به هنگام تصویب قانون بودجه سال 88 اینگونه پنداشته می‌شد که در سال‌جاری سهمیه بنزین خودروها کاهش یابد

اما با گذشت 3ماه از اجرای قانون بودجه سال 88، هنوز تغییری در شیوه توزیع و قیمت بنزین رخ نداده است و به‌نظر می‌رسد دولت مصوبه مجلس در قانون بودجه را اجرا نمی‌کند.

در این ارتباط با سید عماد حسینی، مخبر کمیسیون انرژی مجلس، گفت‌وگو کرده‌ایم.

  •     آیا نحوه توزیع بنزین، مطابق مصوبه مجلس است؟

خیر. دولت طبق قانون بودجه امسال موظف بوده است که بنزین تولید داخل را با قیمت 100تومان و بنزین وارداتی را با قیمت آزاد عرضه کند، اما با توجیهاتی، این مصوبه اجرا نشده است.

مشخص است که با اختصاص 100لیتر بنزین برای سهمیه ماهانه خودروهای شخصی، نیاز به واردات بنزین داریم که طبق قانون بودجه، بنزین وارداتی باید به قیمت شناور توزیع می‌شده است. هم‌اکنون مصرف بنزین کشور شامل 23میلیون لیتر خودروهای شخصی، 7میلیون لیتر موتورسیکلت‌ها و 35میلیون لیتر مابقی خودروها‌ست و روزانه 5/2میلیون لیتر نیز بنزین آزاد به فروش می‌رود.

این در حالی است که با توجه به تولید داخلی بنزین، سهم عرضه بنزین آزاد باید بیش از این باشد.

  • دولت چه توجیهی در عدم‌اجرای این قانون داشته است؟

استدلالی که مسئولان وزارت نفت که در جلسه اخیر کمیسیون انرژی حاضر بودند، کرده‌اند، این است که اولا دولت سناریوهای مختلفی برای کاهش مصرف بنزین در سال‌جاری در نظر گرفته است و ثانیا دولت نمی‌خواسته مردم با مشکل مواجه شوند.

دولت می‌گوید اگر سهمیه را کم می‌کردیم برای مردم مشکل ایجاد می‌شد. به گفته مسئولان وزارت نفت و ستاد مدیریت حمل‌ونقل عمومی و مصرف سوخت، دولت با استفاده از روش‌های مختلف در پی کنترل مصرف بنزین است اما اعضای کمیسیون انرژی این استدلال را نپذیرفتند و با مسئولان دولت اختلاف نظر داشتند.

توصیه ما این است که نباید از قانون بودجه تخطی شود؛ به همین دلیل مقرر شد جهت بحث بیشتر در این باره، هفته آینده نیز جلسه مشترک دیگری میان اعضای کمیسیون انرژی مجلس و نمایندگان دولت برگزار شود تا در آن، تصمیم مقتضی درباره عرضه بنزین اتخاذ شود.

  • آیا در توزیع گازوئیل، مصوبه مجلس اجرا شده است؟

بله. تا قبل از عرضه گازوئیل با کارت سوخت، روزانه حدود 5میلیون لیتر گازوئیل وارد کشور می‌شد، اما با کنترل مصرف آن پس از اجباری شدن عرضه با کارت سوخت، حدود 5میلیون لیتر از مصرف گازوئیل در کشور کاسته شده و از این لحاظ دیگر گازوئیل وارداتی عرضه نمی‌شود که دولت موظف به فروش آن با قیمت آزاد باشد.

کد خبر 84067

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز