یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۰
۰ نفر

علی کهن‌نسب: ورزش فوتبال مثل تمام بخش‌های زندگی بی‌تأثیر از شانس و اقبال نیست؛ به‌همین دلیل فوتبال نیز از موضوع خرافات و شانس دور نمانده است.

اسامی کسانی که اعتقاد شدیدی به این مسئله دارند، بسیار زیاد است. اما سایت اینترنتی فیفا، اسم چندین نفر را منتشر کرده است‌که دلیل پیروزی یا شکست تیمشان را شانس و اقبال می‌دانستند. بسیاری از آنها از مربی‌های بزرگ دنیا هستند که شما هم آنها را می‌شناسید.

«کارلوس بیلاردو»، طراح و مربی آرژانتینی، شروع خوبی برای این بحث است. کسی که در جام جهانی 1986، سرمربی تیم ملی آرژانتین بود. همیشه در مسابقه‌ها به  بازیکنان می‌گفت که روز مسابقه جوجه نخورند، چون معتقد بود که جوجه بدشانسی می‌آورد.
بیلاردو علاقه زیادی دارد که پیروزی‌هایش را به عوامل متفرقه ربط دهد: از پوشیدن  لباس گرفته تا انتخاب مسیر مشخص برای  رسیدن به محل مسابقه. 

جیووانی تراپاتونی

او گاهی بازیکنانش را مجبور می‌کرد تا با تاکسی به محل مسابقه بروند، چون  یک‌بار که اتوبوس آنها بین راه خراب شده بود، با تاکسی به محل مسابقه رفتند و پیروز شدند. زمانی که او سرمربی باشگاه «استودیانتس لاپلاتا»ی آرژانتین بود، قبل از مسابقه، یک زن برزیلی  برای او  آرزوی موفقیت کرد، تیمش هم اتفاقاً در آن بازی پیروز شد و سه‌امتیاز با ارزش گرفت. بعد از آن موفقیت، بیلاردو از دستیارش می‌خواست تا  قبل از هر مسابقه به این زن تلفن کند.

در جام‌جهانی 1990 ایتالیا، اتفاق جالبی افتاد. بیلاردو  از 22 بازیکن تیم ملی آرژانتین خواست تا به زوج جوانی که جشن ازدواجشان  در هتل محل اقامت آنان برگزار شده بود، تبریک بگویند. فردای آن روز «دیه گومارادونا» و هم تیمی‌هایش توانستند تیم قدرتمند برزیل را که رقیب  سنتی‌شان است،  شکست بدهند.

ماگات و لوئیس آراگونس

ریموند دومنش

اما «رینالدو مرلو» که در دهه 1970 همه‌کاره خط میانی باشگاه «ریورپلات»  آرژانتین بود، درباور به خرافات  دست کمی از هم‌وطن خود، بیلاردو، ندارد. او که اخیراً پست خود را در باشگاه «روزاریوسنترال» از دست داده، وقتی که تیم حریف حمله می‌کند، با دستش حرکت‌های خاصی  انجام می‌دهد. از آنجایی که او معتقد است شاخه‌های گل‌ بدشانسی می‌آورند، بنابراین هواداران تیم حریف به خاطر عصبانی کردنش، دسته‌های گل را به سمت نیمکت تیم او پرتاب می‌کنند.

«دون روی»، سرمربی افسانه‌ای باشگاه «لیدزیونایتد» انگلیس، به صورت بسیار خاصی خرافاتی است. او تا زمانی که تیمش نباخته، لباس یک‌شکلی را می‌پوشد و همیشه از یک مسیر خودش را به ورزشگاه «الندرود» می‌رساند. گاهی که تیمش شکست می‌خورد، می‌گویدکه نفرین  دوره‌گردی باعث شکست تیمش شده و یا پرندگان بدیمن تیم او را تضعیف کردند.

«جان میکود»، از بازیکنان فرانسوی می‌گفت:« از آنجایی که متولد ماه «اسد» هستم، به همین دلیل  نامم از تیم ملی حذف شد.» میکود،براین باور بود که در جام جهانی 6002، «ریموند دومنش» مربی تیم ملی فرانسه، به دلیل خرافات و ماه تولد او، نامش را حذف کرده است.

«پدرو پاسکولی»(راست) همراه مربی‌اش «کارلوس بیلاردو»

برخی بر این باور بودند که دومنش قبل از دعوت از بازیکنان، به روز و ماه تولد آنها نگاه می‌کند.

«لوئیس آراگونس»، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال اسپانیا، یکی از معروف‌ترین مربیان خرافاتی اروپاست. او، به رنگ زرد علاقه‌ای ندارد و اساساً به آن بدبین است. او یک بار  «رائول گونزالز»،کاپیتان تیمش را مجبور کرد پیراهن زرد رنگی را که در تمرین پوشیده بود، عوض کند. باید امیدوار بود که دلیل حذف رائول از تیم ملی اسپانیا در رقابت‌های یورو 2008، فقط پیراهن زرد او باشد!

باورهای خرافی آراگونس حتی می‌رفت به یک تنش سیاسی منجر شود؛ زمانی که او  برای حضور در رقابت‌های جام جهانی 2006 آلمان،در بدو ورود به دورتموند از قبول  دسته ‌‌گل زردرنگ، خودداری کرد.

او همچنین با فشار بسیار زیاد مقام‌های فدراسیون اسپانیا پذیرفت که تیمش‌در طول مسابقه‌های جام ملت‌های اروپا  8002، لباس راه‌راه خردلی   به تن کند. در تنها بازی‌ای که از این لباس استفاده شد،در مرحله نیمه نهایی، اسپانیا به پیروزی خیره‌کننده‌ای برابر روسیه  دست یافت.

مرلو

«فلیکس ماگات»، سرمربی سابق باشگاه «بایرن مونیخ» و سرمربی فعلی «ولفسبورگ»، در تمام 10مسابقه اخیر تیمش، کراوات سبزرنگ زده است. علاوه بر این‌که تمام این 10مسابقه به پیروزی تیمش منجر شده و رکورد جالبی را در بوندس لیگا ثبت کرده، اعلام کرد که تا وقتی که این پیروزی‌ها ادامه دارد، از  کراوات سبز استفاده خواهد کرد.

یکی دیگر از کسانی که به کراوات توجه دارد، «ریکاردو لاوولپه»، سرمربی سابق تیم ملی مکزیک است که کراواتش ‌هنگام مسابقه  حتماً باید طرحی از اژدها داشته باشد.

اما کسی نمی‌تواند «ماریو زاگالو»،   مربی نامدار برزیلی را نسبت به عدد 31منصرف کند. ریشه این اعتقاد از علاقه او به شخصیتی به نام «سن آنتونی» ریشه می‌گیرد که مراسم نیایش او در روز 13ژوئن برگزار می‌شود. بنابراین، زاگالو در طبقه سیزدهم یک آپارتمان زندگی می‌کند و روز 13ژوئن نیز ازدواج کرده است. او مدعی است که 13بار زیارت معبد باعث بهبود او بعد از جراحی سرطان معده شده و 13بار با پیراهن تیم ملی برزیل در مسابقه‌های جام‌جهانی به  پیروزی رسیده است.

او پیش‌بینی کرده بود که به دلیل شروع مسابقه‌های جام جهانی 2006 در روز 13ژوئن و این‌که نام «آلبرتو پری‌یرا» سرمربی این تیم، از 13حرف(به زبان برزیلی) تشکیل شده، برزیل قهرمان می‌شود. اما عدد سرنوشت‌ساز در این رقابت‌ها 12 بود. «تیه‌ری هانری»، بازیکن شماره 12 تیم ملی فرانسه (که اسمش هم 12حرفی است)، 12دقیقه مانده به نیمه دوم، روبرتو کارلوس (31حرفی)، مدافع برزیل را جا گذاشت و تنها گل بازی را به ثمررساند.

آخرین سرمربی، «جیووانی تراپاتونی»، مربی ایتالیایی است که هدایت تیم ملی ایرلند را بر عهده دارد. او که در آلمان، اتریش و پرتغال هم مربی‌گری کرده، معمولاً بخشی از چمن ورزشگاه محل مسابقه را با آب خاصی که خواهرش فراهم کرده، آبیاری می‌کند.

کد خبر 80672

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز