همشهری‌آنلاین: محققان کشور با استفاده از آلیاژ آلومینیم نوعی ماده ضد انفجار و کاهش دهنده تبخیر سوخت تولید کرده‌اند که تاکنون در پنج جایگاه سوخت بکار گرفته شده است

به گزارش مهر، مهندس مهدی ترقی‌جاه مجری طرح با اعلام این خبر گفت: این ماده آلیاژ خاصی از آلومینیم است که با قرار دادن آن در مخازن سوختهای فسیلی چون بنزین، گاز و گازوئیل یک بار برای همیشه این مخازن را ضد انفجار می‌کند.

وی جلوگیری از تلاطم سوخت در تانکرهای سوخت را از قابلیتهای این ماده نام برد و افزود: تلاطم سوخت در تانکرهای حمل سوخت یکی از علتهای اصلی واژگونی تانکرها است که با استفاده از این ماده این مسئله برای تانکرها حل خواهد شد.

ترقی‌جاه جلوگیری از تبخیر بنزین را از دیگر قابلیتهای این ماده نام برد و اظهار داشت: طبق آمار شرکت نفت روزانه حدود 14 میلیارد تومان تبخیر بنزین در کشور داریم که این ماده می‌تواند در حدود 60 درصد تبخیر را کاهش دهد.

مجری طرح به نحوه عملکرد این آلیاژ اشاره کرد و با بیان اینکه این ماده در مخازن کار فیزیکی انجام می‌دهد، اضافه کرد: این ماده، مخزن را تبدیل به میلیونها مخزن کوچک می‌کند. این عمل باعث می‌شود که از رسیدن اکسیژن به مخزن جلوگیری و در نتیجه مانع انفجار مخازن شود.

وی ادامه داد: در بحث تبخیر نیز این ماده مانند لایه ای بر روی سطح فرآورده قرار می‌گیرد و مانع از حرکت سریع مولکولها می‌شود ضمن آنکه ماده موثری برای انتقال حرارت در مخازن و جلوگیری از تبخیر سوخت است.

مدیر عامل شرکت کنترل انفجار سوخت به مزایای این ماده اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مخازنی که در بخش صنعت به کار می‌رود زمانی که دچار آسیب می‌شوند برای ترمیم باید از سوخت تخلیه شوند و پس از گذشت چند روز عملیات تعمیر را انجام داد ولی با استفاده از این ماده می‌توان بدون خارج کردن سوخت، مخازن را تعمیر و حتی عملیات جوشکاری بر روی آن انجام داد. به این ترتیب این ماده می‌تواند زمان عملیات را کاهش دهد.

ترقی‌جاه با تاکید بر اینکه ایران تنها کشور در خاورمیانه است که اقدام به تولید این ماده کرده است، افزود: سایر کشوها نیز به تبعیت ایران اقدام به تولید این ماده کرده و حتی در مواردی با هدایت کشور ما موفق به این کار شده‌اند.

به گفته وی در حال حاضر پنج جایگاه سوخت در سراسر کشور از این ماده برای کاهش تبخیر بنزین استفاده کرده‌اند تا تبخیر را تا 60 درصد کاهش داده و متعاقب آن از میزان آلودگیهای زیست محیطی بکاهند.

کد خبر 80198

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز