همشهری آنلاین: سخنگوی ارشد دولت ژاپن روز جمعه گفت: توکیو و ایالات متحده توافق کردند برای ازسرگیری سریع مذاکرات بین‌المللی به منظور پایان دادن به برنامه تسلیحات هسته‌ای کره شمالی تلاش کنند.

خبرگزاری اتریش از توکیو گزارش داد، تارو آسو، نخست‌وزیر ژاپن و باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا در مکالمه‌ای تلفنی روز جمعه به توافق رسیدند همکاری دوجانبه را برای حل و فصل مسایل موشکی کره شمالی و همچنین منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای تقویت کنند.

اوباما و آسو همچنین درباره اهمیت صدایی واحد در پاسخ به پرتاب موشکی کره شمالی روز پنجم آوریل به توافق رسیدند. تاکئو کاوامورا، رییس کابینه ژاپن گفت، آسو اعلام کرد مهم بود پیامی قوی از طریق بیانیه ریاست شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت اقدام پیونگ‌یانگ صادر شود.

پس از آنکه شورای امنیت این بیانیه را تصویب کرد، پیونگ‌یانگ اعلام کرد تاسیسات هسته‌ای خود را دوباره به راه می‌اندازد و از مذاکرات شش جانبه میان دو کره، چین، آمریکا، ژاپن و روسیه خارج شد.

آسو در خصوص خلع سلاح هسته‌ای به اوباما گفت که حامی بازنگری جامع سیاست هسته‌ای واشنگتن بر مبنای سخنرانی است که اوباما ماه گذشته میلادی در پراگ ایراد کرد و در آن خواستار جهانی عاری از تسلیحات هسته‌ای شد.

کد خبر 79716

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز