همشهری‌ آنلاین: نخست وزیر عراق تاکید کرد: جدول‌های زمانی مشخص شده برای عقب نشینی نیروهای آمریکایی از شهرهای عراق غیر قابل تمدید است.

به گزارش ایسنا، نوری المالکی نخست وزیر عراق که به انگلیس سفر کرده، در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط -چاپ لندن- در خصوص همزمانی سفرش به این کشور با پایان حضور نظامی نیروهای انگلیسی در عراق گفت: ما با بریتانیا و نیروهای ائتلاف شراکت داشتیم و نیروهای انگلیسی توانستند ماموریت نظامی خود را در عراق به پایان برسانند.

وی افزود: حضور این نیروها در ثبات اوضاع امنیتی سهیم بود و اکنون به مرحله عقب نشینی کامل نیروهای انگلیسی از عراق رسیده‌ایم هر چند که ممکن است تعدادی از این نیروها با هدف آموزش نیروهای عراقی و استفاده از کارشناسان آنها در دانشکده‌ نظامی و نیروهای دریایی در عراق باقی بمانند.

مالکی تاکید کرد: این موفقیت‌ها و پایان حضور نظامی انگلیس در عراق سرآغازی برای ادامه روابط عمیق و گسترده‌ی اقتصادی، سیاسی و علمی با انگلیس است. بریتانیا جزو کشورهایی است که در عراق تاریخ دارد و دو طرف خواهان گسترش و تحکیم این روابط هستند.

نخست وزیر عراق گفت: ما تنها به دنبال تحکیم روابط با انگلیس نیستیم بلکه عراق به دنبال ایجاد روابط با تمامی کشورهای جهان است و ما سعی داریم تا به انزوایی که مدت‌ها است عراق از آن رنج می‌برد پایان دهیم.

وی ادامه داد: با توجه به تمایل انگلیس نسبت به حمایت از اقتصاد عراق، ما نیز آماده همکاری با شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران انگلیسی در این خصوص هستیم و از نظر ما موفقیت تنها به مسایل امنیتی منحصر نیست بلکه موفقیت حقیقی ما زمانی است که بتوانیم ضمن توسعه‌ی اقتصادی و ثبات سیاسی، شرایط رفاهی مناسبی را برای شهروندان عراقی فراهم کنیم.

وی افزود: همزمانی برگزاری کنفرانس سرمایه‌گذاری عراق در لندن و پایان حضور نظامی انگلیس در عراق حاکی از آن است که ماموریت نظامی پایان یافته و ماموریت و همکاری‌های دو جانبه در زمینه‌ی اقتصادی تجاری و علمی آغاز شده است.

مالکی در خصوص علل افزایش خشونت‌ها و انفجار‌ها در عراق گفت: به نظر من مجموعه‌ای از عوامل در این امر دخیل هستند، از یک سو احزاب معارض و از سوی دیگر گروه‌های تروریستی مرتبط با عوامل خارجی که می‌خواهند عراق درگیر بحران باقی بماند اما امروز عراق یک کشور باثبات است که به دنبال بازسازی و توسعه اقتصادی است و علاوه بر آن روابط خارجی گسترده‌ای دارد و از احترام کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردار است.

وی ادامه داد: یکی از اهداف این اقدامات این است که چهره‌ای ناامن از عراق به جهانیان ارایه شود اما آنچه که من با اطمینان می‌توانم بگویم این است که نیاز ما به سلاح، تانک، توپخانه و هواپیما پایان یافته است و نه القاعده و نه گروه‌های شبه نظامی نمی‌توانند حتی بر یک خیابان از خیابان‌های عراق سیطره پیدا کنند. ما نیازی به نیروهای بین‌المللی و یا حتی نیروهای نظامی‌ خودمان در خیابان‌های عراق نداریم بلکه بیش از هر چیز به تجهیزات اطلاعاتی پیشرفته نیاز داریم، در حال حاضر نیز سازمان‌های اطلاعاتی ما در تلاش مداوم ضمن متلاشی کردن باندهای تروریستی و دستگیری تروریست‌ها با همکاری‌های شهروندان عراقی به دنبال تحقق امنیت در کشور هستند.

وی در خصوص گزارش‌های مربوط به احتمال تمدید حضور نیروهای آمریکایی در شهرهای عراق پس از 30 ژوئن گفت: جدول زمانی مشخص شده برای خروج این نیروها قطعی و غیر قابل تمدید است. نه ما و نه طرف آمریکایی نیازی برای ادامه حضور این نیروها نمی‌بینیم، علاوه بر این ما نمی‌خواهیم با تاخیر و یا تمدید این مساله، پیامی منفی را به افکار عمومی منتقل کنیم.

وی هم چنین تاکید کرد که موصل نیز به رغم بحران امنیتی با توجه به حضور کافی نیروهای نظامی عراق و سازمان‌های امنیتی این کشور نیازی به نیروهای دیگر ندارد.

مالکی دستگیری ابوعمر البغدادی، رهبر تشکیلات القاعده در عراق را بیانگر چند پیام مهم دانست که مهمترین آن اثبات قدرت دولت و سازمان‌های امنیتی عراق و اعلام شکست و فروپاشی القاعده است.

وی افزود: این مساله نشان داد که القاعده در عراق جایی ندارد زیرا مردمی که پیش از این با آنها همکاری می‌کردند امروز پی به نیت‌ها و خط و مشی پلیدشان برده‌اند.

نخست وزیر عراق گفت: این مساله هم چنان به جهانیان نشان داد که عراق قدرت کافی برای تحقق این هدف بزرگ را در اختیار دارد و می‌تواند بگوید که به توانمندی و شایستگی نیروهای امنیتی‌اش اعتماد دارد.

وی در خصوص روند آشتی ملی در عراق اظهار داشت: همواره گفته‌ام که روند آشتی ملی یک روند دایمی در عراق است و ما هرگز از آن بی‌نیاز نخواهیم بود و تحقق پیشرفت در عراق جز با ادامه‌ی این روند امکان پذیر نیست.

وی افزود: اما چیزی که باید توضیح داد این است که مساله آشتی ملی در عراق روند مصالحه بین گروه‌های متخاصم نیست بلکه به معنای دعوت از عراقی‌ها جهت انتخاب یک خط و مشی سیاسی مشترک و درخواست از آنها جهت حمایت از وحدت، قدرت، دموکراسی و قانون اساسی در عراق است؛ زیرا این امر راه خروج از بحران‌های حاکم بر کشور است و از نظر من یک هدف استراتژیک و غیر قابل چشم پوشی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: به نظر من عراق بیش از هر چیز به یک جبهه‌ی داخلی محکم، متحد و هوشیار نیاز دارد، هنوز رسوباتی از فرهنگ خشونت، جدایی،‌ افراط گرایی، انزوا و طایفه‌گری در کشور داریم که با فرهنگ آشتی می‌توان به آنها پایان داد.

وی در خصوص حزب بعث و مساله امکان بازگشت این حزب به روند سیاسی عراق عنوان داشت: از نظر من مسئولیت اشغال کشور، ورود نیروهای خارجی، بحران طایفه‌ای، گورهای دسته جمعی و سلاح‌های شیمیایی همه و همه بر عهده‌ی این حزب به عنوان تنها حزب حاکم در حکومت سابق است. از نظر قانون اساسی نیز کاملا با هر گونه تعامل با این حزب و بازگشتش به روند سیاسی مخالفت شده است لذا بر اساس قانون امکان بازگشت این حزب به روند سیاسی به عنوان یک حزب وجود ندارد.

مالکی ادامه داد: علاوه بر آن، دست برخی از عناصر این حزب به خون مردم عراق آغشته است و امکان مصالحه با آنها به دلیل جنایتشان وجود ندارد و این افراد باید محاکمه شوند اما گروهی دیگر نیز وجود دارند که مجبور به پیوستن و یا گرایش به حزب بعث شده‌اند در حالی که ایده‌های بعثی نداشته‌اند اما حتی به عنوان یک افسر، معلم، تاجر و استاد تنها در صورتی می‌توانستند فعالیت کنند که به حزب بعث گرایش پیدا می‌کردند.

وی افزود: قانون عدالت و برابری در خصوص این افراد منصفانه عمل کرده و این‌ها همان کسانی هستند که برای مصالحه دعوت می‌شوند اما جنایتکاران از این مساله مستثنی هستند.

نخست وزیر عراق در خصوص روابط این کشور با کشورهای عربی و همسایه اظهار داشت: باید به همه اطمینان دهم که روابط عراق و کشورهای عربی با تحول گسترده‌ای همراه بود و کنفرانس اخیر کشورهای عربی یکی از مهمترین دلایل اثبات این امر است. بسیاری از رهبران عرب با اطلاع از وضعیت مناسب حاکم بر عراق وعده داده‌اند که سفیرانشان را به عراق اعزام کنند.

وی ادامه داد: ‌ما با دستاورد‌های مهمی که رقم زدیم به تمامی کشورهای همسایه اعم از ایران و یا ترکیه ثابت کردیم که به استقلال و حاکمیتمان پایبندیم و با دخالت در امور داخلی‌مان مخالف هستیم. روابط ما با ایران با تحولات مثبتی همراه بود و من همواره می‌گویم کشوری که به ملت،‌ حاکمیت، امنیت و استقلالش احترام بگذارد احترام دیگران را نیز به خود جلب خواهد کرد.

وی در خصوص حضور گروهک منافقین در عراق گفت: حضور این سازمان در عراق به هیچ وجه قابل قبول نیست، صرفنظر از این که برخی می‌گویند دلیل این امر درخواست‌های ایرانی و یا غیر ایرانی است؛ اما من صراحتا می‌گویم که حتی اگر ایران از ما بخواهد که آنها در عراق باقی بمانند ما اجازه چنین امری را نمی‌دهیم زیرا این سازمان یک سازمان تروریستی است که در فهرست تروریست‌ها ثبت شده است که البته این مساله به ایران، سازمان ملل متحد و دیگر کشورها ارتباط دارد. از نظر ما این سازمان جنایاتی را علیه عراقی‌ها، کرد‌ها و عرب‌های شیعه و سنی در زمان حکومت سابق مرتکب شده است و با سازمان‌های امنیتی حکومت سابق همکاری می‌کرد و اکنون نیز در امور داخلی عراق دخالت می‌کند و حتی اتهاماتی علیه این گروه مبنی بر دست داشتن در برخی عملیات‌های تروریستی در عراق وجود دارد لذا اجازه‌ی حضور آنها در عراق داده نمی‌شود. بر اساس قانون اساسی نیز عراق نمی‌تواند مقری برای هیچ یک از سازمان‌های تروریستی باشد و یا این که اجازه دهد از خاکش علیه دیگر کشورها استفاده شود.

مالکی گفت: به اعضای این گروه می‌گوییم که ما شما را به ایران تحویل نمی‌دهیم؛ اما هرگز در این اندیشه نباشید که عراق مقری برای شما خواهد بود.

وی در ادامه در خصوص دولت جدید آمریکا و رویکرد بارک اوباما، رئیس جمهور این کشور گفت: رویکرد رییس جمهور آمریکا قابل اعتماد است زیرا او بارها و حتی در سفر اخیر به عراق تکرار کرده که به توافقنامه‌ عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عراق پایبند و حتی خواهان تسریع در این عقب نشینی، متناسب با ثبات امنیتی عراق است.

مالکی تاکید کرد: من هم چنین نسبت به رویکردهای دیگر اوباما در خصوص مذاکره با کشورها جهت حل و فصل بحران‌های جهان اعم از کوبا، کره‌ شمالی، ایران، فلسطین و یا دیگر کشور‌ها خوشبین هستم و علاوه بر آن دولت جدید آمریکا نشان داده که خواهان روابط خوب با عراق به دور از ادامه‌ ماموریت‌های نظامی است و همانطور که ما شاهد پایان ماموریت نظامی انگلیس در عراق بودیم ماموریت نظامی آمریکا نیز در کشورمان پایان خواهد یافت و روابط استراتژیکی در زمینه‌ اقتصادی، تجارت، آموزش و دیگر موارد جایگزین آن خواهد شد

کد خبر 80247

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز