دوشنبه ۸ تیر ۱۳۸۸ - ۱۹:۳۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ارتش آمریکا هشتم تیر از شهرهای عراق عقب‌نشینی می‌کند. دولت عراق با تعطیل رسمی و عمومی اعلام کردن این روز، آن را جشن ملی ملت عراق نامیده است

به نوشته روزنامه گاردین، بغداد از یک روز قبل از آغاز عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی جشن گرفته‌است و نوری مالکی نخست‌وزیر هم در آن شرکت کرد.

سفیر آمریکا در بغداد هم عصر یکشنبه در نشستی با تعدادی از خبرنگاران عراقی گفت: نیروهای آمریکایی درچارچوب توافقنامه امنیتی امضا شده بین بغداد و واشنگتن، روز سه‌شنبه (امروز) تمامی شهرهای عراق را بدون استثنا ترک خواهند کرد.

Iraqis celebrate in Baghdad, Iraq, Monday, June 29, 2009, to mark the milestone of U.S. troops leaving Iraqi cities, fireworks colored Baghdad's skyline and thousands of people attended a party in a city park late Monday where singers performed patriotic songs.

U.S. Army soldiers from 1st Battalion, 5th Infantry Regiment are seen at a reenlistment ceremony for a comrade in Baqouba Iraq, Monday, June 29, 2009

کریستوفر هیل اضافه کرد که عقب نشینی نیروهای آمریکایی از شهرها، بخش‌ها و روستاها و استقرار در خارج از آنها، مناطق مورد اختلاف از جمله شهرهای کرکوک و موصل در شمال عراق را نیز شامل خواهد شد.

وی تاکید کرد که نیروهای عراقی، اکنون به سطحی از توانمندی رسیده‌اند که بدون نیاز به نیروهای خارجی می‌توانند به تنهایی امنیت را در کشورشان برقرار کنند. سفیر آمریکا در بغداد خاطرنشان کرد: بعد از عقب نشینی، تغییری در تعداد نیروهای آمریکایی تا ماه آگوست سال   ۲۰۱۰ میلادی (شهریور  1389 ) اتفاق نمی‌افتد و بعد از این تاریخ تعداد این نیروها از   ۱۳۰ هزار نفر به   ۵۰ هزار نفر کاهش می‌یابد.

عباس البیاتی، عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز تاکید کرد: روز 30 ژوئن برای عراقی‌ها روز حاکمیت ملی و یا عید استقلال ملی محسوب می‌شود.  وی افزود: در این روز تمامی عراقی‌ها صرف‌نظر از گرایش‌های مختلف‌شان بر اهمیت این روز بزرگ در زندگی ملت عراق و احزاب ملی و دولت آن تاکید خواهند کرد.

البیاتی ادامه داد: یکی از برجسته‌‌ترین پیام‌های عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از شهرهای عراق، وجود اعتماد زیاد به توانایی و قدرت سازمان‌های امنیتی است که با پیشرفت‌هایی که رقم زده‌اند سهم بسزایی را در کنترل امنیت ایفا کرده‌اند.

وی بیان کرد: روز 30ژوئن به مردم عراق ثابت می‌کند که نیروهای امنیتی کشورشان توانایی و قدرت کنترل اوضاع و تحقق ثبات در عراق را دارند. البیاتی تصریح کرد: 30 ژوئن ما را مقابل یک نقطه‌ عطف تاریخی قرار می‌دهد که براساس آن، پارلمان و دولت باید با وحدت هر چه بیشتر با یکدیگر همکاری نمایند.

عضو کمیته‌ امنیت و دفاع پارلمان عراق خاطرنشان کرد: عراقی‌ها در 30 ژوئن 2009 بر وحدت ملی شان و این موضوع که توانایی اداره کشور و تعیین سرنوشت شان را براساس عزم و اراده ملی بدون دخالت‌های خارجی دارند، تاکید خواهند کرد.

سخنگوی نیروهای چند ملیتی در عراق نیز تاکید کرد: حفظ و حمایت از مرزهای عراق از جمله ماموریت‌های نیروهای آمریکایی است که تا زمان توانایی و قدرت کامل نیروهای نظامی عراق برای حمایت کامل از مرزهای این کشور در برابر حملات خارجی و منطقه‌ای ادامه خواهند داد.

وی افزود: نیروهای آمریکایی بیش از 151پایگاه نظامی را تاکنون به دولت عراق تحویل داده‌اند و پایگاه‌های نظامی باقیمانده نیز طی زمان تعیین شده برای عقب نشینی به عراقی‌ها واگذار خواهد شد.

این مقام نظامی آمریکا خاطرنشان کرد: نیروهای آمریکایی که در عراق باقی خواهند ماند تنها به حمایت لجستیکی و نظامی از نیروهای عراقی آنهم درصورت درخواست دولت عراق خواهند پرداخت و در عین حال این نیرو‌ها بدون کسب اجازه از دولت عراق، حق واکنش به هرگونه حمله علیه مقر‌هایشان در خارج از شهرها را دارند.

لغو مرخصی نظامیان

با فرارسیدن زمان عقب نشینی نیروهای آمریکایی از شهرهای عراق، نیروهای امنیتی عراق به شکلی گسترده در استان‌های میسان و الانبار مستقر شدند. وزارت کشور عراق نیز تمام نیروهای خود را به حالت آماده‌باش درآورده و تمامی تعطیلات و مرخصی‌های آنها را لغو کرده است.

رئیس روابط عمومی پلیس میسان تاکید کرد: این حضور گسترده با هدف آمادگی جهت پذیرش پرونده‌ امنیتی از نیروهای آمریکایی و جلوگیری از ایجاد شکاف امنیتی صورت گرفته است.

در همین حال، منابع نظامی عراق نیز اعلام کردند که نیروی هوایی این کشور با هدف بهبود و مجهز ساختن توانمندی‌های نظامی خود درصدد است که هواپیماهای ام‌ای 17 روسی را طی 12ماه و با بودجه 14 میلیون دلار ارتقا دهد. قرار است یک تیم فنی از اردن، آلمان، آمریکا و عراق در این جایگزینی شرکت کنند.

کد خبر 84525

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز