دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: شبکه ملی ان اچ کی ژاپن اعلام کرد که ایچیرو اوزاوا رهبر حزب دمکراتیک این کشور گفته است از مقامش استعفا خواهد داد.

به گزارش بی بی سی، رهبر حزب مخالف دولت ژاپن پس از متهم شدن یکی از نزدیکانش در یک پرونده جنجالی مرتبط با جمع آوری اعانه برای حزب دمکراتیک، جهت استعفا تحت فشار قرار گرفت.

اوزاوا خطاب به اعضای ارشد حزب خود گف که به دلیل آنکه نمی‌‌خواهد رسوایی اخیر به حزب صدمه بزند از مقام خود کنار خواهد رفت.

او افزود: می‌خواهم حزب (دمکراتیک) در هر شرایطی در انتخابات پیروز شود. به همین دلیل است که تصمیم به استعفا گرفته‌ام.

دادستانان توکیو سازمان مالی حامی حزب اوزاوا را به دریافت 21 میلیون ین (216.000 دلار) به صورت غیر قانونی از شرکت ساختمان سازی نیشیماتزو در سال‌های 2003-2007 متهم کرده‌‌اند. در همین چارچوب یکی مشاوران ارشد اوزاوا به نقض قانون جمع آوری کمک مالی متهم و دو نفر از از مدیران شرکت نیشیماتزو نیز بازداشت شده‌اند.

انتشار این خبر، حزب دمکراتیک ژاپن را پیش از برگزاری انتخابات در وضعیتی بسیار دشوار قرار داده است.

پیش از انتشار این خبر پیش بینی می‌شد ایچیرو اوزاوا بتواند در انتخابات ماه اکتبر سال جاری با شکست دادن حزب لیبرال دمکرات به رهبری تارو آسو جانشین وی در دفتر نخست وزیری شود.

اما پس از انتشار خبر جنجال مالی اخیر نتایج نظر سنجی‌ها به عمل آمده حکایت از آن دارد که محبوبیت اوزاوا به شدت کاهش یافته است.

چند ماه پیش اوزاوا کاملا نسبت به پیروزی در انتخابات عمومی ژاپن امیدوار بود.

در صورت پیروزی اوزاوا از حزب دمکراتیک به 50 سال حاکمیت لاینقطع حزب لیبرال دمکراتیک که اکنون به دلیل بدتر شدن وضعیت  اقتصادی در ژاپن محبوبیت آن به شدت کاهش پیدا کرده است خاتمه داده می‌شد.

اما از زمان انتشار خبر رسوایی مالی اخیر اوزاوا جهت استعفا از ریاست حزب دمکراتیک تحت فشار قرار گرفته بود.

اوزاوا در سال 1993 پس از شکست در رقابت بر سر ریاست حزب لیبرال دمکراتیک از این حزب جدا شد و به در سال 1998 حزب دمکراتیک ژاپن پیوست.

کد خبر 81096

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز