کاهش وزن به روشی سالم و پایدار بدون دریافت سطوح کافی پروتئین در رژیم غذایی روزانه دشوار است. پروتئین تولید هورمون‌های گرسنگی در بدن را کاهش می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید.

پروتئین‌ها

به گزارش همشهری آنلاین، پروتئین دارای TEF (اثر حرارتی غذا) بالاتری نسبت به چربی یا کربوهیدرات است، به این معنی که بدن شما با خوردن آن کالری بیشتری می‌سوزاند. علاوه بر این، پروتئین می‌تواند به شما در ساخت توده عضلانی کمک کند. همانطور که مصرف پروتئین کافی برای کاهش وزن سالم مهم است، کیفیت پروتئین نیز اهمیت زیادی دارد و بهتر است پروتئین مورد نیاز بدن را از منابع طبیعی دریافت کنید.

در ادامه چند مورد از منابع مغذی پروتئین به شما معرفی می‌شود:

۱) تخم مرغ – ۶ گرم پروتئین در هر تخم مرغ

می‌توانید تخم مرغ را به‌صورت ‌آب‌پز بخورید و از این طریق پروتئین بدون چربی دریافت کنید. هر عدد تخم‌مرغ با حدود ۷۰ کالری، مملو از ۶ گرم پروتئین است که شما را سیر نگه می‌دارد و به جلوگیری از پرخوری در اواخر روز به شما کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن تخم‌مرغ برای صبحانه، کالری دریافتی را کاهش می‌دهد. به علاوه، تخم مرغ منبع خوبی از ویتامین D است و جالب است بدانید کمبود ویتامین D با چاقی شکمی مرتبط است.

۲) لوبیا – ۷.۵ گرم پروتئین در نصف فنجان

لوبیا یک ماده غذایی بسیار سالم با پروتئین بالا و فیبر متراکم است. ترکیب پروتئین و فیبر در حبوبات به کاهش دریافت کالری کمک کرده و حتی از پرخوری جلوگیری می‌کند.

۳) ماست یونانی - ۱۷ گرم پروتئین در هر ۱۵۰ گرم

ماست یونانی یکی از بهترین مواد غذایی پر پروتئین برای کاهش وزن، به ویژه به عنوان صبحانه یا میان‌وعده، است. برای انتخاب سالم‌ترین نوع ماست یونانی، نوع کم‌چرب آن را مصرف کنید. این مقدار چربی کم همراه با پروتئین، شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد. می‌توانید ماست یونانی را با میوه‌هایی مانند انواع توت، سیب و ... ترکیب کنید تا فیبر هم دریافت کنید.

۴) تن ماهی - ۲۴.۷ گرم پروتئین در هر ۸۰ گرم

کنسرو تن ماهی یکی از ساده‌ترین گزینه‌ها برای دریافت پروتئین است. با مصرف یک وعده تن ماهی، تقریباً ۲۵ گرم پروتئین کامل به علاوه دوز سنگینی از چربی‌های سالم را به بدن خود می‌رسانید. برای این منظور می‌توانید ساندویچ تن ماهی درست کنید یا حتی در سالادها از تن ماهی استفاده کنید.

۵) سینه مرغ - ۲۶ گرم پروتئین در هر ۱۰۰ گرم

یکی از متنوع‌ترین و کم‌چرب‌ترین گزینه‌های پروتئینی برای کمک به کاهش وزن، سینه مرغ است. می‌توانید این ماده غذایی مغذی و مقوی را به طرق مختلف مانند کبابی، گریل، آب‌پز، در سالاد یا پاستا مصرف کنید.

در هر ۱۰۰ گرم سینه مرغ، حدود ۲۶ گرم پروتئین، به علاوه آمینو اسیدهای ضروری مورد نیاز برای رشد عضلات، ترمیم و عملکرد کلی بدن وجود دارد.

۶) گردو - ۴.۳ گرم پروتئین در هر ۳۰ گرم

مصرف روزانه آجیل در درازمدت با کاهش وزن و کاهش خطر چاقی در بزرگسالان مرتبط است. گردو منبع عالی پروتئین گیاهی است و در هر یک مشت از آن، حدود ۴ گرم پروتئین وجود دارد که به رشد و ترمیم عضلات کمک می‌کند. هم‌چنین گردو با ۲ گرم فیبر در هر ۳۰ گرم، به افزایش سیری کمک می‌کند و در طولانی‌مدت سبب کاهش وزن می‌شود.

علاه بر این، گردو تنها آجیل درختی است که منبع عالی آلفا لینولنیک اسید (ALA) و اسید چرب امگا ۳ است.

کد خبر 798644
منبع: خبرآنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha