همشهری آنلاین: میرحسین موسوی درباره‌ احتمال کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری دهم گفت:

از این عرصه کنار نیستم و فعلا در حال کار و فکر هستم و حداقل این بحث‌ها اینست که برای یک تصمیم‌گیری درست، صدایی به صداها اضافه شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، میرحسین موسوی در جلسه‌ای با جمعی از نخبگان تحت عنوان جوانان متخصص، اظهار داشت: تصمیم نهایی خود را درباره کاندیداتوری بعدا خواهم گرفت و فکر می‌کنم مردم هم به درستی درک می‌کنند که وقتی فردی در برابر این مسئله قرار می‌گیرد باید به خوبی فکر کند و حق تصمیم هم با اوست.

وی در عین حال خاطر نشان کرد که فعلا قصد دارد در قالب مشفقانه درباره مسئله‌ ریاست جمهوری و مسائل و مشکلات دولت، صحبت کند.

پیش از سخنرانی نخست وزیر دوران دفاع مقدس و رئیس فرهنگستان هنر جمعی از جوانان به بیان دیدگاه‌های خود درباره مسائل مختلف روز پرداختند که میرحسین موسوی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اظهارات آنها، گفت: دامنه‌ بحث‌هایی که مطرح شد بسیار وسیع است و من هم بر اساس معلومات محدود خود پاسخ خواهم گفت، چرا که هیچکس همه چیز دان نیست و قرار هم بر این نیست که جواب همه‌ سئوالات به ویژه در جامعه پر مسئله‌ای مانند جامعه‌ ما را تنها یک نفر بدهد.

وی با بیان اینکه باید ببینیم آیا رویه‌ها و مسیرهایی که طی می‌کنیم تا تصمیمی گرفته و اجرا کنیم خوب تنظیم شده و استقرار پیدا کرده است یا نه، افزود: این مسئله‌ بسیار مهمی است که حتی از مجموعه‌ سیاست‌ها نیز مهم‌تر است؛ اگر ابزار خوبی برای برخورد با مسائل مختلف پیدا نکنیم، قطعا مشکل پیدا خواهیم کرد.

نخست وزیر دوران دفاع مقدس در ادامه با تشبیه دولت به یک ماشین یا دستگاه، یادآور شد: ما یک دستگاه دولتی را از رژیم سابق تحویل گرفتیم که این دستگاه مستقل از سیاست‌گذاری‌ها در کشور ما شکل گرفته و رشد کرده است؛ نه اینکه بگوییم به طور کامل مستقل است ولی رشد بروکراسی که بتواند به طور منطقی به مشکلات پاسخ دهد، می‌تواند تا حدودی مستقل از سیاست‌ها به شمار آید.

موسوی افزود: پایه‌ چنین چیزی ابتدا در دوره قاجار گذاشته شد تا اینکه در دوران مشروطه با قوانین و رویه های قوی شد و در دو دوره‌ پهلوی هم ادامه پیدا کرد تا اینکه به انقلاب اسلامی رسید؛ شکل‌گیری این نظام دولتی جدید به تولید یک اتومبیل بسیار شبیه است که در هر دوره چیزی به آن اضافه می‌شود و آن را قوی‌تر می‌کند.

اگر به فیلم های قدیمی نگاه کنید، خواهید دید که گاهی هیتلر و گاهی استالین و روزولت و یا افراد دیگری پشت ماشین مدل‌های مشابه هم می‌نشینند؛ یعنی این ماشین یک موضوعیت دارد و اینکه چه کسی آن را می‌راند نیز، موضوعیت دیگری دارد .

وی ادامه داد: پس از انقلاب بخش‌هایی نظیر هیات دولت، شورای اقتصاد، ارتش و بسیاری دیگر از رویه‌ها را حفظ کردیم و برای کارآمدتر کردن این دستگاه نیز بخش‌هایی مانند سپاه، جهاد و دستگاه‌های دیگر را اضافه کردیم ولی اینطور نبود که همه چیز را ویران کنیم؛ برخورد عقلانی با این ماشین در این جهان پر از آشوب امروزی مسئله‌ بسیار مهمی است.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز تاسف از برخی دست اندازی ها به ماشین نظام دولتی جدید تاکید کرد: باید به قواعدی که بر این ماشین حکم‌فرماست راه بیاییم و اگر هم می‌خواهیم آن را کارآمدتر کنیم نباید کل رویه‌های آن ماشین و دستگاه را مختل کنیم؛ وقتی ما با بدیهی‌ترین چیزهایی که باید در این ماشین وجود داشته باشد برخورد مناسب نکنیم مشکل پیدا خواهیم کرد.

وسوی با بیان اینکه با برخی کارهایی که انجام شده، به برخی از اهرم‌های این دستگاه لطمه وارد شده است، افزود: یک نمونه‌ آن همین بحث شورای اقتصاد است.

اول انقلاب این شورا یکی از نهادهایی بود که ما را از آن بحران‌های عظیم گذراند و جلسات آن شورا جنبه‌ی تعیین‌کننده‌ای داشت.

این شورا پیش از انقلاب تشکیل شده بود و شاه هم در مقابل یک شورایعالی اقتصاد ابداع کرده و تشکیل داده بود. آن شورای اقتصاد به ریاست نخست‌وزیر تشکیل می‌شد و اهم مسائل مطرح شده در آن در شورایعالی اقتصاد مطرح و راجع به آنها تصمیم‌گیری می‌شد؛ همین بدعت‌ها در رژیم سابق لطمه‌های بسیار جدی وارد کرد.

وی اضافه کرد: در زمانی که قیمت نفت بسیار بالا رفته بود، به دلیل همین افزایش ناگهانی قیمت نفت شورایعالی اقتصاد در رامسر کنفرانسی به راه انداخت و یک نوع بازبینی در برنامه‌ پنج‌ساله‌ آن زمان صورت دادند.

در همانجا یکی از کارشناسان برجسته‌ برنامه و بودجه از آن روش انتقاد کرده و گفته بود ممکن است اینگونه برخورد، پایه‌های رژیم را به خطر بیاندازد و بدین ترتیب بود که آن فرد را بیرون انداختند.

موسوی تصریح کرد: درست است که برنامه و بودجه آن موقع مبتنی بر خواست‌ها و نظرات خودشان بود ولی یک جمع کارشناسی در آنجا وجود داشت که به رویه‌های معقولی روی می‌آوردند و اگر رژیم سابق به این نظریات بهتر توجه می‌کرد، احتمالا با بحران‌های کمتری روبه‌رو می‌شد.

نخست وزیر دوران دفاع مقدس گفت: در زمان شهید رجایی مسئولی که برای برنامه و بودجه گذاشته شده بود سازمان برنامه و بودجه را منحل کرد؛ به طوری که بودجه‌ سال 60 در نخست‌وزیری بسته شد.

پس از مدتی یعنی بعد از فاجعه انفجار حزب جمهوری اسلامی و دولت رجایی و باهنر یکی از کارهایی که انجام شد احیای سازمان مدیریت بود و تشکیل سازمان برنامه‌ جدید با تغییراتی همراه بود و کمیته‌هایی هم در تمام استان‌ها تشکیل شد که پایه‌ برنامه‌ اول کشور در سال 61 و 62 قرار گرفت.


وی با تاکید بر لزوم توجه به عقل و خرد جمعی، تصریح کرد: وقتی دستگاهی با این عظمت را که می‌تواند در خدمت نظام باشد، به جای حل مشکلات آن، طوری دگرگون کنیم که نتواند کارهای سابق خود را انجام دهد قطعا مشکل پیدا خواهیم کرد.

هیچکس همه چیز دان نیست و این رویه‌ها و دستگاه‌های مختلف هستند که کمک می‌کنند افراد از عقل و خرد جمعی بهترین استفاده را ببرند.

وسوی در ادامه با اشاره به بحث‌های اقتصادی مطرح شده در این جلسه اظهار داشت: بیشترین سئوالات و آمارهایی که مطرح شد بحث‌هایی است که باید در شورای اقتصاد یا شوراهای دیگر چون شورای پول و اعتبار مطرح شود تا تصمیمات معقولی برای حل آنها گرفته شود؛

بی تردید همه‌ کسانی که مسئولیت ‌پذیرند باید بدانند که یک فرد هر چقدر هم قدرت، ظرفیت و توان بالایی داشته باشد، باز هم نمی‌تواند جای چنین جمعی را بگیرد.

مثلا در شورای پول و اعتبار هیچکس نمی‌تواند خود را جای دیگری بگذارد و با کمک همه‌ آنهاست که جلسه نتیجه روند بهینه پیدا می‌کند.

این نکته، نکته بسیار مهمی است‌ و مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما حدود 18 شورای معطل در کشور داریم، گفت: جای اینها را یک فرد نمی‌تواند پر کند.

همانطور که یک فرد نمی‌تواند به همه‌ سئوالات مطرح شده پاسخ دهد و اساسا قرار هم این نیست که یک فرد پاسخ دهد؛ چرا که یک جمع و رویه می‌تواند پاسخگوی سئوالات باشد.

موسوی همچنین به برخی مسائل اقتصادی اشاره کرد و با بیان اینکه در آستانه جهشی در رابطه با رشد نقدینگی قرار داریم، افزود: اگر مسئله‌ کسری بودجه‌ای که مرکز مطالعات مجلس آن را حدود 44 هزار میلیارد تومان تخمین زده حل نشود باز هم در دور باطل افزایش نقدینگی خواهیم غلطتید خاطر نشان کرد که ما مجبوریم برای کنترل نقدینگی در سیاست‌های مالی خود کارهای دشواری انجام دهیم اما متاسفانه برای برخی هزینه‌های جدید در کشور به گونه‌ای زمینه ایجاد کرده‌ایم که برگشت آن هزینه‌ها مشکل‌آفرین خواهد بود.

موسوی با اشاره به اینکه وقتی مشکلات اقتصادی مطرح می‌شود دو نوع جواب برای آن وجود دارد، اظهار داشت: یک جواب این است که گفته شود کشور خیلی ثروتمند است، می‌توانیم پول میان مردم تقسیم کنیم، تولید کنیم و بحث‌هایی از این قبیل مطرح شود.

من با این پاسخ موافق نیستم چرا که این با واقعیت‌های اقتصادی ما سازگاری ندارد و به نظر من دولت‌ها باید به سمت شفافیت بروند.

نخست‌ وزیر دوران دفاع مقدس افزود: مثلا وقتی مسئله‌ای مثل کسری بودجه پیش می‌آید، شفافیت می‌تواند فشارهایی بیاورد که مجبور شویم به سمت راه‌حل‌ها پیش برویم و پنهان بودن این کسری‌ها که به شکل‌های مختلف در بودجه‌ها رسم شده، یکی از مهم‌ترین مسائل و مشکلات کشور و نوعی بی‌مهری به مردم است.

وی بر نقش مردم در ایجاد شفافیت در جامعه تاکید کرد و گفت: غیر از سیاست‌های اقتصادی خاص و وظایف دولت‌ها، خود مردم هم باید در این شفافیت کمک کنند.

نیاز است که همه در کشور با هم کار کنند تا این سختی‌ها را با کمک یکدیگر از سر بگذرانیم.

این طور نیست که یک دولت از پس همه مشکلات بر بیاید و یا فکر کنیم تنها با یک انتخابات مشکل حل می‌شود.

حل مشکلات در گرو اعتماد به نفس و استفاده از نیروهای کارشناسی عظیم کشور و همکاری و تلاش خود مردم است.

موسوی در ادامه به بحث واردات وسیع در کشور اشاره کرد و افزود: واردات وسیع مشکلات مختلفی به دنبال دارد؛ این مسئله همیشه الگوی مصرف ما را در کشور دگرگون کرده است و در زمانی که لازم بوده صرفه‌جویی کنیم، به سمت اسراف و ریخت و پاش منابع کمیاب خود رفته ایم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به بحث پیوستن کشور به سازمان تجارت جهانی WTO در 14 – 15 سال اخیر، گفت: رویه‌ این سازمان این است که هیچ کشوری بدون اجماع نمی‌تواند وارد آن شود یعنی کشور بسیار بی‌اهمیتی هم می‌تواند جلوی ورود ما را بگیرد.

این روابط و موافقتنامه‌های دوجانبه محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند مثل مشکلاتی که بین ژاپن و آمریکا بر سر ورود برنج آمریکایی به ژاپن پیش آمد و همین مسئله را کشورهای دیگری هم داشته‌اند. در این داد و ستادها کشورها مجبور می‌شوند برخی مسائل را رعایت و یا تحمل کنند.

موسوی خاطر نشان کرد: در سال‌های طولانی که قصد ورود به سازمان تجارت جهانی را داشته‌ایم همه‌ امتیازهای ممکن را برای ورود به آن داده‌ایم ولی وارد آن نشده‌ایم؛ در حالی که این بیرون بودن اجباری از این سازمان هم می‌توانست فرصت‌هایی برای ما داشته باشد.

بحث ما این نیست که ورود به این سازمان بد است، ولی حالا که به دلایلی جلوی ورود ما را گرفته‌اند آیا از همه‌ی فرصت‌های بیرون ماندن استفاده کرده‌ایم؟ یکی از این فرصت‌ها کنترل واردات و حمایت از تولیدات داخلی است.

ما می‌توانیم از تولید داخلی خود به وسیع‌ترین شکل حمایت کنیم. ما باید در مسائل جهانی واقع‌بین باشیم؛ چرا که در دنیا داد و ستد و یک نوع بی‌رحمی حکمفرماست و نظامی که این را نفهمد لطمه‌ی شدیدی خواهد خورد.

وی درباره‌ دلایل عدم استفاده از فرصت‌ها و امکانات اشاره شده، گفت: در هیچ جای جهان لااقل در بین کشورهای در حال توسعه، کشوری چون ما مستقل نمی‌توان یافت و این مسئله‌ای است که مقام معظم رهبری هم بارها بر آن تاکید کرده‌اند و از آن حمایت نمودند.

ین استقلال آثار و برکاتی در جنبه‌های مختلف دارد. شاید در برخی مواقع از این استقلال استفاده نکرده‌ایم. استفاده‌ خوب از استقلال می‌تواند بسیاری از مسائل را حل کند.

آخرین نخست وزیر کشورمان با تاکید بر اینکه تصدی‌گری دولت قطعا باید کم شود، تصریح کرد: دولت وظایفی در قبال مردم دارد و این وظایف طبق قانون اساسی وظایف سنگینی است.

در اصل 43 قانون اساسی برخی وظایف دولت شرح داده شده است و بر این اساس ما نمی‌توانیم سیاست‌هایی داشته باشیم که راه را برای سلطه‌ی کشورهای دیگر باز کند.

ریشه‌کن کردن فقر و محرومیت در جامعه نیز جزء وظایف دولت محسوب می‌شود.
موسوی به وظیفه‌ ایجاد شرایط و امکانات کار توسط دولت اشاره کرد و گفت: این وظیفه در قانون اساسی یکی از یادگارهایی است که از شهید بهشتی مانده است.

ایشان برای جلوگیری از استثمار به این بند اعتقاد و تاکید داشتند تا اینکه نیروی کار مجبور نشود خود را ارزان بفروشد و استثمار شود.

وی با بیان اینکه این مسئولیت‌ها به هیچ‌وجه با نقش بازار تناقض ندارد و هدایت بازارها به معنای نفی قیمت و تخصیص منابع توسط علامت قیمت نیست، گفت: یکی از بحث‌هایی که به کشور ما هم سرایت کرده بود این است که می‌گفتند دولت نباید هرگز به این مسائل وارد شود و هر گونه دخالت دولت در بازار را مضر می‌دانستند.

زمانی که دیوارهای برلن فرو ریخت و بحث پیروزی نظام‌های لیبرال پیش آمد تصور نمی‌شد در کشوری که این صداها بلند بود، بحث‌هایی مانند تزریق دلارهای دولتی و یا دخالت دولت در امر بنگاههای اقتصادی پیش بیاید. این نشان می‌دهد که برخی از جزمیاتی که در اقتصاد وجود داشته درست نیست.

رئیس فرهنگستان هنر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما بعد از انقلاب تجربیاتی کسب کرده‌ایم که باید از آنها استفاده می‌کردیم، افزود: اگر به دنبال توسعه و رویکردهای جدید بودیم، با تکیه بر تجربیات بومی می‌توانستیم این کارها را انجام دهیم.

نه اینکه بگویم نباید از تجربیات کشورهای دیگر استفاده کنیم بلکه ما باید یک روی باز و گشوده در برابر تجربیات بشری داشته باشیم و درعین حال باید بدانیم که هر ملتی در فضای خاصی تنفس می‌کند و اعتقاداتی دارد که به تجربیات جهانی رنگ و بوی ملی می‌زند و همین مسئله زیباست.

موسوی ادامه داد: اینکه دنیا یکرنگ شود و رنگ آن را هم مثلا آمریکا تعیین کند زیبا نیست. اگر این مسائل رعایت شود می‌توانیم از تجربیات جهان و جهانی شدن استفاده کنیم. ما ملتی با هویت چند لایه‌ی چند هزار ساله‌ی ایرانی و یک هویت اسلامی هستیم.

دولت‌ها بیش از سایر نهادها و دستگاه‌ها باید متوجه گوناگونی لایه‌ها و الزامات آن باشند. با هر کدام از این لایه‌ها که مخالفت کنیم و یا آن را نادیده بگیریم، در بخش‌های مختلف مشکل پیدا خواهیم کرد.همین نشان می دهد که ما میتوانیم اقتصادی ملی یا اسلامی داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به سیاست‌های اقتصادی دوران جنگ تحمیلی اظهار داشت: بخش قابل توجهی از سیاست‌های اقتصادی زمان جنگ مبتنی بر آرمان‌های ابتدای انقلاب بود و بخشی هم به اقتضائات شرایط جنگ برمی‌گشت.

موسوی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: مهد سرمایه‌داری دنیا آمریکا نیست، بلکه انگلستان است؛ ولی می‌بینیم که در همین کشور در زمان جنگ حتی یک کارگاه دو نفره هم توسط دولت کنترل می‌شد.

این امر طبیعی است چرا که اگر آنها می‌خواستند در برابر حملات شدید هیتلر بایستند باید چنین کاری می‌کردند یا مثلا در ژاپن آزادسازی قیمت ارز این کشور در سال‌های 1964 یا 1965 یعنی حدودا 15 سال پس از جنگ انجام شد.

یعنی آثار جنگ و تصمیماتی که آنها برای بازسازی کشورشان پس از دوران جنگ داشتند آنها را ملزم می‌کرد که چنین رویه‌هایی را پیش بگیرند. اقتصاد ژاپن یک روزه نیرومند نشده بلکه با این کارها به جلو پیش رفته است.

عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام با بیان اینکه ما در زمان جنگ منابع بسیار محدودی داشتیم، یادآور شد: در آن دوران پنج استان ما زیر بمباران بود و بقیه‌ی استان‌ها بجز کرمان و برخی استان‌های شمال شرقی و شرقی در ناامنی بودند.

پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها و مراکز مهم نفتی در معرض بمباران بودند و کشور نیز در معرض محاصره قرار داشت. در چنین شرایطی برخی می‌گفتند که باید شرایط اقتصاد باز را اعمال کنیم تا همه‌ مشکلات حل شود ولی این ایده‌ها دور از واقعیت به نظر می‌رسید.

موسوی اضافه کرد: ما بر سر خرید مهمات از کشورهای دیگر نیز مشکل داشتیم و مجبور شدیم بخش عمده‌ای از مهمات مورد نیاز را خودمان تولید کنیم.

وزارت دفاع و بقیه وزارتخانه‌های کشور ترتیبی دادند تا سازمانی در سطح کشور برای تولید محصولاتی که نیاز داشتیم ایجاد شود. طبیعی است در آن شرایط پیشنهاد اقتصاد باز دور از ذهن به نظر می‌رسید.

همان سیاست‌های اعمال شده هم بود که حمایت‌های مادی و معنوی مردم را برمی‌انگیخت و ما را نیز نیرومندتر می‌کرد تا در برابر بحران ها بایستیم. این اقتصاد مربوط به دولت نبود و خواسته‌ی ملت بود و دولت هم خدمت‌گذار ملت بود.

عنای از یک قایق به یک قایق دیگر پریدن نیست، تصریح کرد: بخشی از سیاست‌های آن زمان ما منبعث از اصل 43 قانون اساسی و الزامات و منافع ما بود. بعد از جنگ باید سیاست‌ها عوض می‌شد ولی نه همه‌ی سیاست‌ها.

میرحسین موسوی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث‌های مطرح شده پیرامون رابطه‌ خود با مقام معظم رهبری اشاره کرد و با بیان اینکه ایشان محور وحدت ملت ماست، اظهار داشت: ایشان فردی است که پاسدار ارزش‌های اصیل انقلاب ماست و وظایف سنگینی که برای پیشبرد نظام برعهده‌ ایشان است، نمایانگر همین مسئله است و کسی که به نظام علاقه داشته باشد و بخواهد برای این کشور و نظام و در درون آن کار کند نمی‌تواند خود را در برخورد با این گونه مسائل فریب بدهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به رابطه مقام معظم رهبری و دولت‌ها در کشور، گفت: رهبر انقلاب در هر شرایطی از دولت‌ها حمایت کرده اند و این مسئله‌ بسیار مهمی است.

ولی اینکه تصور کنیم هر کاری که دولت‌ها و دستگاه‌های مختلف می‌کنند کاری است که ایشان تایید می‌کنند دید درستی نیست، هر دولتی که با رای مردم می‌آید برای اینکه بتواند کار خود را انجام دهد نیاز دارد مورد حمایت واقع شود، این مسئله‌ دیگری است.

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس همچنین با یادآوری حمایت امام خمینی (ره) از دولت در دوران جنگ تحمیلی اظهار داشت: امام راحل (ره) در زمان جنگ همواره از دولت حمایت می‌کردند و من هم بارها در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های مختلف گفته بودم که ایشان از یک کار جمعی و از همه‌ی کارمندان و کارکنان حمایت کرده‌اند. در شرایط فعلی و آینده هم چنین خواهد بود.

طبیعی است که رهبری از قوه‌ی مجریه، قوه‌ی مقننه، قوه‌ی قضاییه و دستگاه‌های مختلف نظام جدا نیستند، چرا که خوب کار کردن دستگاه‌های مختلف کشور جزو اهداف اصلی رهبری معظم انقلاب هم هست.

موسوی در ادامه به مسئله‌ انتخاب مدیران در کشور اشاره کرد و افزود: مسئله مدیریت در کشور باید یک جریان پیوسته و غیر منقطع باشد.

ما مدیران قوی داشتیم ولی ناگهان در بخشی از دستگاه‌های ما به این نیرو پشت کردند. در حالی که جریان طبیعی می‌توانست این باشد که این نیروها بتدریج از این دستگاه‌ها خارج شوند در حالی که تجربیات خود را به نیروهای جوان‌تر منتقل می‌کنند.

در همه دولت ها باید این مسئله به درستی صورت بگیرد. درست است که باید تلاش شود میانگین سنی دولت از یک حدی بالاتر نرود ولی نباید اینطور هم باشد که قسمتی از نیروها را کاملا کنار بزنیم چرا که این مسئله یک انقطاع ایجاد می‌کند که به نفع کشور نیست.

وی همچنین به مسئله هسته ای کشور اشاره کرد و با بیان اینکه تکنولوژی هسته‌ ای از مولفه‌های قدرت ما در سطح جهان و یک مسئله‌ اساسی است، اظهار کرد: این از برکات استقلال ماست که می‌توانیم در عرصه‌هایی فعالیت کنیم که دائما از آنها منع شده‌ایم.

یک بار باید بایستیم و از این مرز بگذریم. طبیعتا پرداختن به این تکنولوژی‌ها باید صلح‌آمیز، بدون ماجراجویی در سیاست خارجی و بدون جنجال‌آفرینی باشد و به عنوان یک سرمایه به آن نگاه کنیم.

رئیس فرهنگستان هنر در بخش پایانی سخنان خود به بحث هنر اشاره کرد و گفت: به اعتقاد من هنرمندان در کشور ما به عنوان یک شهروند درجه‌ی دوم نیستند و نقطه‌ای که هنرمندان ما ایستاده‌اند به نسبت برخی اقشار دیگر نقطه‌ی بالایی است.

بحث هنر بسیار فراتر از یک تئاتر یا نقاشی است و به طور مثال در همین مقوله‌ی تئاتر نزدیک به صد هزار نفر شاغل در کشور داریم که این اثر و نفوذ هنر در جامعه را می‌رساند.

میر حسین موسوی تاکید کرد که امروزه دست هنر از طریق رسانه‌ها، تبلیغات و نمایشگاه‌ها به همه‌ی خانواده‌ها رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، در ابتدای این جلسه برخی از جوانان حاضر در جلسه به بیان دیدگاه‌های خود در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، علم و فن‌آوری، آموزش عالی و اجتماعی پرداختند.

در ابتدا یکی از برگزارکنندگان این جلسه درباره انگیزه برگزاری آن گفت: این نشست فراتر از یک نشست انتخاباتی است و دلیل اصلی شکل‌گیری آن، دغدغه‌هایی است که در شرایط امروز جامعه وجود دارد و سپس یکی دیگر از جوانان با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور و بحران اقتصادی جهانی اظهار کرد: افزایش نرخ بیکاری، کاهش رشد اقتصادی دنیا به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه اثرات مخربی بر کشورهای جهان گذاشته و در کنار اینها، جنگ‌های بزرگ تجاری هم توسط ابرقدرت‌های اقتصادی دنیا مثل آمریکا و چین آغاز شده است.

وی با بیان برخی آمارهای اقتصادی اعلام شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران درباره‌ی رشد نقدینگی طی سال‌های اخیر در کشور و نیز افزایش واردات گفت: آن‌چه دولتمردان برای حوزه‌ی اقتصاد باید انجام دهند تصدی‌گری نیست بلکه نظارت و حمایت است.
یکی دیگر از جوانان حاضر در جلسه نیز برخی سئوالات حوزه سیاست داخلی و خارجی را از مهندس موسوی پرسید و فرد دیگری نیز با اشاره به برخی مشکلات فرهنگی عنوان کرد: با این‌که انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود ولی این حرکت فرهنگی در ادامه از کثرت‌گرایی موجود در فرهنگ ما دور شد.

چند تن دیگر از جوانان نیز به بیان دغدغه‌های خود در حوزه‌های علم و فن‌آوری، چالش‌های پیش روی نظام آموزش عالی کشور نظیر انتصابی بودن روسای دانشگاه‌ها و رشد بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و نیز دغدغه‌های مربوط به کار، مسکن و ازدواج جوانان پرداختند.

کد خبر 76183

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز