گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهوری پاکستان نسبت به گسترش جریان افراط حاضر در پاکستان و افغانستان به سایر نقاط دنیا هشدار داد

آصف علی زرداری، رئیس‌جمهوری پاکستان در مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن‌پست هشدار داد که اگر گروه‌های طالبان و القاعده در پاکستان و افغانستان شکست نخورند، در دیگر بخش‌های دنیا می‌توانند گسترش یابند.

وی تاکید کرد که پاکستان و مجامع بین‌المللی نمی‌توانند در جنگ علیه تروریسم شکست بخورند.زرداری همچنین خواستار کمک‌های بین‌المللی فوری برای پاکستان شد و گفت که دنیا باید در حمایت از دمکراسی پاکستان متحد شود.

رئیس‌جمهوری پاکستان در این مقاله نوشت: ما به کمک‌های فوری نیازمندیم. پاکستان بیشتر از آمریکا و ناتو در جنگ علیه تروریسم بهای سنگین پرداخته است.

زرداری در ادامه مقاله خود افزود که دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا این مسئله را اعلام کرده که یک پاکستان کارآمد از لحاظ اقتصادی می‌تواند تهدید تروریسم را مهار کند و تعهد کرده که ‌٥/١ میلیارد دلار در سال (طی 5 سال) برای کمک به ثبات اقتصاد پاکستان ارائه دهد.

زرداری خاطرنشان کرد: پاکستان به کمک‌های جدی نیاز دارد تا بدین وسیله به مردم کمک کنیم و شبه نظامیان را شکست دهیم.وی همچنین خواستار کمک‌های بین‌المللی در کمک برای سر و سامان دادن غیرنظامیان آواره از حملات اخیر در شمال غربی این کشور شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم گزارش داد که درگیری‌ها میان شبه نظامیان طالبان و نیروهای امنیتی در مناطق قبیله نشین شمال غرب پاکستان دیروز بار دیگر تشدید شد؛ به‌طوری که شبه‌نظامیان به سوی نیروهای دولتی موشک شلیک کردند و ارتش پاکستان نیز حملات هوایی جدیدی انجام داد.

همزمان با حملات جنگنده‌های ارتش به مقر‌ها و پناهگاه‌های حامیان بیت‌الله محسود - رهبر طالبان پاکستان - بیش از ‌١٥ نفر کشته شده‌اند. نیروهای امنیتی پاکستان اعلام کرده‌اند که در حال انجام یک عملیات 8 روزه علیه شبه‌نظامیان در دره سوات هستند.

نیروی نظامی نمی‌فرستیم

باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه خبری داون پاکستان گفت: پاکستان می‌تواند افراط‌گرایان را به انزوا بکشاند. وی افزود: من به مردم پاکستان و دولت پاکستان در حل اختلافات از طریق روند دمکراتیک و منزوی کردن افراطیون اطمینان دارم.

اوباما خاطرنشان کرد: آمریکا از دولت و ارتش پاکستان برای انجام اقدامات علیه جریان افراط حمایت می‌کند. با وجود این اوباما تصریح کرد: آمریکا برنامه‌ای برای اعزام سرباز به خاک پاکستان ندارد.

اوباما در پاسخ به سؤالی در رابطه با حملات موشکی آمریکا به مناطق قبایلی پاکستان گفت: من اعلام می‌کنم که ما هیچ تصمیمی مبنی بر اعزام سربازان آمریکایی به داخل پاکستان نداریم.

پاکستان و ارتش آن در حال رسیدگی به مسائل امنیتی خود هستند. اوباما با اشاره به محمد علی جناح که جنبش آزادی بخش پاکستان را رهبری کرد و رهبری او منجر به استقلال پاکستان از هند در سال 1957 شد، گفت: پاکستان می‌تواند بر مشکلات خود فائق آید. در سال 1947 هند خود نیز تحت حکومت انگلیس بود.

اوباما عنوان داشت: با توجه به محمد علی جناح، پاکستان همیشه سابقه فائق آمدن بر مشکلات را داشته است و هیچ دلیلی وجود ندارد که هم‌اکنون این کشور مشکلات خود را حل نکند.

اوباما همچنین بیان کرد: آمریکا تصمیمی برای توقیف تسلیحات هسته‌ای پاکستان ندارد.ارتش و دولت پاکستان بیکار نمی‌نشینند تا افراطیون کشورشان را ویران کنند.
اوباما اطمینان داد که محل تسلیحات هسته‌ای پاکستان امن است و افزود: اطمینان دارم دولت پاکستان از زرادخانه هسته‌ای خود مراقبت کامل را به عمل می‌آورد و این زرادخانه هسته‌ای متعلق به پاکستان است.

سلاح هسته‌ای می‌خواهیم

مصطفی ابوالیزید، یکی از رهبران ارشد القاعده در افغانستان طی گفت‌وگویی با تلویزیون الجزیره گفت درصورتی که القاعده بتواند، از تسلیحات هسته‌ای پاکستان در جنگ خود علیه آمریکا استفاده خواهد کرد.

وی در گفت‌وگوی خود تاکید کرد: تسلیحات هسته‌ای پاکستان به دست آمریکایی‌ها نخواهد افتاد و مجاهدین، آنها را گرفته و از آنها علیه آمریکایی‌ها استفاده خواهند کرد. این رهبر شبه‌نظامیان القاعده، ابوبصیر ناصر الوحشی را به‌عنوان رهبر جدید این گروه در عربستان معرفی کرد که می‌تواند فعالیت‌های این گروه را در عربستان سعودی احیا کند.

ابوالیزید، مشهور به ابوسعید المصری تاکید کرد که القاعده به عملیات در مقیاس گسترده علیه دشمن (آمریکا) ادامه خواهد داد. وی با اشاره به حملات علیه نیروهای خارجی به رهبری آمریکا در عراق و افغانستان گفت: ما درخواست کرده و می‌کنیم که تمام شاخه‌های القاعده چنین عملیاتی را انجام دهند.

این رهبر القاعده در عین حال تاکید کرد که القاعده مایل است درصورتی که واشنگتن با خروج نیروهایش از کشورهای مسلمان موافقت کرده و از رژیم صهیونیستی و دولت‌های طرفدار غرب کشورهای مسلمان حمایت نکند، آتش‌بس 10ساله با آمریکا را بپذیرد.

کد خبر 84059

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز