گروه بین‌الملل: در حالی که حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان برای دیدار با اوباما مهمان کاخ سفید است، نیروهای آمریکا در افغانستان بازهم جان صدها غیرنظامی را گرفتند.

ده‌ها غیرنظامی سه‌شنبه شب در اثر حمله هوایی نیروهای آمریکا به ولایت فراه در غرب افغانستان کشته شدند.  به گزارش بی‌بی سی، شماری از اهالی منطقه گرانه ولسوالی بالابلوک ولایت فراه گفته‌اند که در این بمباران هوایی، بیش از 120 فرد غیرنظامی کشته شده‌اند.

زنان و کودکان فراوانی در میان کشته شدگان این ماجرا هستند. روح الامین، فرماندار فراه، گفته است که این عملیات پس از آن انجام شد که شماری از افراد طالبان که از خانه‌های مردم به‌عنوان سنگر استفاده کرده بودند، روی نیروهای ارتش افغانستان و ائتلاف بین‌المللی آتش گشودند.

فرماندار فراه، از تشکیل هیاتی برای بررسی این رویداد خبر داد اما برای ‌علت حضور افراد مسلح طالبان در منطقه بمباران شده، گفت: تاکنون نیروهای دولتی نتوانسته‌اند خود را به محل حادثه برسانند و گزارش کاملی از تلفات و خسارات وارد شده به مردم را تهیه کنند.

این رویداد، یکی از مرگبارترین عملیات نیروهای بین‌المللی در سال‌جاری خواهد بود. سال گذشته نیز در اثر حمله هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در ولسوالی شیندند در جنوب هرات، بیش از 90 غیرنظامی کشته شدند.

در آن رویداد نیز ابتدا نیروهای ائتلاف کشته شدن غیرنظامیان را رد کرده بودند اما تحقیقاتی که بعدا از سوی دولت افغانستان و سازمان ملل متحد انجام شد، نشان داد که تمامی قربانیان آن، شهروندان غیرنظامی بوده‌اند.

آغاز تحقیقات

دولت افغانستان تحقیقاتی را در مورد کشته شدن غیرنظامیان این ماجرا آغاز کرده است.
در اعلامیه دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان در این مورد آمده که هیاتی از مقامات افغان و ائتلاف به رهبری آمریکا، به دستور حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان تشکیل شده و برای تحقیق در این مورد به ولایت فراه رفته‌اند.

حامد کرزی، که دستور تحقیق در مورد چگونگی اجرای این عملیات را داده، در حال حاضر برای بازدید رسمی به ایالات متحده سفر کرده است.  در گذشته، تلفات غیرنظامیان افغان خشم مقامات این کشور را برانگیخته و کرزی بارها در این زمینه از نظامیان خارجی انتقاد کرده است.

ویتنامی دیگر برای آمریکا

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان آمریکا گفت که  افغانستان را به ویتنامی دیگر برای آمریکا تبدیل خواهند ساخت.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان دیروز مصاحبه اختصاصی خبرنگار این شبکه با سخنگوی ملاعمر، فرمانده طالبان در افغانستان را پخش کرد.

ذبیح‌الله مجاهد در این مصاحبه با اشاره به اعزام حدود ۲۰هزار نیروی تازه نفس آمریکایی طی چند ماه آتی برای استقرار در افغانستان، به باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا هشدار داد.

وی گفت: هر قدر آمریکا نیروی بیشتری به افغانستان اعزام کند، باز هم کافی نخواهد بود. مجاهد تصریح کرد: خیلی روشن به شما بگویم که ما پیروز خواهیم بود و آنها کشته خواهند شد، افغانستان برای آمریکا به ویتنامی دیگر تبدیل خواهد شد.

سخنگوی طالبان به شبکه سی‌ان‌ان افزود: به‌دلیل تغییر در سیاست‌های جنگی و اعزام نیروهای بیشتری از آمریکا به افغانستان، جنگ و عملیات انتحاری بیشتری در پیش رو خواهد بود.

خبرنگار سی‌ان‌ان در مورد چگونگی روبه‌رو شدن نیروهای طالبان با ارتش مجهز به تجهیزات جنگی پیشرفته آمریکا سؤال کرد که مجاهد در پاسخ ادامه داد: ما با آنها خواهیم جنگید. وی سپس نوار ویدئویی را که در آن یک فروند بالگرد نظامی شونوک آمریکایی مورد حمله نیروهای طالبان قرار گرفته بود، به نمایش درآورد.

در این نوار، یک فروند بالگرد نظامی شونوک آمریکایی که در حال انتقال تجهیزات سنگین لجستیکی ارتش در افغانستان بود از چندین زاویه هدف آتشبار نیروهای طالبان قرار گرفت و محموله آن بر اثر این حمله منفجر شد و بالگرد نیز سقوط کرد.

وی در پاسخ به پرسش این شبکه خبری که آیا طالبان خواهان متوقف ساختن انتخابات در افغانستان است، عنوان کرد: کاملا واضح است که ما این انتخابات را مورد هدف قرار خواهیم داد. مجاهد افزود: ما اعضای پارلمان و مقامات افغانستان را هدف قرار خواهیم داد.

وی در بخشی دیگر از این مصاحبه یادآور شد: طالبان افغانستان از آن سوی مرزهای پاکستان و از سوی طالبان پاکستان حمایت می‌شوند.

مجاهد در عین حال گفت که طالبان افغانستان در سلسله عملیات مرگباری که در پاکستان رخ می‌دهد و می‌تواند باعث بی‌ثباتی پاکستان اتمی شود، دخالتی نداشته است.
سخنگوی ملا عمر گفت: طالبان تحت فرمان القاعده نبوده اما افرادی از آنها برای جنگیدن نزد ما می‌آیند، ما در کشور خود رئیس هستیم.

سی‌ان‌ان از مجاهد پرسید که آیا طالبان تنها از راه جنگ می‌تواند پیروز شود و آیا راه مذاکره را در پیش نخواهد گرفت. وی در پاسخ اعلام کرد: طالبان هر دو راه را در پیش می‌گیرد، اگر نیروهای خارجی برای خروج از افغانستان اعلام آمادگی کنند، آنها نیز آماده مذاکره می‌شوند.

وی افزود: اما اگر نیروهای خارجی آماده خروج از افغانستان نشوند، آنگاه با جنگ با آنها مذاکره خواهیم کرد.

کد خبر 80790

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز