دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۶:۱۷
۰ نفر

ترجمه - نیلوفر قدیری: باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا ابتدای این هفته، در سخنرانی‌ای که بسیاری مدت‌ها‌ منتظر آن بودند، جدول زمانی خروج نظامیان این کشور از عراق را اعلام کرد.

براساس این جدول، بخش عمده‌ای از نیروهای آمریکایی تا ماه اوت سال 2010 از عراق خارج می‌شوند و این عقب‌نشینی تا پایان سال 2011 کامل می‌شود. بعد از سخنرانی باراک اوباما، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به سراغ گروهی از کارشناسان سیاست‌خارجی این کشور رفته و نظر آنها را  راجع به سیاست دولت جدید آمریکا درباره عراق پرسیده‌است.

زبیگنیو برژینسکی

در حال حاضر نمی‌توان گفت بعد از خروج نظامیان آمریکایی از عراق چه اتفاقی در این کشور روی می‌دهد. حضور نیروهای آمریکایی در عراق نوعی عامل بازدارنده دربرابر مناقشات داخلی در این کشور است. ممکن است بعد از این خروج، خشونت سیاسی در عراق روی دهد. در نظر گرفتن این احتمال باعث می‌شود تا یک نتیجه‌گیری مهم به دست آید و آن اهمیت نقش همسایگان عراق در آینده این کشور است. در این میان نقش ایران و سوریه بسیار مهم است. همه کشورهای همسایه عراق در این کشور منافعی دارند. تشکیل کنفرانسی درباره امنیت منطقه‌ای با حضور همسایگان عراق می‌تواند به حل این مشکل کمک کند. مذاکره میان ایران و آمریکا هم برای این موضوع، یک ضرورت است.

اندرو باچویچ

وعده پایان دادن جنگ در عراق از محورهای اصلی تبلیغات انتخاباتی باراک اوباما بود. اما اعلام برنامه زمانی عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از عراق هیچ مشکلی را حل نمی‌کند. این بیشتر به تغییر اولویت‌های کاری پنتاگون مربوط می‌شود تا وعده‌های اوباما. جنگ طولانی که بعد از 11 سپتامبر آمریکا آغاز شد و اکنون 8 سال است بدون نتیجه ادامه دارد، همچنان ادامه خواهد یافت. برای بوش، عراق اولویت شماره یک بود. او فکر می‌کرد که پیروز می‌شود و نتیجه سیاسی و استراتژیک مهمی به دست می‌آورد. اما نه به پیروزی رسید و نه نتیجه‌ دیگری گرفت. افغانستان و پاکستان هم‌اکنون به جبهه‌های این جنگ اضافه شده‌اند. برنامه اوباما برای کاهش حضور نظامی در عراق، خلیج‌فارس را برای آمریکا به صحنه دوم تبدیل می‌کند و اولویت نخست پنتاگون و کاخ سفید در سال‌های آینده، آسیای میانه خواهد بود.

عراق به تنهایی برای آمریکا بیش از یک تریلیون دلار هزینه داشته‌است. تصور اینکه حالا قرار است این آزمون و خطای پرهزینه در افغانستان و پاکستان تکرار شود، بسیار حیرت‌آور است. بوش امیدوار بود که خاورمیانه دچار تغییر و تحول شود. اوباما مسیر دیگری را انتخاب کرده و می‌خواهد مسیر زندگی آمریکایی‌ها را از نظر اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی، حفظ کند. اما جنگ طولانی که 8 سال پیش آمریکا آن را شروع کرد، با این پروژه اصلاحات داخلی در تضاد است.

داگلاس فیت

پرزیدنت اوباما به دستاوردهای آمریکا در عراق اشاره کرد مانند ساقط کردن رژیم صدام حسین، کمک به مستقل شدن دولت عراق و مقابله با القاعده در عراق. برنامه او برای پایان دادن به جنگ عراق براساس حفظ این دستاوردها طراحی شده‌است. او بر تضمین موفقیت آمریکا تاکید دارد. اما اوباما با تغییر در وعده جدول زمانی خروج 16 ماهه از عراق که در زمان تبلیغات انتخاباتی داده بود، نشان داد که تبلیغات می‌تواند فقط تبلیغات باشد. بنابراین می‌توان انتظار داشت که جدول زمانی 18 ماهه‌ای که اکنون اعلام کرده هم تغییر کند. سخنان او بسیار محتاطانه بود. در این سخنان نه وعده پیروزی در عراق داده‌شد و نه حتی نشانه‌ای از چنین وعده‌ای به چشم می‌خورد. در این سخنان از انتقاد صرف و صریح مخالفان این جنگ هم خبری نبود.

واشنگتن پست- 1 مارس 2009

کد خبر 76276

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز