گروه اقتصادی: تاخیر اعلام برنامه دولت برای توزیع بنزین در سال‌جاری با انتشار خبرهایی از ارائه طرح تحریم فروش بنزین نگرانی مصرف‌کنندگان بنزین در کشور را افزوده است.

با همه پیش‌بینی‌های کارشناسی اما نمایندگان دولت در ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت هیچ اظهار نظر مشخص و روشنی در این زمینه نکرده و حتی برخلاف تاکید قانون از احتمال افزایش سهمیه‌ها سخن گفته‌اند.

انتشار خبر تحریم فروش بنزین به جمهوری اسلامی ایران که البته جدید نیست موجب اجرای طرح‌های وسیع و عظیم احداث پالایشگاه‌های جدید و توسعه پالایشگاه‌های موجود کشور از ابتدای روی‌کار آمدن دولت نهم شد.

هرچند بسیاری از طرح‌های احداث پالایشگاه‌ها باید حداقل پس از 3سال شاهد پیشرفت‌های روشنی باشند ولی هنوز هیچ‌یک از طرح‌ها به پیشرفت چشمگیری نرسیده و تاکنون نیاز کشور به واردات حداقل 20میلیون لیتر برای مصرف داخلی برطرف نشده است.

غلامحسین نوذری وزیر‌نفت از حدود 2 سال پیش و پس از انتشار این خبرها از طرح ویژه و خاصی برای تامین نیاز کشور به بنزین درصورت توقف واردات از کشور‌های خارجی سخن گفته است.

این طرح که جزئیات آن اعلام نشده است بر مبنای حذف برخی تولیدات در صنعت پتروشیمی و اختصاص خوراک آنها به تولید بنزین است.

بنزین سیاسی

بنزین تحریم شود یا نشود آنچه مسلم است براساس قانون بودجه سال 88 دولت باید بنزین وارداتی را به قیمت آزاد و بنزین تولید داخل را به قیمت 100 تومان عرضه کند. متوسط مصرف بنزین در سال‌جاری نسبت به سال قبل تا‌کنون حدود یک میلیون لیتر در روز کاهش یافته است ولی این کاهش موجب نمی‌شود که کشور از واردات بنزین برای مصرف خودروهای پرمصرف داخلی بی‌نیاز شود.

تولید پالایشگاه‌های داخلی معادل 45 میلیون لیتر در روز است و این میزان نیاز مصرف صاحبان خودروهای شخصی و خودروهای عمومی کشور را تامین نمی‌کند.

این میزان تولید داخلی که براساس تصویب مجلس و قانون بودجه کشور باید به قیمت 100 تومان عرضه شود تنها بین40 تا 70 لیتر در روز بنزین سهمیه‌ای را تامین می‌کند. بقیه بنزین مورد نیاز باید از خارج وارد شود که باید براساس قانون با محاسبه نرخ خرید و توزیع در کشور عرضه شود.

با اختصاص 300 لیتر بنزین در 3ماهه نخست سال سهمیه باقیمانده خودروهای شخصی در ماه‌های آینده بدون شک باید کاهش یابد ولی هنوز هیچ برنامه مشخصی از سوی دولت اعلام نشده است.

برخی بر این باورند که دولت به‌دلیل نگرانی از تاثیر کاهش سهمیه‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو از ارائه برنامه مشخص در این زمینه خود‌داری می‌کند.

البته یک مقام ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت در گفت‌وگو با فارس سیاسی بودن این مسئله را رد کرده و حتی کسانی را که از کاهش سهمیه‌ها خبر‌ می‌دهند به سیاسی‌کاری متهم کرد و گفت: احتمال افزایش سهمیه‌ها وجود دارد.

کد خبر 80419

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز