دوشنبه ۱ تیر ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۰
۰ نفر

برخلاف قانون مصوب مجلس، دولت بنزین وارداتی را به قیمت یارانه‌ای فروخته است.

براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی از ابتدای سال تاکنون بخشی از بنزین توزیع شده با قیمت یارانه‌ای به‌دلیل اختصاص سهمیه 100 لیتر برای هر خودرو تامین شده و این برخلاف قانون است.

پیش از این برخی کارشناسان بر ضرورت کاهش سهمیه‌ها تا میزانی که تولید داخل امکان تامین نیاز بنزین به قیمت یارانه‌ای را داشته باشد تاکید کرده بودند ولی دولت در این زمینه اقدامی نکرد و سهمیه 100‌لیتر برای هر خودرو را در 3ماهه نخست سال تعیین کرد.
دیروز در کمیسیون انرژی  مجلس این مسئله مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایلنا، جهانبخش امینی عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی با اشاره به اینکه در جلسه این کمیسیون به بررسی وضعیت سوخت و سهمیه بنزین درچارچوب قانون بودجه سال 88 کل کشور پرداخته شده است، از حضور سردار رویانیان به‌عنوان رئیس ستاد سوخت و شهبازی‌زاده معاون وزیر نفت در این جلسه خبر داد.

جهانبخش امینی،‌نماینده کرمانشاه تصریح کرد: براساس قانون بودجه 88، دولت موظف است بنزین تولید داخل را با قیمت لیتری 100 تومان سهمیه‌بندی کند و آن مقدار بنزینی که وارد می‌کند با نرخ شناور در اختیار مردم قرار دهد اما آمار رسیده حاکی از آن است که در 3 ماه گذشته 5/44 میلیون لیتر در روز بنزین تولید داشته‌ایم اما 61 تا 62 میلیون لیتر در روز مصرف کرده‌ایم.

وی با طرح این سؤال که چرا قانون رعایت نشده است و 18 میلیون لیتر بنزین روزانه وارد شده اما به نرخ شناور فروخته نشده است؟‏ گفت: اگر قانون مجلس پاسخگوی نیازها نبوده است، دولت باید با ارائه لایحه‌ای به مجلس‏ اقدام به اصلاح قانون مصوب مجلس کند نه اینکه بر خلاف قانون عمل شود و 5 تا 6 میلیارد تومان یارانه به مردم داده شود.

در حالی که مشخص نیست منبع این یارانه‌ها  کجاست.  امینی با بیان اینکه نمایندگان دولت در جلسه دیروز کمیسیون انرژی پاسخی برای این سؤال نداشتند‏، به نقل از آنها گفت: ما ناچار بودیم زیرا سهمیه‌بندی بنزین با تولیدات داخلی هماهنگی ندارد. 

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی در پایان خاطرنشان کرد: مجلس و کمیسیون انرژی معتقدند که این موضوع باید به‌نحوی سامان پیدا کند؛ چراکه کاهش میزان سهمیه بنزین مصرفی نیز یکباره شوک به جامعه وارد می‌کند. پس بهتر است چنانچه قرار است کاهشی هم صورت بگیرد به شکل منطقی باشد.

کد خبر 84066

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز