دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۶:۵۰
۰ نفر

ترجمه - نیلوفر قدیری: «اسامه بن‌لادن مرده است» ؛ این جمله‌ای است که آصف علی زرداری، رئیس‌جمهوری پاکستان در میانه آشوب طالبان در پاکستان، اعلام کرد.

 او هفته گذشته با گفتن اینکه سرویس اطلاعاتی پاکستان به این نتیجه رسیده که بن‌لادن دیگر وجود ندارد، دنیا را در حیرت فرو برد.

اما سراج‌الدین حقانی، رهبر طالبان پاکستان در واکنش به این خبر به روزنامه سعودی الوطن گفت: اسامه بن‌لادن هنوز زنده است و عملیات جهادی علیه آمریکایی‌هاو نیروهای غربی را در افغانستان هدایت می‌کند. اما حقانی این را اعتراف کرد که تازگی‌ها بن‌لادن را ندیده‌است. او به الوطن گفت: مدتی است که تماسی با رهبر القاعده نداشته‌ام اما اطمینان دارم که او هنوز زنده است و مبارزات را علیه نیروهای خارجی هدایت می‌کند.

آخرین باری که از بن‌لادن خبری شنیدیم در تاریخ 19 ماه مارس بود که او در نوار ضبط شده صوتی گفته‌بود: قهرمانان سومالی، به مبارزه ادامه دهید. این نوار توجه زیادی را در رسانه‌ها به‌خود جلب کرد. عملیات تعقیب جامعه اطلاعاتی آمریکا برای یافتن بن‌لادن همچنان ادامه دارد. لئون پانتا، رئیس سیا می‌گوید که هر روز این سؤال را از نیروهایش می‌پرسد که بن‌لادن کجاست؟ و هر روز هم یک جواب تکراری؛ یعنی جواب منفی را می‌شنود.

 زرداری در این باره گفت: «آمریکایی‌ها به من می‌گویند که نمی‌دانند بن‌لادن کجاست. این در حالی است که آنها برای تعقیب بن‌لادن مجهزتر از ما هستند». هواپیماهای مسلح بدون سرنشین آمریکا در نقاط دور و نزدیک پاکستان و بر فراز کوه‌های هندو کوش، گشت زنی می‌کنند. گزارش‌های اطلاعاتی حاکی از آن است که به احتمال زیاد بن‌لادن در این منطقه پنهان شده‌است.

نقطه مشکوک دیگری که احتمال حضور بن‌لادن در آن وجود دارد، شهر کلام در شمالی‌ترین نقطه دره سوات است. سخنگوی طالبان پاکستانی در سوات به نام مسلم خان اخیرا پیام خوشامد هم برای القاعده فرستاده و گفته‌است: اسامه می‌تواند به اینجا بیاید. او برای ما مثل یک برادر است و می‌تواند هر جا که بخواهد بماند.

 ما در حفاظت از او کمک می‌کنیم. اینکه 7 سال و نیم بعد از حملات 11 سپتامبر بن‌لادن هنوز فراری است، بسیار تاسف‌برانگیز است. تا وقتی که او زنده باشد نماد و انگیزه هم مسلک‌‌ها سابق و تروریست‌هایی خواهد بود که می‌خواهند جنگ را به قلب آمریکا بکشانند.

طی سال‌های گذشته پرویز مشرف- رئیس‌جمهوری سابق پاکستان-  با سرسختی به آمریکایی‌ها می‌گفت که بن‌لادن در پاکستان نیست و با همین تاکید، مانع از عملیات مخفیانه آمریکایی‌ها در خاک پاکستان می‌شد. وقتی زرداری قدرت را در پاکستان در دست گرفت، جورج بوش دستور داد که استفاده از هواپیماهای مسلح بدون سرنشین در آسمان پاکستان بیشتر شود و ماموریت تعقیب و کشتن رهبران تروریستی در داخل خاک پاکستان شدت بگیرد. این عملیات‌ها تا‌کنون تاثیرگذار بوده‌است.

تا‌کنون از فهرست 20 نفره اهداف تروریستی در پاکستان، 11 نفر گرفتار شده‌اند و این باعث شده پاکستان فهرست 20 نفره جدیدی را منتشر کند. اگر بن‌لادن زنده باشد، نمی‌تواند و نباید احساس آرامش کند. زرداری می‌گوید: موضوع اصلی این است که آیا او زنده است یا مرده؟ هیچ اثری از او وجود ندارد. اما هیچ مدرکی هم از مرگش نیست که بتوان آن را دال بر حقیقت ارائه کرد. پس نتیجه چیست؟ اینکه ما بین حقیقت و افسانه گرفتار شده‌ایم. به عبارت دیگر ما به نقطه ابتدایی بازگشته‌ایم. عملیات شکار بن‌لادن ادامه دارد.

واشنگتن پست- 1 می‌2009

کد خبر 80527

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز