گروه بین‌الملل: پاکستان، از عقب نشینی طالبان از بخش‌هایی از شمال‌غرب این کشور خبر داد.

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس 24، یک سخنگوی پاکستان از عقب نشینی طالبان از منطقه بانر واقع در دره سوات پاکستان در شمال‌غرب این کشور خبر داد.

بانر پیش از این به‌طور کامل در اختیار طالبان قرار داشت. طالبان هم دیروز خبر عقب‌نشینی از این منطقه را اعلام کردند. در این باره امیر ایزدخان، سخنگوی مولانا صوفی محمد گفت: تصمیم گرفته شد که نیروهای طالبان تا عصر روز جمعه بانر را تخلیه کنند.

ایزدخان افزود: ما به همراه محمد جاوید، مقام ارشد و رسمی منطقه سوات به بانر می‌رویم تا با نیروهای طالبان مستقر در این منطقه در این رابطه گفت‌وگو کنیم.

چندی پیش، مقام‌های رسمی در شمال غربی پاکستان گردهم آمدند و درخصوص نحوه برخورد با موضوع نیروهای مسلح طالبان مستقر در بانر گفت‌وگو کردند، تصمیم به عقب‌نشینی هم نتیجه همان جلسه است.

خبر این عقب‌نشینی در حالی منتشر می‌شود که روز چهارشنبه یکی از مقام‌های دولت پاکستان از اعزام 6 گروه از نیروهای شبه نظامی به منطقه بانر خبر داده بود.

این مقام پاکستانی که سمت وی مشخص نشد، روز گذشته گفته بود که این نیروهای شبه‌نظامی روز چهارشنبه با هدف حفاظت از ساختمان‌های دولتی و پل‌ها در منطقه بانر وارد منطقه شده‌اند.

هر چند وی تعداد این گروه‌ها را بین 30 تا 50 نفر اعلام کرد، اما در سخنانش به این موضوع که آیا اعزام این نیروها به‌علت حضور نیروهای طالبان صورت می‌گیرد یا خیر، اشاره‌ای نکرد.

آمریکا: هنوز نگرانیم

با وجود اعلام عقب نشینی طالبان از مناطق شمال‌غربی پاکستان، آمریکا به‌شدت از اوضاع امنیتی این کشور، ابراز نگرانی کرد. رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید، در این باره گفت: اخبار شنیده شده طی روزهای اخیر از وضعیت امنیتی پاکستان بسیار نگران‌کننده است و دولت آمریکا را به‌شدت نگران ساخته است.

وی با اشاره به تسلط عناصر طالبان در 100 کیلومتری اسلام‌آباد اظهار داشت: آنچه ما در شرایط کنونی بر آن تاکید داریم، تضمینی برای امنیت و ثبات در منطقه است و وضعیت نگران‌کننده حاکم بر پاکستان وقت زیادی از دولت آمریکا را به‌خود مشغول خواهد ساخت.

سخنگوی کاخ سفید همچنین از دولت اسلام‌آباد خواست تا مانع از آن شود تا نیروهای طالبان بتوانند اهداف خود را در این کشور محقق سازند.

گیبس همچنین پیش‌بینی کرد که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا با حامد کرزای و آصف‌علی زرداری رئیسان جمهوری افغانستان و پاکستان در تاریخ ششم و هفتم ماه می در کاخ سفید دیدار کند.

رابرت وود، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ آمریکا نیز گفت: از نظر ما، دولت و ارتش پاکستان باید تدابیری بسیار جدی علیه تندروها در این کشور اتخاذ کنند.

وی از دولت‌های اسلام‌آباد و کابل و همچنین جامعه‌ بین‌المللی خواست تا تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تحقق اهداف گروه‌های افراطی در این کشور به کار ببندند.

وزیر امور خارجه‌ آمریکا هم پیشروی شبه نظامیان را در پاکستان تهدیدی جدی برای این کشور و یک تهدید مرگبار برای جهان خواند و از پاکستانی‌ها خواست تا در سیاست دولتشان یعنی واگذاری منطقه به افراطیون مقاومت کنند.

هیلاری کلینتون به کمیته‌ امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: می‌خواهم از این فرصت استفاده کرده و با صراحت اعلام کنم که نه تنها مقام‌های دولتی پاکستان، بلکه مردم پاکستان نیز باید قویا با سیاستی که مدام منطقه بیشتری را به شورشیان، به طالبان و به القاعده واگذار می‌کند، مخالفت کنند. وی به نمایندگان افزود: دولت پاکستان اساسا تسلیم طالبان و افراطیون شده است.

شمار زیادی از مقام‌های اطلاعاتی، دفاعی و دیپلماتیک آمریکا اعلام کرده‌اند که برای جلوگیری از تبدیل پاکستان هسته‌ای به منطقه تحت کنترل شبه نظامیان و تروریست‌ها که نسبت به مناطق مخفی افغانستان، امروزه برای آمریکا تهدید بزرگ‌تری هستند، امید بسیار کمی وجود دارد.

در همین ارتباط هم احسان اقبال، مشاور بلندپایه‌ نوازشریف اعلام کرده است درصورتی که دولت، سیستم قضایی را بار دیگر ایجاد کند، اجرای قانون را بهبود بخشد، به چریک‌هایی که در عملیات نیروهای امنیتی می‌جنگند غرامت دهد و اصلاحات دمکراتیک را اجرا کند، می‌توان آتش شورش‌ها را خواباند.

از سوی دیگر، ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا، از قابل اتکا بودن نیروهای امنیتی پاکستانی در حمایت از تلاش آمریکا در جلوگیری از گسترش افراط گرایی در جنوب آسیا ابراز تردید کرد.

پترائوس اذعان کرد که پاکستانی‌ها از اعتماد آمریکا در گذشته سوءاستفاده کرده‌اند.

نگرانی دوباره صهیونیست‌ها

یک روز پس از آنکه وزیر امور خارجه جدید رژیم اشغالگر قدس درباره فعالیت هسته‌ای پاکستان ابراز نگرانی کرد، مقامات وزارت دفاع رژیم صهیونیستی نیز در این باره نگرانی خود را ابراز داشتند.

به نوشته روزنامه جروزالم‌پست، مقامات وزارت دفاع اسرائیل معتقدند که زرادخانه هسته‌ای پاکستان به دست طالبان خواهد افتاد.

چهارشنبه گذشته هم لیبرمن وزیر خارجه اسرائیل، پاکستان را تهدید شماره یک برای این رژیم خوانده بود.

کد خبر 79766

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز