گروه ورزشی - مهدی ربوشه: فیفا در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران در مورد برخی شایعات اخیر درباره‌ آنچه که آن را برخورد با برخی از بازیکنان ملی‌پوش خوانده، توضیح خواسته است

درحالی که مهدی مهدوی‌کیا و علی ‌کریمی روز چهارشنبه گذشته در گفت‌وگو‌های جداگانه‌ با رسانه‌های داخلی بر تصمیم قبلی خود برای خداحافظی از تیم ملی تاکید کرده بودند

اخیرا فیفا در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران خواستار توضیح در این‌باره و سایر شایعات این ‌روز‌های فوتبال ایران شده است. برخی از رسانه‌های خارجی اخیرا با اشاره به بستن مچ‌بند سبز 6 ملی‌پوش ایران در دیدار با کره‌‌جنوبی در چارچوب رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی 2010 مدعی شده بودند که این بازیکنان اجازه‌ حضور درتیم ملی را نخواهند داشت و از این پس با محدودیت‌هایی در ادامه فوتبال خود مواجه خواهند شد.

شبکه 4 انگلیس و روزنامه‌ گاردین نیز کناره‌گیری علی کریمی و مهدی ‌مهدوی‌کیا از تیم ملی فوتبال را در این راستا تعبیر کرده بودند. خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه به نقل از یکی از سخنگویان فیفا در این‌باره نوشته است که فدراسیون جهانی فوتبال برای پیگیری این موضوع در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال ایران خواستار اطلاعاتی در این رابطه شده است.

به نوشته‌ این خبرگزاری، ظاهرا فیفا در نامه‌اش درباره آنچه که آن را برخورد با برخی از بازیکنان ایرانی درپی بازی دور مقدماتی با کره‌جنوبی خوانده، خواستار پاسخ شفاف شده است.

سخنگوی فیفا در این رابطه به AFP گفت: «به فدراسیون ایران نامه نوشته‌ایم که در مورد اخبار برخی از رسانه‌ها و اتفاقاتی که برای بعضی از بازیکنان پس از بازی با کره‌جنوبی رخ داده، توضیحات روشن و شفافی بدهند.»

جواد نکونام، علی کریمی، حسین کعبی، مسعود شجاعی، محمد نصرتی و مهدی مهدوی کیا، 6  بازیکنی بودند که در بازی مقابل کره‌جنوبی در مرحله مقدماتی جام‌جهانی 2010 که
 یک ‌بر یک مساوی شد در نیمه نخست مچ‌بند سبز به دستان خود بسته بودند.

تمام این شایعه‌ها درحالی مطرح می‌شود که علی کریمی چهارشنبه هفته گذشته درباره‌ خداحافظی‌اش از تیم ملی گفته بود: «من آخرین بازی ملی خودم را با تلخی تمام کردم. خیلی دوست داشتم که با پیروزی آن را پشت‌سر می‌گذاشتیم اما به هر حال قسمت طور دیگری رقم خورد.اما خداحافظی من دلیل سیاسی ندارد.»

مهدی مهدوی‌کیا نیز با اعلام خداحافظی‌ از تیم ملی گفته بود: «من همیشه به جوانگرایی اعتقاد داشته‌ام و مدت‌ها قبل هم گفته بودم در صورتی که تیم ملی به جام جهانی برود، پس از این بازی‌ها از تیم ملی خداحافظی می‌کنم و اگر تیم ملی به جام جهانی نرفت، بعد از بازی‌های مقدماتی از بازی‌های ملی خداحافظی می‌کنم. خداحافظی من از تیم ملی خبر جدیدی نیست.»

ایران، پاسخ فیفا را داد

پس از انتشار اخبار کذب برخی از روزنامه‌های ایران و متعاقب آن رسانه‌های خارجی مبنی بر محرومیت تعدادی از بازیکنان تیم ملی و واکنش فیفا به این خبر، فدراسیون فوتبال ایران از فدراسیون جهانی فوتبال خواست به حقایق توجه کنند و نه به شایعات.

پس از اینکه در بازی ایران برابر کره‌جنوبی برخی از ملی‌پوشان از مچ‌بندهای سبزرنگ استفاده کرده‌بودند، یکی از روزنامه‌های داخلی در گزارش‌های روزانه خود از احتمال محرومیت این ملی‌پوشان خبر داده بود که این اخبار به دستاویز رسانه‌های خارجی بدل شد.

به طوری که این رسانه‌ها با به راه‌انداختن موجی رسانه‌ای اعلام کردند که این بازیکنان به خاطر استفاده از مچ‌بند سبز از سوی فدراسیون فوتبال ایران محروم شده‌اند. این خبر واکنش فیفا را به دنبال داشت و فدراسیون جهانی فوتبال از ایران خواست تا در این باره توضیحاتی را ارائه کند.

پس از واکنش فیفا، فدراسیون فوتبال ایران صبح پنجشنبه با تکذیب این اخبار اعلام کرد که محرومیتی برای بازیکنان تیم ملی اعمال نشده است. در این نامه ایران از فیفا به خاطر دقت در آنچه که «جزئیات فوتبال ایران» خوانده شده قدردانی کرده و از فدراسیون جهانی فوتبال خواسته شده که به حقایق توجه داشته باشد و نه به شایعات.

پاسخ فدراسیون فوتبال به فیفا

فدراسیون فوتبال ایران در جوابیه رسمی به فیفا اعلام کرد که هیچ‌گونه محرومیتی برای هیچ بازیکن ایرانی برخلاف شایعات و اخبار نادرست برخی رسانه‌ها اعمال نشده است.

همچنین در این جوابیه از فیفا خواسته شده است، چنانچه فدراسیون فوتبال ایران مطلع شود که حرکت بازیکنان در بستن مچ‌بندها همان‌گونه که فیفا در متن نامه خود به سمبلیک بودن حرکت سیاسی آنان اشاره کرده است، نقض ماده 6 کدهای اخلاقی فیفا است، موضع و تصمیم لازم را به فدراسیون فوتبال ایران اعلام کند.

در شرایطی فدراسیون فوتبال چنین پاسخی به فیفا داده و اعلام کرده که رفتار بازیکنان ایران نماد حرکتی سیاسی است که مسئولان فدراسیون و تیم ملی پس از بازی ایران برابر کره‌جنوبی در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده بودند بستن این مچ‌بندها به اعتقادهای مذهبی بازیکنان مربوط می‌شود و هیچ‌گونه جنبه‌ سیاسی نداشته است.

کفاشیان: امکان برخورد با بازیکنان هم وجود دارد

رئیس فدراسیون فوتبال که روز گذشته در دو موضع کاملا متفاوت به بحث نامه فیفا پرداخته و تاکید کرده بود که نامه‌ای از طرف فیفا به دست فدراسیون فوتبال نرسیده است در مصاحبه با ایسنا گفت: «در این شرایط صلاح ندیدیم که بخواهیم گزارش‌های رسیده از کره‌جنوبی درباره بستن مچ‌بندهای سبز را مورد بررسی قرار دهیم.» علی کفاشیان درباره نامه فدراسیون فوتبال به فیفا و ابهاماتی که در این نامه وجود دارد، اظهار داشت: «اخیرا فیفا نامه‌ای را برای ما ارسال و در آن این سئوال را مطرح کرد که آیا خبر رسانه‌های خارجی مبنی بر محرومیت بازیکنان ایرانی به دلیل بستن مچ‌بندهای سبز صحت دارد یا خیر که ما پاسخ دادیم،‌ چنین خبری صحت ندارد.

ما در نامه‌ای که برای فیفا ارسال کردیم پرسیدیم که آیا بر اساس بند 6 کدهای اخلاقی فیفا، اگر برای‌مان مسجل شد که بازیکنان به دلیل مسائل سیاسی از این مچ‌بندها استفاده کرده‌اند، چه جریمه‌ای را برای آنها در نظر بگیریم؟» کفاشیان در پاسخ به این سئوال که آیا همین پرسش شما از فیفا به معنای خط دادن به فدراسیون جهانی برای محرومیت بازیکنان به حساب نمی‌آید، گفت: «چنین چیزی نیست.

اما این حق را برای خود قائلیم که اگر مسجل شد بازیکنان به دلیل مسائل سیاسی این مچ‌بندها را بر دستانشان بسته بودند، با آنها برخورد کنیم. ما باید قوانین را رعایت کنیم و امکان این وجود دارد که واکنشی به حرکت این بازیکنان نشان دهیم.» وی افزود: «پس از بازگشت تیم ملی از کره‌جنوبی گزارشی درباره اتفاقاتی که در آنجا رخ داده بود دریافت کردیم اما به دلیل شرایطی که وجود داشت صلاح ندیدیم که آن گزارش را مورد بررسی قرار دهیم.

اگر این حرکت سیاسی باشد، امکان برخورد با بازیکنان هم وجود دارد. به اعتقاد ما این حرکات جالب نیست و تیم ملی به یک ملت تعلق دارد.»

کفاشیان در پاسخ به این سئوال که پس از بازی ایران و کره‌جنوبی، منصور پورحیدری و مهدی تاج در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کردند که بازیکنان به دلیل اعتقاد‌های مذهبی از مچ‌بندهای سبزرنگ استفاده کردند اما در نامه‌ای که فدراسیون به فیفا ارسال کرده صراحتا حرکت بازیکنان سیاسی خوانده شده، گفت: «من کاری ندارم که دیگران چه گفتند، مگر نذر، یک نیمه‌ای می‌شود؟

به هر حال ما گزارش‌هایی درباره اتفاقاتی که در کره‌جنوبی افتاده دریافت کردیم و همان‌طور که گفتم صلاح ندیدیم در حال حاضر به دلیل شرایط موجود آنها را بررسی کنیم اما ما تنها از فیفا سئوال کرده‌ایم که اگر مسجل شد که حرکت بازیکنان سیاسی بوده، براساس قوانین فیفا چه تصمیمی باید گرفت؟»

وی افزود: «پس از این شایعه محرومیت بازیکنان ایرانی مطرح شد که برخی از روزنامه‌های داخلی این خبر کذب را منتشر کردند. رسانه‌های خارجی بدون اینکه منبعی از رسانه‌های داخلی داشته باشند، به انتشار این‌گونه اخبار اقدام نمی‌کنند، بنابراین خبر محرومیت بازیکنان از سوی فدراسیون فوتبال ابتدا توسط رسانه‌های داخلی مطرح شد و پس از آن رسانه‌های خارجی با پروبال دادن،‌ آن را مخابره کردند.»

به گزارش ایسنا، در جوابیه فدراسیون فوتبال ایران  به فیفا، حرکت این 6 بازیکن و بستن مچ‌بندهای سبز رنگ حرکتی سیاسی عنوان شده است.

نامه‌ فیفا به فدراسیون فوتبال ایران

در متن نامه فیفا خطاب به فدراسیون فوتبال کشورمان آمده است: «با توجه به اخبار دریافتی از رسانه‌های خبری مطلع شدیم که برخی از بازیکنان تیم ملی ایران بعد از دیدار ایران – کره‌جنوبی به دلیل بستن مچ‌بندهای سبز که حاکی از یک حرکت سیاسی است، تعلیق شده‌اند.

در این راستا از آنجا که فیفا نمی‌داند، اخبار دریافتی از رسانه‌های گروهی دقیق و درست است یا نه، خواهشمند است اطلاعات لازم در این مورد را  منعکس کنید. فیفا علاقه‌مند است، چنانچه بازیکنی محروم شده، مبانی و مرجع محرومیت در این‌باره اعلام شود.»

کد خبر 84292

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز