همشهری آنلاین: نیویورک تایمز نوشت که نیروهای طالبان بر 50 درصد خاک افغانستان مسلط هستند و همین امر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را در این کشور با چالشی مواجه کرده است.

به گزارش  مهر، این روزنامه در ادامه می‌نویسد: در داخل ساختمان وزارت کشور افغانستان نقشه ای از این کشور وجود دارد که نشان می‌دهد نزدیک به نیمی از آن جزو مناطق خطرناک هستند.

در این نقشه 364 منطقه مشخص هستند که 10 مورد آن با رنگ سیاه از بقیه متمایز شده اند و این به آن معناست که تحت کنترل طالبان هستند. در این میان 156 منطقه دیگر با رنگ دیگری مشخص شده‌اند که نشانگر بسیار خطرناک بودن آنهاست.

این نقشه موجب شکل گیری این پرسش سخت می شود که "در چنین فضایی حکومت افغانستان چگونه می تواند انتخابات ریاست جمهوری را در سراسر کشور برگزار کرد". و این در حالی است که فقط پنج ماه به زمان برگزاری انتخابات در این کشور زمان باقی مانده است.

به نوشته نیویورک تایمز، انتخابات ریاست جمهوری افغانستان همراه با انتخابات شوراهای ایالتی در این کشور برگزار می‌شود و این عامل نیز بر شدت نگرانی نیروهای ائتلاف در افغاستان می افزاید.

در همین رابطه، دولت افغانستان به همراه آمریکا و متحدان آن در ناتو مصمم هستند تا انتخابات را در موعد مقرر خود یعنی 20 آگوست برگزار کنند. به اعتقاد آنها لغو و یا به تعویق انداختن این انتخابات نه تنها موجب برداشت این تفسیر می‌شود که جنگ در افغانستان در بدترین شرایط خود قرار دارد بلکه کشور را نیز در بحرانهای سیاسی فرو می‌برد.

نیویورک تایمز در ادامه به موضوع صحت انتخابات اشاره کرده و می‌نویسد: حتی اگر ناتو و دولت افغانستان بتوانند امنیت را برای برگزاری انتخابات فراهم کنند آنگاه صحت این انتخابات مورد سوال است و همین امر می‌تواند دولت آتی افغانستان را دچار چالش کند.

کد خبر 78828

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز