سه‌شنبه ۲ تیر ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: فرمانده جدید نیروهای آمریکایی در افغانستان اوضاع این کشور را به‌شدت خطرناک خواند

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژنرال استنلی مک کریستال، فرمانده جدید نیروهای آمریکایی در افغانستان که به گفته وزیر دفاع آمریکا، مسئولیتش ایجاد یک استراتژی جدید برای مبارزه با فعالیت روز افزون شبه نظامیان است، یک هفته پس از برعهده گرفتن این سمت در یک سفر دوره‌ای در افغانستان گفت که سال پیش رو در افغانستان سالی سخت خواهد بود. وی افزود: اوضاع افغانستان با توجه به ناآرامی‌های روز افزون و ایجاد دولت‌های سایه از سوی شبه نظامیان بسیار خطرناک است.

ژنرال مک کریستال بیان داشت: تصور من از اوضاع امنیتی این است که اوضاع خطرناک است و منظور من این است که مناطقی در افغانستان وجود دارد که شبه‌نظامیان طالبان قادر بوده‌اند به ساختار روستایی آن نفوذ کنند.

وی خاطرنشان کرد: با انجام این کار آنها توانسته‌اند یک دولت سایه ایجاد کنند و با ارعاب مردم و محدود کردن حکومت، ساختار زندگی را تغییر دهند.

ژنرال مک کریستال اعلام کرد: این خطرناک‌ترین وضع برای افغانستان است؛ زیرا می‌تواند مانع توانایی دولت برای برقراری اقتدار و توسعه شود که هر دو در مبارزه با شبه‌نظامیان که از بی‌قانونی و فقر تغذیه می‌شوند، کلیدی هستند. 

وی افزود: مناطقی در کشور هستند که اوضاع‌شان واقعا خطرناک است. فکر نمی‌کنم این امر برگشت ناپذیر باشد ولی کاملا خطرناک است.

دیروز همچنین مشاور امنیت ملی آمریکا به‌منظور آنچه ارزیابی راهبرد جدید آمریکا بر ضد‌شبه نظامیان طالبان اعلام شد، به افغانستان رفت. جیمز جونز عصر دیروز با حامد کرزی رئیس‌جمهوری افغانستان و برخی دیگر از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور دیدار کرد.

جیمز جونز مشاور امنیت ملی باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکاست و مقامات واشنگتن روز دوشنبه اعلام کردند وی به کشورهای پاکستان و هند نیز سفر خواهد کرد. این مقامات همچنین اعلام کردند جیمز جونز در افغانستان با مقامات محلی، دیپلمات‌های آمریکایی، نیروهای نظامی و نمایندگان کشورهایی که در کنار نظامیان آمریکایی در جنگ افغانستان شرکت دارند دیدار خواهد کرد.

مایک همر، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد بنا به درخواست رئیس‌جمهوری، جیمز جونز مشاور عالی امنیت ملی آمریکا قرار است در جریان سفر به افغانستان و پاکستان روند اجرای رویکرد جامع و جدید این کشور را مورد ارزیابی قرار دهد.

همه چالش‌های یک فرمانده

فرمانده جدید ارتش آمریکا در افغانستان، دستور بازبینی 60 روزه کل ماموریت‌های نظامی ارتش آمریکا را برای یافتن راه‌های بهتر در راستای جدا کردن شبه‌نظامیان از مردم عادی صادر کرده است.

طی چند روز آینده ژنرال استنلی مک کریستال، فرمانده جدید نیروهای آمریکایی در افغانستان قرار است برای دیدار با مقامات استانی، مردم و نیروهای آمریکایی و ائتلاف در این کشور به چندین سفر برود. این در حالی است که کارشناسان متخصص امور ضد‌تروریستی درون و خارج دولت نیز به بازبینی کلی ماموریت‌های نظامی آمریکا در افغانستان کمک می‌کنند.

اگرچه این بازبینی در مراحل اولیه خود به سر می‌برد، اما ژنرال مک کریستال پیش‌تر قول داده بود که مبارزه علیه شبه نظامیان و افراطیون در افغانستان را فراتر از فعالیت‌های صرفا نظامی گسترش بدهد.

وی در جلسه‌ تایید صلاحیتش در سنای آمریکا گفته است: معیار کارآمدی و مؤثر بودن این نخواهد بود که ما چه تعداد از دشمنان را کشته‌ایم بلکه این است که چه تعداد از مردم افغانستان را در برابر خشونت محافظت کرده‌ایم.

کد خبر 84133

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز