همشهری آنلاین: وزیر خارجه عراق که به مقر سازمان ملل سفر کرده بود از عزم دولت این کشور برای لغو قطعنامه‌های بین‌اللملی علیه عراق سخن گفت

با خروج نخستین گروه از نیروهای ائتلاف از عراق و سپرده شدن امور امنیتی این کشور به ست نیروهای عراقی ، سیاستمداران در بغداد به دنبال آن هستد که از منظر قانوی نیز این کشور از یک نظام سیاسی اشغال شده خارج گردد به این منظور تلاش برای رفع قطعنامه‌های سازمان ملل که متاثر از بند هفت منشور سازمان ملل است از جمله اولویت‌های مقامات عراقی است.

هشیار زیباری وزیر خارجه عراق که به این منظور به نیویورک سفر کرده بود در خصوص اقدامات و مذاکراتش با اعضای شورای امنیت سازمان ملل در حالی که لحنی خوش‌بینانه داشت به سوالات روزنامه فرامنطقه‌ای شرق‌الاوسط پاسخ داد که برگردان آن را ایسنا مخابره کرده است.

زیباری در این مصاحبه اظهار داشت: یکی از مهمترین بند‌هایی که در این مذاکرات درخصوص آن گفت‌وگو شد، درخواست عراق مبنی بر بازنگری تمام قطعنامه‌های بین‌المللی تحمیل شده علیه کشور تحت بند هفت منشور سازمان ملل بود که این بازنگری بر اساس هماهنگی و مشروعیت بین دولت عراق و بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد صورت می‌گیرد تا عراق ضمن خروج از این بند، به جایگاه بین‌المللی و قانونی‌اش در جهان بازگردد.

وی افزود: چند روز گذشته ما مذاکراتی سیاسی، فنی و حقوقی را با دبیرکل سازمان ملل متحد و کارشناسان دفتر عراق سازمان ملل انجام دادیم.

زیباری گفت: 73 قطعنامه‌ بین‌المللی تحت بند هفت منشور سازمان ملل متحد علیه کشور ما صادر شده است که این قطعنامه‌ها به سال 1990 تا امروز بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: هدف ما بازگرداندن حاکمیت و آزادی کامل به عراق است و بدون رهایی از این قطعنامه‌ها عراق هرگز به طور کامل مستقل نخواهد بود و این هدف اصلی دولت عراق محسوب می‌شود.

زیباری تاکید کرد: دبیرکل سازمان ملل متحد هفته آینده گزارش خود را به شورای امنیت ارایه می‌دهد و آنچه که ما از بان کی مون خواستیم، این بود که این گزارش در بر گیرنده‌ برخی موضوعات مربوط به مراحل آینده باشد نه این که فقط در حد یک گزارش باشد.

وی ادامه داد: ما هم چنین خواسته‌ایم که پس از ارایه‌ این گزارش به اعضای شورای امنیت و بررسی آن طی چند هفته، نتیجه‌ای از این بررسی‌ها حاصل شود و اعضای شورای امنیت باید این گزارش را به یک طرح و برنامه‌ کاری تبدیل کنند. این درخواستی است که ما در درجه اول از طرف آمریکایی به عنوان عضو دایم شورای امنیت و متعهد به عراق جهت خروج از بند هفت منشور سازمان ملل متحد بر اساس توافقنامه‌ی عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عراق خواسته‌ایم.

وزیر امور خارجه‌ عراق تاکید کرد: انگلیس و فرانسه نیز اهمیت این مساله را دریافته‌اند و ما با 15 عضو شورای امنیت نیز دیدار کرده و موضع عراق را برای آنها تشریح کردیم و نتیجه‌ این تلاش‌ها جلب حسن نیت جدی شورای امنیت در خصوص عراق بود.

زیباری اظهار داشت: اکنون زمان آن فرا رسیده که عراق از بند این تحریم‌های تحمیلی خارج شود و ما علاوه بر این، تعیین افق زمانی برای اجرای دیگر تعهداتمان را جهت رهایی از این قطعنامه خواستار شدیم.

وی با تاکید بر این موضوع که تحقق این امر مستلزم تلاش و صبر زیاد است، گفت: این موضوع یک مساله فنی و حساس است که با قوانین بین‌المللی ارتباط دارد.

زیباری گفت: بسیاری در عراق می‌گویند که ما مسئول اقدامات صدام و حکومتش نیستیم و او مسوول تجاوز‌گری‌ها و نقض قوانین است؛ اما حقیقت این است که قطعنامه‌های شورای امنیت با عراق به عنوان یک کشور قانونی صرف نظر از این که چه کسی در این کشور حکومت می‌کند، تعامل دارد.

زیباری افزود: به نظر من ما نتایج مثبتی را از این تلاش‌ها به دست آوردیم و اکنون باید به پیگیری و اجرای این امر بپردازیم که تا حدودی زمان می‌برد.

وزیر امور خارجه‌ی عراق در خصوص موضع‌گیری کویت در قبال این رایزنی‌ها گفت: ما با نماینده‌ی دایم کویت در سازمان ملل متحد دیدار کردیم و تاکید نمودیم که آنچه تیم عراقی انجام می‌دهد، دسیسه علیه منافع کویت نیست؛ زیرا از ابتدای تاسیس عراق جدید اعلام کردیم که این کشور صرفنظر از شرایطش به تمامی قطعنامه‌های بین‌المللی به ویژه قطعنامه‌های مربوط به کویت از جمله مساله مرز‌ها، مفقودان، غرامت و دارایی‌ها پایبند است و به طرف‌های ذیربط اعلام کردیم که عراق آماده‌ همکاری با طرف کویتی در خصوص این مسایل است.

وی ادامه داد: در خصوص غرامت‌ها ما کاهش آنها را خواستار شدیم که طرف کویتی به ما گفت‌ تصمیم‌گیری در این خصوص به دست آنها نیست و به شورای امنیت باز می‌گردد.

زیباری تاکید کرد: ما احساس کردیم که همه خواهان تحکیم حس اعتماد متقابل و اجرای تعهدات باقی مانده با حسن نیت و تداوم مشورت‌ها و سفر‌ها برای حل و فصل این مساله هستند.

وی گفت: چنانچه شورای امنیت با کاهش غرامت‌های عراق به کویت موافقت کند، دولت کویت مخالفتی با این امر نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه‌ی عراق با اشاره به این که بخش اعظم این قطعنامه‌ها به موضوع خلع سلاح، کشتار جمعی، برنامه‌ی نفت مقابل غذا و تعاملات بین‌المللی عراق در خصوص اسلحه و نتایج جنگ علیه کویت بر می‌گردد، گفت: به نظر من بخش زیادی از این قطعنامه‌ها یعنی بیش از 90 تا 95 درصد از آنها لغو خواهد شد.

وی در خصوص نتایج دیدارش با هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه‌ آمریکا و رایزنی‌ها با وی در خصوص این مسایل عنوان داشت: پاسخ آمریکا مثبت بود و وزیر امور خارجه‌ آمریکا آمادگی خود را برای همکاری با عراق اعلام کرد و متعهد شد که با دبیر کل سازمان ملل متحد و اعضای شورای امنیت و دولت عراق در این خصوص مشورت کند تا گزارش دبیر کل را به یک طرح و برنامه‌ی کاری آشکار تبدیل کند.

زیباری موضوع اجرای توافقنامه‌ همکاری‌های استراتژیک با واشنگتن را که در بر گیرنده‌ همکاری‌های همه جانبه از جمله همکاری در زمینه انرژی، بهداشت، آموزش، فناوری، کشاورزی و صنعتی است، از دیگر موضوعات مورد بحث با مقامات آمریکایی دانست و تاکید کرد که در جریان سفر نوری المالکی، نخست وزیر عراق به آمریکا نیز این مساله مورد بررسی قرار می‌گیرد.

زیباری تاکید کرد: با وجود آنکه دولت فعلی آمریکا به سیاست‌های داخلی و دیگر مسایل مشغول است، اما به تعهداتش در جهت موفقیت دولت عراق در شرایط حساس موجود پایبند است.

وی افزود: این رابطه تغییر زیادی نسبت به گذشته کرده و تعهدات آمریکا امروز نسبت به قبل متفاوت است. این روابط و تعهدات امروز به شکل رسمی‌تر و در چارچوب دیپلماتیک از طریق کانال‌های رسمی دنبال می‌شود و با کاهش نقش ارتش آمریکا در عراق همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از شهرهای این کشور، نقش سفارت آمریکا در بغداد گسترده‌تر شده است. علاوه بر آن دولت آمریکا خواهان اجرای کامل توافقنامه‌ خروج نیروهایش از عراق است.

وزیر امور خارجه‌ عراق درخصوص تردید‌های موجود نسبت به اجرای این توافقنامه و خروج آمریکایی‌ها از عراق تا سال 2011 گفت: اصل و مبنای این توافقنامه‌ خروج نیروهای آمریکایی از عراق تا سال 2011 است. این یک توافقنامه‌ آشکار با افق زمانی مشخص است. هر گونه تغییردر آن باید با تمایل دولت عراق و در صورت لزوم و نیاز صورت گیرد؛ اما دولت عراق احساس می‌کند که توانایی پذیرش این مساله را با توجه به ارزیابی از عملکرد نیروهای امنیتی‌اش دارد.

زیباری درخصوص اسناد و دارایی‌های مسروقه‌ عراق که به آمریکا انتقال داده شده‌اند، گفت: وظیفه‌ی ما بازگرداندن این اسناد و دارایی‌ها در سراسر جهان به عراق است که از طریق کانال‌های قانونی پیگیری می‌شود.

وی درخصوص نقش آمریکا در موضوع آشتی ملی در عراق و مخالفت و موافقت عراقی‌ها با این موضوع اظهار داشت: موضوع آشتی ملی حقیقتا یک مساله‌ عراقی است که شامل مصالحه‌ بین طرف‌های شرکت کننده در دولت، پارلمان و روند سیاسی می‌شود. برخی تنش‌ها و اختلاف نظر‌ها وجود دارد که نیازمند مذاکره است؛ اما بخش دیگر مصالحه به آشتی میان شرکت کنندگان در روند سیاسی و گروه‌های خارج از این چارچوب اعم از گروه‌های مسلح و یا سیاسی باز می‌گردد. موضع‌گیری دولت عراق در خصوص کسانی که اقدام به قتل و اقدامات تروریستی می‌نمایند و هم چنین در قبال بعثی‌ها کاملا آشکار است.

زیباری ادامه داد: چنانچه این طرف‌ها به روند سیاسی ایمان داشته باشند و خشونت را کنار بگذارند، می‌توانند در روند سیاسی و انتخابات شرکت کنند.

وی گفت: آمریکا به عنوان یک کشور دوست در این خصوص ایفای نقش می‌کند. علاوه بر آن آمریکا در این خصوص منافعی نیز دارد و ما باید واقع‌گر باشیم زیرا 130 هزار سرباز آمریکایی در عراق حضور دارند، اما نهایتا مسئولیت اصلی این موضوع به دولت عراق باز می‌گردد.

کد خبر 85957

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز