شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۷:۳۱
۰ نفر

حمیدرضا امیدی سرور: «مائده‌های آسمانی» اثری است از سیدعلیرضا بهشتی، یکی از مدیران فرهنگی و هنری دولتی.

در سال‌های قبل که توسط نشر روزنه‌کار با چاپی نفیس همراه با نقاشی‌هایی از میرحسین موسوی، نخست وزیر دوران جنگ ایران و عراق که سال‌هاست به دور از هیاهوی دنیای سیاست در خلوت خویش به دغدغه‌های هنری خود پرداخته است. نقاشی‌هایی زیبا که از قضا با مضمون کتاب نیز تناسب داشته و به درستی در لابه‌لای صفحات آن جا خوش کرده‌اند.

عنوان مائده‌های آسمانی در نگاه نخست یادآور عنوان کتاب معروف «مائده‌های زمینی» آندره ژید است، کتابی که به انجیل چند نسل معروف شد و هنوز خاطره آن در اذهان بسیاری مانده است.

 اگرچه قیاس این دو اثر سوای شباهت نام آنها مناسبتی ندارد اما مائده‌های آسمانی نیز اثری است که به شرح روزگاران یک نسل از جوانان انقلاب می‌پردازد؛ نسلی که خود بهشتی یا میرحسین موسوی به آن تعلق دارند. نسلی که در پیروزی انقلاب به عنوان جوانانی پرشور و حال به سهم خود نقش داشتند و بعدها نیز به عنوان مدیرانی در نظام تاثیری به مراتب جدی‌تر از گذشته در تثبیت پایه‌های این انقلاب داشتند.

به این ترتیب مائده‌های آسمانی تأملاتی است در حال و هوایی روحانی از بهشتی درباره آنچه بر نسل او گذشته، آنچه اندیشیده، آنچه به دست آورده و یا آنچه از دست داده است، البته بازبانی دیگر که می‌کوشد چندان مستقیم به مسائل اشاره نداشته باشد. در یک جمع بندی کلی شاید بتوان مائده‌های آسمانی را حدیث نفس نسلی دانست که خود بهشتی نیز از جمله جوانانی از این نسل بوده که امروز پا به میانسالگی گذاشته است.

مائده‌های آسمانی، مجموعه‌ای است از مقالاتی که به زبانی ساده اما با لحنی توأم با احساس نوشته شده است و نویسنده با نقب زدن در اتفاقات روزمره، خاطرات گذشته، حال و هوای روزگار و یا آنچه در پیرامون دیده و می‌بیند. مفاهیم و ایده‌های مورد نظر خود را درباره مسائل مختلف به خواننده منتقل کند.

این مقالات پیش از یک دهه در روزنامه اطلاعات منتشر شده بود و حالا با توجه به رابطه درونی آنها با یکدیگر توسط نویسنده در قالب یک کتاب گرد هم آمده است تا به خواننده‌ای که شاید حالا به آنها دسترسی نداشته باشد، ارائه شود. سیدعلی رضا بهشتی در مقدمه کتاب آورده؛ نوشتن این مقالات را از سال 1369 آغاز کردم.

آن روزها دخترکم که اینک بانویی کامل شده است، هنوز زبان بازنکرده بود. اوایل هر چند ماه یک میوه بر این شاخه می‌رویید تا اینکه کم‌کم فاصله‌ها زیاد شد و با مرگ پدر، درختی که امیدوار بودم از بار او هفتادمن کاغذ سیاه کنم خشکید. از اینکه کتابم صفحات اندکی دارد خجالت می‌کشم، اما چه کنم پیاله‌ام این قدر بیشتر نبود. امیدوارم آبی که در آن جمع کرده‌ام لااقل زلال باشد.

مائده‌های آسمانی در 114 صفحه در 2000نسخه و به قیمت 4950 تومان منتشر شده است و می‌تواند برای مخاطبانی که علاقه‌مند به درک عوالم و شور و حال روحانی یک طیف از جوانان نسل انقلاب هستند، خاطره‌انگیز و خواندنی باشد.

کد خبر 76092

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز