همشهری آنلاین: جلد شانزدهم دائره‌المعارف بزرگ اسلامی که از آن به عنوان شاخص‌ترین دانشنامه درباره اسلام یاد می‌شود، به بازار کتاب عرضه شده است.

به گزارش همشهری‌آنلاین این اثر که با سرویراستاری کاظم موسوی بجنوردی منتشر می‌شود، مشتمل بر 254 مقاله در حروف ت تا ث است که با مدخل تفلیش شروع و با مدخل ثابت ابن قرّه به پایان می‌رسد.

از جمله مقالات بلند جلد شانزدهم: تهران- تفلیس- تقلید- تکیه- تمثیل- تناسخ- توبه- توحید- تورات- تونس- تیموریان و ...است.

جلد شانزدهم دائره‌المعارف بزرگ اسلامی در 760 صفحه قطع رحلی و با همان ویژگی‌های صفحه‌آرایی مجلدات قبلی به ضمیمه مقدمه، نمایه‌ها و فهرست‌های مربوطه تنظیم و منتشر شده است.

در دائره المعارف بزرگ اسلامی مدخل‌های گوناگونی پیش‌بینی شده است، که زمینه‌های مختلف فرهنگ و تمدن اسلامی، مانند قرآن ‌شناسی، فقه، حدیث، تاریخ سیاسی و اجتماعی، جغرافیای تاریخی و انسانی، اسلام و فرقه‌های اسلامی اعم از فرق مذهبی و مکاتب کلامی، فلسفه و عرفان، زبان و ادبیات سرزمین‌های اسلامی، تاریخ علوم ریاضی و طبیعی، هنر و معماری در سرزمین‌های اسلامی، مردم‌شناسی و نیز جنبه‌های فرهنگ بومی و محلی اقوام مسلمان را در بر می‌گیرد.

همچنین برخی از مدخل‌ها و موضوعاتی که در این دائره‌المعارف مطرح شده، برای اولین بار مورد تحقیق دقیق قرار گرفته‌اند.

مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی نهادی فرهنگی - پژوهشی است که به منظور تدوین و انتشار دایره‌المعارف اسلامی، عمومی، تخصصی و دیگر مراجع علمی در اسفند 1362 در تهران تأسیس شد.

نخستین اثر تحقیقاتی این مرکز، دایره‌المعارف بزرگ اسلامی است که به سه زبان فارسی و عربی و انگلیسی منتشر می‌شود. دانشنامه ایران که دایره‌المعارف عمومی و جهانی است، دومین اثر پژوهشی این مرکز است.

کد خبر 78948

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز