همشهری آنلاین: عمده کتاب‌‌ها و آثار مربوط به شهید بهشتی را انتشارات بقعه عرضه می‌کند، اما این بار مرکز اسناد انقلاب اسلامی کتابی با عنوان «تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات آیت الله شهید دکتر بهشتی» را به بازار کتاب عرضه کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین، انتشارات بقعه را دکتر علیرضا بهشتی، فرزند شهید بهشتی اداره می‌کند که تا کنون عمده مطالب و اسناد و خاطرات شهید بهشتی را روانه بازار کتاب کرده است وهمچنان مهمترین مرکز برای آثار‌ آن شهید محسوب می‌شود.

در مقابل مرکز اسناد انقلاب اسلامی که در چند سال اخیر خاطرات و تاریخ شفاهی بسیاری از چهره های مطرح انقلاب را تدوین و انتشار داده است، این بار به سراغ مرحوم شهید بهشتی رفته است.[انتشار خاطرات آیت‌الله مهدوی کنی]

این کتاب را شعبانعلی امامی تدوین کرده  و در نزدیک به 300 صفحه منتشر شده است.

 مولف در فصل اول، با اشاره به تولد و زادگاه شهید آیت‌الله بهشتی و ویژگی‌های علمی، شخصیتی و اخلاقی و اجتماعی خاندان ایشان، در خصوص تحصیلات قدیم و جدیدشان در اصفهان (که پایه‌ی ترقی علمی و فرهنگی وی بود) و ماجرای ازدواج و همچنین رفتار ایشان در خانه و در میان خانواده بحث کرده است.

فصل دوم، مربوط به مهاجرت و اقامت ایشان در قم بوده و به مباحثی چون، چگونگی تحصیل در حوزه‌ی علمیه‌ی قم، اساتید و دوستان و هم‌دوره‌های وی می‌پردازد. جایگاه  ایشان در میان دوستان، به لحاظ تحصیل و اخلاق فردی و اجتماعی، بخش اعظم این مباحث را در بر گرفته است. تحصیلات جدید ایشان در قم پی گرفته شد و تا مرحله‌ی دکتری ادامه یافت. همچنین فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی شهید بهشتی در دهه‌ی 1320خاتمه‌بخش این فصل است.

به اتمام رساندن دوره‌ی تحصیلی شهید دکتر بهشتی، چه در علوم قدیمی و چه در علوم جدید و دانشگاهی، موجب شروع جدی فعالیت ایشان در حوزه‌های آموزشی، اجتماعی و پژوهشی گردید. فصل سوم، جایگاه ایشان را در جریان فعالیت‌های قشرهای متدین و انقلابی قم و تهران کاملاً به تصویر کشیده است.

فصل چهارم، به دوره‌ی دو ساله‌ی اقامت شهید بهشتی در تهران اختصاص دارد. این دوره اگرچه به لحاظ زمانی بسیار محدود بوده، امّا به لحاظ کارها و اقدامات انجام گرفته توسط ایشان و یا با محوریت ایشان بسیار درخشان و چشمگیر است. فعالیت‌های اجتماعی، آموزشی، پژوهشی و از همه مهم‌تر، فعالیت‌های ممتاز سیاسی ایشان که منجر به هجرتش به آلمان گردید، نقش بسیار مهمی در حرکت‌بخشی نهضت امام خمینی (ره) در آغازین‌ سال‌های دهه‌ی 1340 داشته است.

فصل پنجم، به شرح علل هجرت ایشان به آلمان و فعالیت‌های مختلف او در آنجا می‌پردازد. نقش ایشان در ترویج و تبلیغ اسلام ناب و اسلام انقلابی در اروپا منحصر به فرد است. قبل و بعد از ایشان، هیچ‌کس نتوانسته است، به آن اندازه‌ در تبلیغ دین اسلام و همچنین در نمایاندن چهره‌ی واقعی نهضت امام خمینی (ره) اثرگذار باشد. این فصل که به لحاظ زمانی پنج سال و نیم از عمر با برکت آیت‌الله شهید بهشتی را در بر می‌گیرد، استعداد، شور و شوق و ابتکار یک روحانی متفکر و اندیشمند را‌، آن‌ هم در قلب دنیای مسیحیت، به نمایش می‌گذارد.

دهه‌ی 1350، دهه‌ای بسیار حساس و سرنوشت‌ساز در تاریخ معاصر ایران بوده است؛ دهه‌ی به شمارش افتادن نفس رژیم شاهنشاهی پهلوی و از رمق افتادن حامیان داخلی و خارجی آن و از همه مهم‌تر سقوط رژیم 2500 ساله‌ی شاهنشاهی و استقرار حکومت اسلامی. این تحولات شگفت‌انگیز در تاریخ معاصر ایران، قطعاً مدیون تاریخ‌سازان و شخصیت‌های برجسته‌ی این دوره بوده و به گواه تاریخ، نقش آیت‌الله بهشتی نقشی ممتاز و تاریخی است. فصل ششم با تفصیل بدین امر می‌پردازد.

گذر از مرحله‌ی استقرار و رسیدن به مرحله‌ی تثبیت، از دشوارترین مراحل هر انقلابی است. انقلاب اسلامی ایران نیز از این امر دور نماند و جریانات و حوادث مختلفی، سعی در به انحراف کشیدن و عقیم گذاشتن آرمان‌های انقلاب و اهداف آن نمودند که با درایت و هوشیاری امام امت و متفکرین بزرگ انقلاب همچون شهید بهشتی خنثی شد و جمهوری اسلامی با عبور از این مرحله‌ به دوره‌ی تثبیت پای گذاشت. فصل هفتم به مهم‌ترین وقایع سال‌های بحران (1358- 1360 ش) پرداخته و نقش بسیار مهم و حیاتی شهید بهشتی را در استقرار نهادهای انقلابی و از همه مهم‌تر نقش ایشان را در کمک به تثبیت نظام جمهوری اسلامی نشان می‌دهد.

 در فصل هشتم به تفصیل، از ویژگی‌های ممتاز شخصیتی شهید دکتر بهشتی سخن آمده است.

کد خبر 76530

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز