همشهری آنلاین: سهمیه بنزین خودروهای شخصی در فروردین‌ماه ۸۸ تغییر نخواهد کرد و همان ۱۲۰ لیتر باقی خواهد ماند.

محمد رویانیان - رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور - با اشاره به مصوبه مجلس درباره سهمیه‌بندی بنزین، از عدم تغییر میزان سهمیه بنزین خودروهای شخصی در فروردین سال آینده خبر داد.

وی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این سوال که آیا با مصوبه مجلس مبنی بر فروش بنزین تولید داخل به صورت سهمیه‌ای و با قیمت ۱۰۰ تومان و بنزین وارداتی با قیمت تمام شده؛ سهمیه بنزین خودروهای شخصی از سال آینده کاهش خواهد یافت یا خیر؟ گفت: با تصمیمی که در ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور و با توجه به مصوبه مجلس مبنی بر عدم اختصاص یارانه به بنزین گرفته شد، سهمیه بنزین خودروهای شخصی در فروردین سال آینده همان ۱۲۰ لیتر خواهد بود و تغییر نمی‌کند.

وی در عین حال از احتمال تغییر سهمیه بنزین خودروهای شخصی در ماه‌های اردیبهشت و خرداد سال آینده خبر داد و گفت: در این‌باره هنوز تصمیم‌گیری نشده است و برای سهمیه بنزین در این دو ماه نیز اواخر فروردین ماه سال ۸۸ تصمیم می‌گیریم.

نمایندگان مجلس، عرضه بنزین تولید داخل به صورت سهمیه‌بندی با قیمت ۱۰۰ تومان، بنزین وارداتی با قیمت آزاد و گازوئیل با کارت هوشمند و با قیمت ۱۶.۵ تومان را در سال ۸۸ تصویب کردند.

در جلسه روز پنجشنبه ۲۲ اسفند، مجلس در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۸۸ که بحث یارانه بنزین و گازوئیل مورد بررسی قرار گرفت، کمیسیون تلفیق در نهایت بر اساس ماده یک قانون مدیریت مصرف سوخت ابلاغی سال ۸۶ پیشنهاد کرد که بنزین تولید داخل با قیمت ۱۰۰ تومان به صورت سهمیه‌بندی ارائه شود که با این حساب سهمیه خودروهای شخصی در سال آینده حدود ۸۰ لیتر و سهمیه خودروهای عمومی نیز حدود ۴۰۰ لیتر خواهد بود.

بر اساس این پیشنهاد که در نهایت در مجلس تصویب شد، بنزین وارداتی نیز با قیمت تمام شده عرضه بشود که حدود ۴۰۰ تومان خواهد بود.

دولت در این پیشنهاد مصوب موظف شد به گونه‌ای عمل کند که نیازی به اعطای یارانه به واردات بنزین در سال ۸۸ نباشد و اعطای یارانه از هر محلی ممنوع است.

کمیسیون تلفیق همچنین درباره گازوئیل پیشنهاد کرد که این فرآورده صرفا " با کارت هوشمند سوخت و با قیمت سال جاری یعنی ۱۶.۵ تومان در هر لیتر عرضه شود تا با صرفه‌جویی و حذف قاچاق مصرف به میزان تولید داخلی یعنی حدود ۸۰ میلیون لیتر در روز برسد تا نیازی به پرداخت یارانه برای واردات نباشد.

مخالفان و موافقان این پیشنهاد بحث‌های متفاوتی کردند که در نهایت مجلس به پیشنهاد کمیسیون تلفیق رای داد.

کد خبر 77211

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز