پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۸:۲۵
۰ نفر

علی کهن‌نسب: هفته آینده، جدال سه تیم انگلیسی(«منچستریونایتد»، «چلسی» و«آرسنال») و یک تیم اسپانیایی(بارسلونا)، برای کسب جام قهرمانان باشگاه‌های اروپا، آغاز می‌شود.

 البته در جام باشگاه‌های اروپا از سال 1956 تا کنون مسابقه‌های بسیاری برگزار شده، ولی در تاریخچه برگزاری این مسابقه‌ها و در دیدارهای پایانی،می‌توان 10مسابقه را ، به ترتیب اهمیت  به عنوان برترین رویارویی‌ها برگزید.

سال 1977: لیورپول انگلیس 3 - بروسیامونشن گلادباخ آلمان یک

در شهر رم ایتالیا، «لیورپول» با شکست حریف آلمانی‌اش، اولین عنوان قهرمانی از پنج عنوان خود  را در اروپا کسب کرد.

تیم منچستر یونایتد

سال 1989: آث میلان ایتالیا 4 - استه‌آوا بخارست رومانی صفر

«مارکوفان باستن»، «رود گولیت» و «فرانک ریکارد» قلب تپنده میلانی‌ها در رقابت ‌های اروپایی بودند . میلان بعد از 46 دقیقه با 4 گل ،روز به یادماندنی را در ذهن طرفداران ثبت کرد.

سال 1967: سلتیک اسکاتلند2 - اینترمیلان ایتالیا یک

در ورزشگاه «استادیوناسیونال» شهر «لیسبون» پرتغال، «سلتیک» با شکست «اینتر» اولین باشگاه اسکاتلندی لقب گرفت که برنده جام اروپایی می‌شد و پس از این مسابقه هواداران لقب شیرهای لیسبون را برای تیم خود به کار بردند.

سال 1956: رئال مادرید اسپانیا 4- ریمس فرانسه 3

«رئال مادرید» در اولین فینال جام باشگاه‌های اروپا، درخشش خود را در فوتبال اروپا با شکست حریف فرانسوی و قهرمانی آغاز کرد.

آلفردو دی استفانو

سال 1968: منچستر یونایتد انگلیس 4- بنفیکای پرتغال یک

10 سال پس از حادثه هوایی مونیخ، منچستر یونایتد به همراه «بابی‌چارلتون» با پیروزی برابر «بنفیکا» اولین باشگاه انگلیسی بود که به این عنوان قهرمانی دست می‌یافت.

بابی چارلتون

سال 1962: بنفیکای پرتغال 5- رئال مادرید اسپانیا 3

درآمستردام هلند، دو تیم، جنگ فوتبال زیبایی را با 8 گل به راه انداختند. تیم اسپانیایی با وجود هت‌تریک «فرانس پوشکاش» ستاره مجارستانی خود، مغلوب هنرنمایی جوان 20 ساله‌ای به نام «اوزه بیو» شد.

سال 1994: آث میلان ایتالیا 4- بارسلونای اسپانیا صفر

رویارویی این دو تیم، یکی از رقابت‌های تاریخی و زیبا را در فوتبال اروپا رقم زد. «فرانکو بارسی» و «الساندرو کاستاکورتا» دو بازیکن کلیدی میلانی‌ها در این بازی محروم بودند، ولی «دژان ساویسویچ» در ترکیب میلان و این بار در آتن یونان، به عنوان یک فوق ستاره ظاهر شد تا «بارسلونا» با وجود  ستارگانی چون «هریستواستویچکوف» و «روماریو» شکست سنگینی را پذیرا شود.

سال 1999: منچستریونایتد انگلیس 2- بایرن مونیخ آلمان یک 

مونیخی‌ها 90 دقیقه دروازه خود را بسته نگه داشتند، ولی به مدت5 دقیقه همه آرزوهای آنها بر باد رفت. «تدی شرینگهام» در لحظه‌های پایانی عملکرد غیرمنتظره‌ای داشت و بازیکن تعویضی منچستر، «اولگنار سولسشر» با گل خود در لحظه‌های آخر، پیروزی باورنکردنی را برای منچستری‌ها رقم زد.

جرارد و کاکا

سال 1960: رئال مادرید اسپانیا 7 - اینتراخت فرانکفورت آلمان 3

در ورزشگاه «همپدن پارک» گلاسکوی اسکاتلند، یکی از پرگل‌ترین مسابقه‌های اروپا به نمایش درآمد و 135 هزار تماشاگر حاضر، شاهد به ثمر رسیدن 10 گل تماشایی بودند.

سال 2005: لیورپول انگلیس 3 - آث میلان ایتالیا 3

دو تیم بزرگ و موفق اروپایی در استانبول ترکیه، مسابقه و نتیجه‌ای در حد معجزه‌ای را به نمایش گذاشتند. «پائولومالدینی» در ثانیه 52 بازی، سریع‌ترین گل جام را درون دروازه «لیورپول» قرار داد و پس از آن تعداد گل‌های میلان به 3 رسید. در نیمه دوم «رافائل بنیتز» مربی لیورپول‌، با تغییر شیوه، جریان بازی را تغییر داد و در عین ناباوری، با تساوی و پس از ضربه‌های پنالتی، پیروزی به‌یاد ماندنی را برای خود رقم زد، البته این پیروزی بیشتر حاصل نمایش خیره کننده «استیون جرارد» ، ستاره این تیم بود.

کد خبر 80106

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز