراق اذعان داشت که خشونت در هفته‌های اخیر افزایش یافته است ولی وی اظهار داشت که بعید است این افزایش خشونت روی طرح آمریکا برای خروج کامل سربازان جنگی از عراق تا اوت 2010 تاثیر بگذارد.

وی بر عکس گفت، پیشروی‌های افراطیون سازمان یافته طالبان در افغانستان و پاکستان یک تهدید روز افزون علیه آمریکا است.

آدمیرال مایکل مولن خاطر نشان کرد: من به شدت نگران پیشروی آنها در جنوب افغانستان و داخل پاکستان هستم. عواقب موفقیت آنها مستقیما منافع ملی ما در منطقه و امنیت داخلی ما را تهدید می‌کند.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در پاسخ به سوالی درباره‌ امنیت زرادخانه‌ هسته‌‌ای پاکستان گفت،‌ آمریکا طی سه سال گذشته سرمایه‌گذاری مالی قابل توجهی را برای ارتقای نسبتا چشمگیر امنیت این زرادخانه انجام داده و وی نسبت به توانایی نظامی پاکستان برای غلبه بر این چالش نگران نیست.

مایکل مولن افزود: هنوز خیلی زود است که بگوییم عملیات‌های نظامی اخیر پاکستان در مناطق قبیله‌‌ای غربی متوقف خواهد شد و اینکه آیا در کاهش دادن به فعالیت‌های شبه نظامیان طالبان موثر خواهد بود یا خیر؟

وی گفت: دولت آمریکا در حال تلاش است تا سیستم‌های تامین منابع کلیدی مبارزه با شبه نظامیان را تسهیل کند؛ منابعی که به گفته مقامات شامل هلی‌کوپتر‌های جنگی، تجهیزات پزشکی و حمل و نقل،‌ تجهیزات اطلاعاتی و تجهیزات مقابله با بمب‌های جاده‌‌ای هستند.

کد خبر 80684

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز