همشهری آنلاین: رئیس جمهور عراق، دبیر کل سازمان ملل و وزیر خارجه آمریکا در آغاز خروج نیروهای خارجی از عراق طی سخانی به نتایج و تبعات این اقدام اشاره کردند.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهور عراق اعلام کرد: سی‌ام ژوئن سال 2009 سرآغاز مرحله‌ای جدید در تاریخ عراق دموکرات، متحد، مستقل و یکپارچه خواهد بود.

جلال طالبانی در سخنرانی خود به مناسبت عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از شهرهای عراق که امروز (سه‌شنبه) خطاب به ملت عراق از طریق تلویزیون رسمی این کشور پخش شد، تصریح کرد: ملت عراق باید سیستم‌های امنیتی را در برقراری امنیت و ایجاد شرایط مناسب برای زندگی یاری کند.

رئیس جمهور عراق تصریح کرد: عراقی‌ها باید عملا بدانند که آنها فراهم کنندگان شرایط زندگی مناسب و راحت برای خود هستند و از طریق صندوق‌های رای و عملکرد دموکراتیک و آزاد دولت، تصمیم‌ گیران واقعی کشور هستند.

رئیس جمهور عراق عنوان داشت: ملت عراق امروز با صفحه‌ای روشن و جدید در تاریخ کشور روبرو شد و این مساله با بر عهده گرفتن مسئولیت‌های امنیتی نیروهای عراق در شهرها، روستاها و بخش‌های عراق رقم خورد.

وی افزود: این مساله گامی دیگر در مسیر تکمیل حاکمیت کامل عراق است و نشان داد که گروه‌های تروریست و ظالم ناتوان از نابودی اراده‌ی محکم عراقی‌ها و نابودی نیروهای امنیتی کشور هستند.

جلال طالبانی عنوان داشت: جشنی که امروز برگزار کرده‌ایم، تلخی خسارت‌ها و تلفاتی که از طریق تلاش‌های مداوم گروه‌های تروریستی القاعده و باقی ماندگان صدام با هدف نابود سازی اوضاع امن کشور صورت گرفت را از یاد ما نمی‌برد. اخیرا نیز ما شاهد انفجارهایی در منطقه‌ بطحاء، تازه، شهرک صدر و غیره بودیم که این انفجارها تنها عزم و اراده‌ی ما را دو چندان کرد.

رئیس جمهور عراق تاکید کرد: ما بر اساس مسوولیتی که داریم به مناسبت خروج نیروهای آمریکایی از عراق امروز را جشن گرفته‌ایم و اینجا باید از دوستان‌مان در نیروهای ائتلاف که خطرات و سختی‌های زیادی را به جان خریدند و تلفات زیادی دادند تشکر کنیم، چرا که عراق را از دست یک نظام استبدادی نجات داده‌اند و با نیروهای امنیتی در راستای برقراری فضای امن و باثبات در کشور تلاش کردند.

سایت اینترنتی شبکه الفرات به نقل از طالبانی گزارش داد: تمام بخش‌های نیروهای مسلح عراق تلاش‌های زیادی برای بر عهده گرفتن مسئولیت‌های امنیتی داشتند اما فضای امنیتی تنها در راستای ایجاد فضای سیاسی مناسب برقرار خواهد بود.

طالبانی گفت: امنیت زمانی برقرار می‌شود که آشتی ملی، وحدت ملی واقعی، تحکیم دولت وحدت ملی به ریاست نوری مالکی نخست وزیر عراق را شاهد باشیم. به طوری که تمامی گروه‌های معتقد به روند سیاسی در اداره‌ی کشور مشارکت واقعی داشته باشند.

رئیس جمهور عراق عنوان داشت: اختلاف نظر نشانه‌ی یک جامعه دموکرات است که ما می‌خواهیم آن را ایجاد کنیم، البته اختلاف نظر نباید مانع تلاش‌های مشترک ما در راستای نابودی تروریسم و جلوگیری از تمامی انواع خشونت‌ها باشد.

رئیس جمهور عراق تصریح کرد: باید اشاره کنم که امنیت دارای بعد و مفهوم منطقه‌یی و بین‌المللی است. در واقع همکاری و هماهنگی میان عراق و کشورهای همجوار امری ضروری است به ویژه این که برادران و همسایگان ما در برقراری امنیت در داخل کشور تاثیرگذارند و نابودی اوضاع امنیتی در عراق هیچ سودی برای آ‌نها ندارد.

رئیس جمهور عراق تصویب کرد: مهمترین عامل تثبیت پایه‌های امنیت و ثبات در کشور به مشارکت و حمایت اقشار مختلف جامعه از تلاش‌های سیاسی رهبران و نیروهای مسلح باز می‌گردد و برای این که این همکاری مردم با تلاش‌های سیستم‌های امنیتی تحکیم یابد، باید ملزومات و نیازهای یک زندگی راحت و شرافتمندانه برای شهروندان عراقی فراهم شود.

از سوی دیگر، خبرگزاری شینهوا، گزارش داد: بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل، در راستای بر عهده گرفتن مسئولیت‌های امنیتی از سوی دولت و نیروهای امنیتی عراق، همکاری میان رهبران سیاسی این کشور را در جهت تحقق صلح دائم از طریق مذاکره و آشتی ملی خواستار شد.

بان‌کی‌مون تاکید کرد: سازمان ملل همچنان متعهد به حمایت از تلاش‌های دولت در تحقق این هدف است.

سخنگوی بان‌کی‌مون ضمن انتقاد شدید از حملات و ترور‌های اخیر در عراق، همبستگی خود را با دولت و ملت عراق در رویارویی با خشونت‌ها اعلام کرد.

همچنین صدرالدین القبانچی از رهبران مجلس اعلای اسلامی عراق و خطیب جمعه نجف، عنوان داشت: خروج نیروهای آمریکایی از عراق عامل مثبت آمادگی نیروهای ما است و ما نیروهای خود را آماده‌تر از گذشته خواهیم یافت. قبانچی تاکید کرد: بی‌ثباتی عراق به وجود نیروهای آمریکایی در عراق باز می‌گشت.

وی تصریح کرد: عراق دیگر با جنگ مرزی یا جنگ نظامی یا مخالفت با نظام حاکم روبرو نیست و نیازی به جنگنده و تانک ندارد.

همچنین هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا، در جمع خبرنگاران عنوان داشت: عقب نشینی نیروهای آمریکایی از شهرهای عراق گامی مهم در راستای ایجاد عراقی مستقل است که خود می‌تواند برای سرنوشتش تصمیم بگیرد.

وی تصریح کرد: این عقب نشینی در چارچوب توافق از قبل صورت گرفته و با هماهنگی نیروهای عراقی است.

کلینتون خاطرنشان کرد: آمریکا اکنون به چارچوب استراتژیک روابط خود با عراق در آینده توجه دارد و ما خواهان همکاری و یاری به عراق در آینده هستیم و معتقدیم که عراقی‌ها آماده‌ی ایفای نقش برای کشورشان هستند.

در همین حال، ارتش آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که چهار تن از نیروهای این کشور دوشنبه عصر و در درگیری‌هایی در بغداد کشته شدند.

کد خبر 84575

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز