شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۸:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید افغانستان در صورتی شاهد تحولات مثبت خواهد بود که آمریکا عملیات خود را در این کشور گسترده‌تر کند و به شکل قوی‌تری از کشورهای همسایه کمک گرفته شود.

خاویر سولانا در گفت‌وگو با روزنامه تاگس‌اشپیگل تصریح کرد: راه‌حل‌ها در افغانستان سیاسی است و ماهیت نظامی ندارد.

وی در خصوص راهبرد جدید آمریکا در قبال افغانستان اظهار داشت اگر چه نیروهای بیشتری به کار گرفته می‌شوند، اما این بدان معنا نیست که عملیات نظامی هم تشدید می‌شود.

سولانا درباره گفت‌وگو با «طالبان میانه‌رو» در افغانستان و پاکستان گفت: اتحادیه اروپا تحولی را ترجیح می‌دهد که رادیکال‌ها در پاکستان و افغانستان تحت شرایط مشخص با جوامع کشورشان پیوند بخورند. آنها باید قانون اساسی افغانستان و پاکستان و دولت‌های این دو کشور را به رسمیت شناخته و به تعهدات حقوق بین‌الملل پایبند بوده و از به کارگیری خشونت صرف‌نظر کنند.

وی درباره نقش اروپا در افغانستان گفت: هدف ما این است که ابتکارات دیگر بازیگران بین‌المللی را تکمیل کنیم. اتحادیه اروپا بر موضوع هدایت دولت و حاکمیت قانون متمرکز خواهد بود.

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین در خصوص ناتو اظهار داشت: امروز مخاطرات امنیتی جدید و مضاعفی وجود دارد که موجب می‌شود ناتو مفاهیم جدید راهبردی را برای خود تعریف کند. این موضوع در اجلاس سران ناتو بررسی می‌شود.

کد خبر 78090

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز