همشهری آنلاین: رئیس سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید تل‌آویو درباره حمله به ایران دچار سردرگمی شده و از ترس عواقب چنین اقدامی از آن سر باز می‌زند.

سولانا

به گزارش پرس تی وی، خاویر سولانا گفت: در اسرائیل بدون شک ترس شدیدی در ارتباط با ایران وجود دارد. اما درباره این که چه کاری در این زمینه باید انجام داد توافق نظر وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد، اسرائیلی‌ها می‌دانند عواقب یک اقدام نظامی، مشخص نیست و این حرکت می‌تواند صرفا شرایط را تشدید کند.

سولانا افزود، بحث‌ و گفت و گو در میان سیاستمداران، مقامات نظامی و غیرنظامی اسرائیل موجب مشاجره شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل روز یکشنبه (۱۶ بهمن) به وزرای اسرائیلی حزب لیکود هشدار داد از بیان اظهارات درباره حمله نظامی به ایران خودداری کنند چرا که چنین اظهاراتی می‌تواند به اسرائیل آسیب وارد کند.

کمی بعد در همان روز باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نسبت به خطرات جدی اقدام نظامی علیه ایران هشدار داد و بر دیپلماسی به عنوان راه‌حلی مطلوب برای موضوع هسته‌ای تهران تاکید کرد.

در پی این اظهارات، لئون پانتا، وزیر دفاع آمریکا هفته گذشته میلادی هشدار داد، احتمال قوی وجود دارد که اسرائیل در ماه آوریل، مه یا ژوئن ۲۰۱۲ به ایران حمله کند.

آمریکا، رژیم اسرائیل و برخی متحدان آنان، تهران را به دنبال کردن اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای خود متهم و از این اتهام واهی به عنوان بهانه‌ای برای اعمال دور جدید تحریم‌های یک‌جانبه و بین‌المللی به همراه تهدید به امکان استفاده از گزینه حمله نظامی به ایران استفاده می‌کنند.

ایران به عنوان یکی از امضا کنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و عضوی از آژانس بین‏المللی انرژی اتمی تاکید کرده ‌است، حق گسترش فن‌آوری هسته‌ای لازم را در جهت اهداف صلح‌آمیز دارد.

این در حالی است که رژیم اسرائیل که اعتقاد عمومی بر این است بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کلاهک هسته‌ای دارد از هرگونه بازرسی نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای از تاسیسات اتمی‌اش سر باز زده و از پیوستن به معاهدات بین‌المللی هسته‌ای خودداری کرده است.

کد خبر 159789
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز