گروه سیاسی:‌ محسن رضایی در نامه‌ای به دبیر شورای نگهبان، ضمن استقبال از تشکیل هیات ویژه رسیدگی به شکایات انتخاباتی، از نامزدهای دیگر هم خواست که در این روند رسیدگی به شکایات مشارکت مؤثر داشته باشند.

در همین حال رضا طلایی نیک عضو ارشد ستاد انتخاباتی رضایی از دخالت وزارت کشور در امر رسیدگی به شکایات، گلایه کرد.

هرچند دیرهنگام

محسن رضایی در نامه‌ای خطاب به احمد جنتی نوشته است: حضرت آیت‌الله جنتی، دبیر محترم شورای نگهبان، با سلام و احترام. بدواً لازم می‏دانم از تمدید مهلت رسیدگی به شکایات انتخابات دوره دهم ریاست‌جمهوری که از پیشنهادهای قبلی اینجانب بود، تشکر کنم.

اظهارات سخنگوی شورای محترم نگهبان در بخش خبری ساعت 21 سیما در مورخ جمعه 5/4/88 مبنی بر تصمیم آن شورای محترم در تشکیل هیأت ویژه رسیدگی به شکایات نامزدهای انتخابات دوره دهم ریاست‌جمهوری، هرچند اعلام آن دیرهنگام بود، اقدامی پسندیده است که اینجانب از آن استقبال کرده و نماینده خود را مشروط به حضور دیگران در آن، شرکت می‌دهم.

بدیهی است، هیات ویژه با حضور نمایندگان همه کاندیداها و بررسی جامع همه شکایات و اعتراضات، می‏تواند راه برون‌رفت مناسبی از وضع موجود باشد.

امید است، حضرت حجت‌الاسلام و‌المسلمین جناب آقای کروبی و جناب آقای مهندس موسوی نیز با مشارکت و معرفی نماینده خود به هیأت ویژه در جهت رفع ابهامات و شبهات انتخابات و ایفای حقوق ملت، فرصت به‌وجود آمده را مغتنم شمارند؛

چرا که پیگیری فردی هرچند که ممکن است برای احقاق حقوق فردی مؤثر باشد اما نمی‏تواند جامعیت لازم جهت ایفای حقوق همه ملت را در بر داشته باشد و به همین دلیل بود که اینجانب از پیگیری شکایات قبلی صرف‌نظر کرده بودم.

و من‌الله التوفیق، محسن رضایی

به شرط همراهی سایر نامزدها

اما در جریان رسیدگی به شکایات نامزدهای انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری، رضا طلایی‌نیک، معاون امور قوا و شوراهای دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، از ورود غیرقانونی وزارت کشور به مسئله رسیدگی به شکایات انتقاد کرد و گفت: آقای محسن رضایی به‌طور رسمی و به شرط همراهی سایر نامزدها با هیات تعیین شده از سوی شورای نگهبان، همراهی خواهد کرد.

وجاهت قانونی ندارد

در عین حال، عضو ارشد ستاد انتخاباتی محسن رضایی در انتخابات دهمین دوره ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه تشکیل هیات ویژه می‌تواند گامی مثبت و سازنده باشد، گفت: پاسخگویی به شکایات انتخاباتی طبق ماده 78 قانون انتخابات فقط بر عهده شورای نگهبان است و ورود وزارت کشور در این زمینه وجاهت قانونی ندارد. 

وی در عین حال در واکنش به اطلاعیه اخیر ستاد انتخابات کشور درباره نتایج بازشماری تعداد محدودی از صندوق‌های اخذ رای، افزود: اطلاعیه و اظهارات اخیر رئیس ستاد انتخابات کشور با ماده 78 قانون انتخابات مغایر است چون طبق این ماده و سایر مواد قانونی رسیدگی و حتی اطلاع‌رسانی از نتایج شکایات فقط در صلاحیت شورای نگهبان است.

طلایی‌نیک تاکید کرد: شایسته است ستاد انتخابات کشور به جای رفتارهای غیرقانونی و ابهام‌آفرینی و تحریک مجدد افکار عمومی و هواداران نامزدها، به کاهش التهابات کمک کند و در وظایف و اختیارات سایر نهادهای قانونی دخالت نکند.

معاون ستاد انتخابات رضایی ادامه داد: ‌ای کاش ستاد انتخابات کشور ارزیابی، استقبال و قدردانی دلسوزان کشور و از جمله هیأت رئیسه و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس و نیز سخنگوی شورای نگهبان از تصمیم دکتر رضایی در عدم‌پیگیری شکایات را درک می‌کرد و با توجه به مسئولیت قانونی وزارت کشور در مدیریت امنیت کشور به آرامش عمومی کمک می‌کرد.

طلایی نیک گفت: صیانت از حماسه انتخابات 22 خرداد به قانون‌مداری، حلم و اقناع مردم از سوی همه طرفین بستگی دارد که در رهنمودهای فصل‌الخطاب رهبر انقلاب بیان شده است. رضایی با صرف‌نظر‌کردن از جنبه شخصی شکایات، مطالبات مردم و صیانت از حیثیت نظام را از مسیر قانون با درایت و متانت پیگیری خواهد کرد.

کد خبر 84467

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز