شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با شدت یافتن درگیری نیروهای امنیتی پاکستان و طالبان، دولت پاکستان در برخی شهرهای مناطق شمال غرب این کشور حکومت نظامی اعلام کرد.

 این امر به‌منظور سهولت پروژه تعقیب طالبان صورت گرفته است. به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، در نتیجه عملیات نظامی در منطقه بونیر، نیروهای طالبان قصد داشتند به منطقه شانگله فرار کنند و شهرستان و کوه‌های شانگله را پناهگاه خود قرار دهند اما با اعلام حکومت نظامی در منطقه مذکور، سدی در راه طالبان و شورشیان ایجاد شده است.

براساس این گزارش، نیروهای امنیتی کنترل شهر الپوری و خیابان بشام - الپوری را در دست گرفته‌اند و رفت و برگشت مردم را مسدود کرده‌اند تا هیچ‌یک از شبه‌نظامیان طالبان نتوانند وارد شهر الپوری و شانگله شوند.

به‌دنبال شدت گرفتن درگیری‌ها بین ارتش پاکستان و شبه نظامیان طالبان در مناطق قبایلی، هزاران نفر از ساکنان این منطقه محل سکونت خود را ترک کرده و در بخش‌های دیگر آواره شده‌اند.

ارتش پاکستان اعلام کرده است که در عملیات 3 روز اخیر، تلفات و خسارات زیادی به شبه‌نظامیان طالبان وارد شده و در درگیری‌های اخیر نزدیک به 100 نفر از طالبان کشته شده‌اند.

درگیری سنگین بین واحدهای ارتش پاکستان و افراد وابسته به طالبان، در بخش‌هایی از ایالت سرحد در شمال غرب این کشور باعث شده تا ده‌ها هزار نفر از ساکنان منطقه از محل سکونت خود بگریزند.

به گزارش فارس، دفتر سروزیری پیشاور پاکستان اعلام کرد که حدود 30 هزار نفر از مردم و ساکنان مناطق شمال غربی پاکستان با حمله نیروهای ارتش به شورشیان طالبان در منطقه، مجبور به رها کردن خانه‌های خود شدند.

افتخار حسین، وزیر اطلاعات ایالت سرحد هم گفت: ترتیباتی اتخاذ شده که این افراد در بخش‌های نوشرا، تیمارگراه و پیشاور به‌طور موقت اسکان یابند.

ساکنان این مناطق نیز در گفت‌وگو‌ با خبرنگاران اعلام کرده‌اند که هزاران نفر از مردم وحشت‌زده که اکثر آنها زن و کودک بودند، پس از حمله سنگین چند روز گذشته نیروهای دولتی و بالگردهای جنگنده به مناطق مذکور، برای از بین بردن نیروهای طالبان، محل سکونت خود را رها کرده و به این بخش‌ها سرازیر شده‌اند.

اطلاعات هسته‌ای پاکستان در دست غربی‌ها

همزمان با اعلام نگرانی غربی‌ها از احتمال دسترسی طالبان به سلاح‌های هسته‌ای پاکستان، فایننشیال‌تایمز گزارش داد که مقامات نظامی و غیرنظامی عالیرتبه پاکستان برای رفع نگرانی‌ها درباره امنیت تسلیحات هسته‌ای کشورشان‌‌ با توجه به گسترش سریع طالبان در حال سهیم کردن غرب در برخی اطلاعات مهم درباره برنامه تسلیحات هسته‌ای‌هستند.

روزنامه فایننشیال‌تایمز در ادامه گزارش خود نوشت: این اقدام نادر نشان‌دهنده نگرانی‌های جهانی درباره امنیت بیش از 100 بمب هسته‌ای در پاکستان است.  پاکستان برنامه هسته‌ای‌اش را - که در خارج از معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای و در رقابت هسته‌ای با هند گسترش داد - همواره در هاله‌ای از پنهانکاری نگاه داشته است.

یک فرستاده عالیرتبه غربی در اسلام‌آباد گفت که درباره امنیت سیستم‌های تسلیحات و نیز فاصله‌ آنها از قلمرو طالبان به دیپلمات‌های غربی اطمینان داده شده است. یک مقام عالیرتبه پاکستان گفت: ما قول خود در زمینه ایمن نگه‌داشتن این تسلیحات را احیا کرده‌ایم.

وی افزود که ارائه اطلاعات با هدف اطمینان دادن به جامعه بین‌المللی مبنی بر اینکه اقدامات امنیتی کافی برای محفوظ نگه داشتن تسلیحاتمان وجود دارد، انجام گرفت.

به‌دنبال تحولات و ناآرامی‌های اخیر پاکستان، نگرانی‌ها درباره احتمال دستیابی افراطیون به سلاح‌های هسته‌ای این کشور تشدید شده است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری چهارشنبه هفته گذشته در یک کنفرانس خبری در جمع خبرنگاران گفت که آمریکا می‌تواند مطمئن شود که زرادخانه هسته‌ای پاکستان از ایمنی کامل برخوردار است، اما هشدار داد که وضعیت این کشور همچنان نا‌پایدار است. اوباما گفت که زرادخانه هسته‌ای پاکستان همچنان از دسترسی شبه‌نظامیان طالبان خارج است.

پیش از این، ‌آصف‌علی زرداری، رئیس‌جمهوری پاکستان هم گفته بود که احتمال اینکه تسلیحات هسته‌ای اسلام‌آباد به دست طالبان بیفتد، وجود ندارد. آدمیرال مایکل مولن، رئیس ستاد مشترک نیروهای نظامی آمریکا نیز اخیرا اعلام کرد که به عقیده‌ ارتش آمریکا تسلیحات هسته‌ای پاکستان ایمن است و به دست شبه‌نظامیان نخواهد افتاد.

کد خبر 80403

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز