گروه سیاسی - محمدعلی بدری: دادستان کل کشور اعلام کرد: اختصاص وقت به نامزدهای انتخابات به‌صورت نابرابر غیرقانونی است

آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی با اشاره به تصمیم اخیر کمیسیون تبلیغات صدا و سیما تاکید کرد: کمیسیون تبلیغات صدا و سیما با حضور نماینده صدا و سیما، نماینده شورای نگهبان و نماینده دادستان کل کشور تشکیل می‌شود که محوریت جلسه‌ها برعهده نماینده دادستان است. 

دری نجف‌آبادی به ایلنا گفت: در جلسه اخیر کمیسیون تبلیغات صدا و سیما که با هدف بررسی مناظره‌های صورت گرفته بین نامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تشکیل شده بود، نماینده دادستان حضور نداشته و به همین دلیل نه تنها برگزاری این جلسه رسمی نیست، بلکه مصوبات آن نیز از درجه اعتبار ساقط است.

دادستان کل کشور ادامه داد: پیش از این نیز به 2 عضو دیگر این کمیسیون اعلام کرده بودیم که زمان در نظر گرفته شده برای کاندیداها باید برابر و یکسان باشد؛ از این‌رو اختصاص وقت به نامزدهای انتخابات به‌صورت نابرابر غیرقانونی است.

ثانیه‌ها اعلام نشد

این در حالی است که صدا و سیما به محمود احمدی‌نژاد 19 دقیقه و 45 ثانیه فرصت داد، به مهدی کروبی 76 ثانیه، به محسن رضایی 60 ثانیه و به میرحسین موسوی 101 ثانیه. بخش خبری ساعت 21 سیما اما دیشب با اعلام انصراف موسوی، رضایی و کروبی از ضبط جوابیه مناظره‌ها، تنها مدت برنامه محمود احمدی‌نژاد را اعلام کرد و از ثانیه‌هایی که صدا و سیما دراختیار 3 نامزد رقیب گذاشته بود چیزی نگفت.

هرچه بیشتر بهتر

تذکر قانونی را دادستانی کل کشور در حالی اعلام کرد که میزان و ترتیب زمان مناظره غیابی که قرار آن برای دیشب در سیما  گذاشته شد، از 2 روز پیش، دستخوش گمانه‌زنی‌های گوناگون قرار گرفت.

نخست جواد شمقدری بود که روز دوشنبه پیش از تصمیم صدا و سیما و حتی پیش از تشکیل جلسه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات در این سازمان، از وقتی 45 دقیقه‌ای سخن گفته بود.

آغاز ماجرا

اما صبح دیروز، خبرگزاری رسمی دولت – ایرنا - به نقل از یک مقام مسئول در صدا و سیما که از ایرنا خواسته نامش فاش نشود، نوشت: با بررسی دقیق 6 برنامه مناظره نامزدهای دهمین دوره ریاست‌جمهوری، 25 دقیقه وقت برای پاسخگویی به اتهامات وارد شده از سوی نامزدهای دیگر به محمود احمدی‌نژاد اختصاص یافت.

این خبرگزاری دولتی در ادامه و به نقل از همان منبع ناشناس آورد: سازمان صدا و سیما 2 نامه از مهدی کلهر نماینده انتخاباتی احمدی‌نژاد در رسانه ملی و یک نامه از عبدالرضا شیخ الاسلامی مسئول دفتر ریاست‌جمهوری دریافت کرده است که هر کدام زمان‌های متفاوتی را برای این پاسخگویی خواسته‌اند. کلهر 45 دقیقه و شیخ‌الاسلامی 60 دقیقه زمان برای پاسخگویی به اتهامات وارده به احمدی‌نژاد محاسبه کرده‌اند.

او تصریح کرد: ستاد انتخابات صدا و سیما روز سه‌شنبه در جلسه‌ای مدت زمان محاسبه شده برای پاسخگویی به اتهامات وارده به احمدی‌نژاد را 25 دقیقه محاسبه کرده است.

فارس نیز پس از ایرنا زمان محمود احمدی‌نژاد از نامزدهای ریاست‌جمهوری دهم را 20 دقیقه عنوان کرد. این خبرگزاری نزدیک به احمدی‌نژاد با بیان اینکه جز این فقط محسن رضایی توسط نامه‌ای درخواست وقت کرده، نوشت: مهدی کروبی و میرحسین موسوی تاکنون درخواستی به صدا و سیما ارسال نکرده‌اند.

وسط خیابان آزادی

ساعتی از ظهر گذشت که محمود احمدی‌نژاد خود را به جمعیت هوادارانش در خیابان آزادی رساند و آنجا گفت: من امشب به‌مدت 45 دقیقه با مردم صحبت خواهم کرد. اندکی مانده به ساعت 15 سامانه پیامک پایگاه اطلاع‌رسانی دولت – و البته نه ستاد تبلیغات احمدی‌نژاد - خبری برای مشترکانش فرستاد به این ترتیب: پاسخ رئیس‌جمهور به اتهامات رقبا، 22:30 از شبکه 3 به‌مدت 45 دقیقه.

این سامانه هم از فرصت دفاع سایر نامزدها در برابر اتهامات غیابی خبری نداد.

چیزی اعلام نشده

یک ساعت بعد خبرگزاری مهر خبری را روی خروجی اینترنتی خود منتشر کرد. مهر خبر داد: رئیس ستاد انتخابات صدا و سیما تاکید کرد برخلاف برخی اخبار هنوز وقتی به محمود احمدی‌نژاد برای پاسخگویی به انتقادهای سایر نامزدهای ریاست‌جمهوری‌ اختصاص داده نشده است. 

مجید دانشور درباره صحت و سقم برخی خبرها درباره اختصاص برنامه‌ای برای پاسخگویی به انتقادهای سایر نامزدهای انتخابات به خبرنگار مهر گفت: ما در حال حاضر در کمیسیون انتخابات صدا و سیما مشغول بررسی این مسئله هستیم. از صبح تا الان در رسانه‌های مختلف خبرهایی در این باره منتشر شده که من آنها را تکذیب می‌کنم. نتیجه کمیسیون ساعت 17 اعلام می‌شود.

تقسیم ثانیه‌ها در خیابان جام‌جم

ساعت 17 دبیر ستاد انتخابات صدا و سیما به خبرنگار همشهری اعلام کرد: کمیسیون بررسی تبلیغات ریاست‌جمهوری بعد از بازبینی دقیق 6 مناظره تلویزیونی پخش شده در شبکه سوم سیما، زمان صحبت شده درباره هریک از نامزدهای غایب را محاسبه و کتبا به نمایندگان آنان اعلام کرد.

مجید دانشور بدون آنکه به میزان برنامه تلویزیونی هر یک از نامزدها اشاره کند، خبر داد: برنامه به‌صورت ضبط شده و در دکور ثابت مناظره و زمان پخش آن ساعت 22:30 از شبکه 3 سیما خواهد بود.

ترتیب برنامه نامزدها را نیز معاونت سیاسی صدا و سیما اعلام کرد که براساس قرعه‌کشی است. پس از آن بود که ایلنا به نقل از نمایندگان نامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در صدا و سیما اعلام کرد زمانی که این سازمان برای هر نامزد در نظر گرفته، به‌ترتیب پخش عبارت است از محمود احمدی‌نژاد19 دقیقه و 45 ثانیه، مهدی کروبی 76 ثانیه، محسن رضایی 60 ثانیه و میرحسین موسوی 101 ثانیه.

کد خبر 83309

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز