همشهری‌ آنلاین: وزیر کشور گفت: هر یک از نامزدها پس از تایید صلاحیت‌شان توسط شورای نگهبان‏، می‌توانند یک نماینده برای هر صندوق داشته باشند

به گزارش ایلنا‏، صادق محصولی در جمع خبرنگاران با بیان این خبر، درباره تدابیر وزارت کشور جهت صیانت از آراء در انتخابات دولت دهم ریاست‌جمهوری با اعلام اینکه قانون مشخصا درباره سلامت انتخابات و صیانت آراء پیش‌بینی‌های لازم را کرده است‏، گفت: نظارت اصلی برعهده شورای نگهبان است البته وزارت کشور هم می‌توانسته هیئت بازرسی برای نظارت بر مجریان را در نظر گیرد که ما این کار را کرده‌ایم و در همین راستا هیئت بازرسی و نظارت مرکزی هم در استان‌ها و هم در شعبات آنها ایجاد شده و نظارت لازم را می‌کنند.

وی در ادامه افزود: همچنین قانون پیش‌بینی کرده که هر یک از نامزدها پس از اینکه تایید صلاحیت شدند، می‌توانند یک نماینده برای هر صندوق داشته باشند و این نماینده‌ها نیز می‌توانند حتی در مرحله شمارش آراء هم در صندوق‌ها در مراکز شعب حضور داشته باشند.
محصولی با تاکید بر پیش‌بینی‌های لازم انجام شده در این خصوص‏ خاطرنشان کرد: کل اجرای انتخابات هم توسط معتمدین آنها که خود مردم هستند‏، انجام می‌شود، یعنی چه آنهایی که به عنوان هیئت اجرایی هستند و چه آنهایی که در صندوق‌ها و شعب اخذ رای از طریق خود مردم معرفی می‌شوند.

وی با بیان اینکه انتخابات توسط خود مردم برگزار می‌شود افزود: قانون نیز اقدامات لازم را برای نظارت آراء‌پیش‌بینی کرده و ما این امکان را فراهم کردیم که نامزدها هم بتوانند نماینده لازم را معرفی و حضور داشته باشند.

محصولی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تدابیر وزارت کشور در راستای صندوق فکری مردم‏، اظهار داشت: ما همواره به نامزدها درباره رعایت اخلاق انتخاباتی تاکید کردیم اما ضمن اینکه قانون هم پیش‌بینی کرده ما بالاتر از قانون را در نظر گرفته‌ایم و آنجایی که قانون مجاز ندانسته باز هم ما سعی می‌کنیم که آن کار را انجام ندهیم.

وی با اعلام اینکه قانون هم هر نوع تخریبی را جرم می‌داند و حتی مجازات آن را هم تعیین کرده است، گفت: اما متاسفانه برخی نامزدها و هوادارانشان و ارگان‌های مطبوعاتی‌شان اقدام به تخریب نامزدهای دیگر می‌کنند و ما خلاف قانون بودن این موضوع را بارها گفته‌ایم.

وزیر کشور افزود: کسی که می‌خواهد به عنوان رئیس قوه مجریه در راس قرار گیرد و صیانت قانون اساسی را عهده‌دار باشد، باید قانون را مراعات کند، بنابراین همانگونه که در قانون انتخابات بر این موضوع تاکید شده، به ویژه به بیان مقام معظم رهبری ”بی‌انصافی‌ها و آمارهای غلط دادن در جهت تخریب” چیز درستی نیست، ما نیز توصیه می‌کنیم که اینها تاثیر منفی می‌گذارد.

وی با اشاره به تخریب‌های انتخابات دوره گذشته ریاست‌جمهوری یادآور شد: در آن زمان حتی نسبت به قیافه، قد و امثال اینها نیز تخریب‌هایی صورت گرفت اما نتیجه عکس آن در بین مردم حاصل شد.

محصولی با بیان اینکه مردم ما فهیم هستند تصریح کرد: توصیه ما به این نامزدها آاین است که به جای اظهار نظر درباره سایر نامزدها و تخریب آنها (البته ما از نقد استقبال می‌کنیم) در چارچوب قانون، برنامه‌های خود را بیان کنند.

وی در پایان تاکید کرد: مردم شعور سیاسی بالایی دارند و خودشان بر حسب جمع‌بندی‌ خود، رای خود را به صندوق می‌اندازند.

کد خبر 81290

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز