گروه اجتماعی: پروژه یکپارچه‌سازی مرزی در دو فاز با اعتبار پنج میلیون دلار بین فدا حسین مالکی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر و «آنتونیو ماریا کاستا» معاون دبیرکل سازمان ملل به امضا رسید.

هدف از اجرای این پروژه، تقویت مرزهای شرقی ایران به لحاظ تجهیزات و عملیات برای کنترل بیشتر به منظور مبارزه با مواد مخدر در مناطق یاد شده است. در فاز یک این پروژه کنترل مرزهای شرقی کشور با اعتبار 5 /2میلیون دلار  پیش بینی شده است. همچنین در پروژه دیگری بحث  پیشگیری ، درمان وحوزه قضایی پس از تصویب به امضای دو طرف خواهد رسید. سازمان ملل در کل ۲۰میلیون دلار در زمینه با مبارزه مواد مخدر در پایان دو پروژه به ایران اختصاص خواهد داد.
سازمانهای بین‌المللی همکاری نکنند، ایران در مبارزه با مواد مخدر تجدید نظر می‌‌کند
رئیس قوه قضائیه در دیدار با معاون دبیر کل سازمان ملل در مبارزه با مواد مخدر گفت: اگر سازمان‌های بین‌المللی با ایران همکاری نکنند و ایران را در این راه تنها بگذارند، ایران در مبارزه با مواد مخدر و ترانزیت آن تجدید نظر خواهد کرد. هاشمی شاهرودی با اشاره به تلاش فراوان و هزینه‌ها و انرژی بسیار زیاد ایران در مقابله با مواد مخدر و ترانزیت آن اعلام کرد: ملت ایران دیگر آمادگی ندارد به علت کم کاری سازمان‌های بین‌المللی و سایر کشورها، تاوان‌های سنگین برای مقابله با ترانزیت مواد مخدر و سلامت جامعه بین‌المللی بپردازند.
افزایش تولید مواد مخدر و ناامنی در منطقه
مصطفی پورمحمدی وزیر کشور گفت که تولید و توزیع مواد مخدر در منطقه نه‌تنها کاهش نیافته، بلکه ناامنی ها نیز در کنار آن افزایش یافته است.  وی در دیدار «آنتونیو ماریا کاستا» معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور مبارزه با مواد مخدر افزود: این مشکل از ناحیه کسانی است که مبارزه با تروریسم و مسئولیت حفظ نظم را بر عهده گرفته‌اند. وی از افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان و حجم زیاد تلفات انسانی در چند سال گذشته در عراق اظهار تأسف کرد و گفت: با افزایش ناامنی‌ها، میزان تلفات انسانی در عراق به حدی افزایش یافته که با تلفاتی که در جنگ با ایران داشت، برابری می‌کند.  پورمحمدی در بخش دیگری از این دیدار با اشاره به اجلاس اخیر وزرای کشور دولتهای عضو سازمان اکو در تهران و مواضع و تصمیمات اتخاذ شده در خصوص مبارزه با جرایم سازمان یافته از جمله معضل مواد مخدر در افغانستان، برخورداری از کمکهای بیشتر جامعه جهانی را موجب موفقیت بیشتر و عملکرد قوی‌تر ایران در این زمینه دانست.
«آنتونیو ماریا کاستا» معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور مبارزه با مواد مخدر نیز بر افزایش سطح همکاری از طریق تبادل نظر و تجربیات با دفاتر بین‌المللی مستقر در برخی کشورهای منطقه تاکید کرد.  وی گفت که مواد مخدر تأثیر مستقیمی بر اقتصاد و نهادهای اجتماعی یک کشور می‌گذارد و مبارزه علیه مواد مخدر باید خیلی جامع و گسترده‌تر باشد و همه سازمانهای بین‌المللی برای مبارزه با این معضل بسیج شوند.  آنتونیو ماریا کاستا افزود: ما به دنبال بسیج منابع و حمایت از ایران و نیز نیازمند همکاری بیشتر به منظور ارتقای  روابط هستیم. معاون دبیرکل و مدیر اجرایی دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل متحد با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.
 کامران باقری لنکرانی گفت: در این نشست تجربیات ایران در زمینه پیشگیری، درمان و کاهش تقاضا برای مصرف مواد مخدر برای مقام سازمان ملل تشریح شد. لنکرانی گفت: معاون دبیرکل سازمان ملل در امر مبارزه با مواد مخدر از ایران درخواست کرده است تا تجربیات خود را برای استفاده جهانیان در این زمینه به سازمان ملل عرضه کنیم.
 کاستا در جریان سفر سه روزه خود به ایران، ضمن دیدار و گفت‌وگو با مسئولان کشوری و لشکری جمهوری اسلامی ایران و رؤسای سازمان‌های وابسته به سازمان ملل متحد در تهران، از مرزهای شرقی کشور نیز دیدن ‌کرد.

کد خبر 7779

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز