سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: بزرگترین و مجهزترین استودیوی موسیقی ایران همزمان با میلاد پیامبراکرم(ص) با مدیریت محمد‌علی چاووشی رونمایی می‌شود و‌آغاز به کار می‌کند

به گزارش همشهری‌آنلاین، محمدعلی چاووشی، ادیب و موسیقی شناس و مدیر استودیوی موسیقی بل  در نشستی با روزنامه‌نگاران ضمن اعلام این خبر گفت: استودیو موسیقی «بل» با 4 میلیارد تومان هزینه به تازه‌ترین امکانات صوتی در دنیا تجهیز شده و از آثاری که ریشه در اصالت‌های موسیقی ردیف دستگاهی، مقامی داشته و مبین فرهنگ ملی این سرزمین باشد حمایت می‌کند.

مدیر «استودیو بل» درباره تجهیزات این استودیو گفت: تجهیز امکانات استودیو «بل» به جدیدترین امکانات روز دنیا دررابطه با صدا یکی از بزرگترین فعالیت های فنی در عرصه صدا و ارائه آثار شاخص در حوزه موسیقی است، به این معنا که با تجهیز این استودیو ظرفیتی فراهم شده که هنرمندان آثار خود را با کیفیت مطلوب‌تر به بازار ارائه کنند و این درحالی است که اگر این امکان وجود نداشت هنرمندان برای ضبط آثار با کیفیت باید به اروپا و یا آمریکا سفر می کردند.       

محمدعلی چاوشی در ادامه خاطرنشان کرد: من به دلیل علاقه‌ای که به فرهنگ موسیقایی سرزمینم دارم با صرف هزینه‌های سنگین مالی و معنوی سعی کردم مکانی مناسب با پیشرفته‌ترین تجهیزات برای هنرمندان فراهم کنم و این درحالی است که اگر این هزینه را در بخش دیگری از زمینه های اقتصادی خرج می‌کردم بازگشت سرمایه به مراتب بهتر از این بود؛ بنابراین انتظار می‌رود که مدیران دولتی و هنرمندان به جای اینکه پروژه‌های خود را در استودیو های خانگی ضبط کنند در این استودیو ضبط و ثبت کنند.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی برچگونگی حمایت از موسیقی پاپ گفت: به هیچ عنوان بحث گزینش آثارمطرح نیست اما انگیزه من از فعالیت در حوزه موسیقی علاقه شخصی به حفظ میراث موسیقایی مملکتم بوده است و به هیچ عنوان از موسیقی که احیانا راه به خطا داشته باشد نه در حوزه نشر و نه در حوزه ضبط آثار شنیداری حمایتی نخواهم کرد به همین دلیل از انواع موسیقی‌هایی که امروزه به نام موسیقی پاپ از آن یاد می‌شود حمایتی نخواهم کرد.

مدیر استودیو «بل»در ادامه افزود: اما در عین حال اگر موسیقی در حوزه پاپ که مبین تلخی‌ها و رنج های روزگار باشد و ادبیات آن به نوعی از جنس موسیقی فرهاد مهراد، فروغی و ...باشد با دل وجان می‌پذیرم.               

چاوشی درادامه ضمن بیان تاریخچه‌ای ازاستودیو «بل» به کم و کیف تجهیز آن اشاره کرد و گفت: قبل از هر عنوانی برخود واجب می‌دانم تا به احترام علی اکبرنکوگر، مهندس مواج، استاد برکشلی و پروفسور برخورداری که از پایه‌گذاران استودیو بل بوده‌اند از جا برخیزم، چرا که اگر این تیم و البته توجه‌های زنده‌یاد مرتضی حنانه نبود استودیو «بل» هرگز ساخته نمی‌شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای داشتن صدای خوب پارامترهایی چون ساختمان استودیو به لحاظ اکوستیک و تجهیزات فنی و مهندسی از اهمیت بسیاری برخوردار است که در این بین استاد برکشلی و علی اکبرنکوگر مسئولیت انتخاب ساختمان را به عهده داشتند و تجهیز و اجرای آکوستیک استودیو کاری از مهندس لیاقتی بود.

عکس:خبرگزاری مهر

مدیراستودیو بل به هزینه‌های صرف شده در تجهیز امکانات این استودیو اشاره کرد و گفت: سرمایه اصلی را پنجاه سال پیش پایه گذاران این مرکز خرج کردند و آن هم فضا و آکوستیک ساختمان بود اما همانطور که می‌دانید بهترین تجهیزات فنی متعلق به کشورهای آمریکا، انگلیس و آلمان است به همین دلیل بهترین میکروفون‌های ضبط را از آلمان به روزترین میکسر را از انگلیس و بهترین پخش صوت‌ها را از آمریکا خریداری کردیم تا به مقام بزرگترین و مجهزترین استودیو در خاورمیانه دست یابیم.

وی افزود: نخستین ضبط آزمایشی تازه‌ترین تجهیزات این استودیو ضبط ردیف موسیقی هوشنگ ظریف و آلبوم موسیقی تنبور علی اکبرمرادی بوده است. 

چاوشی که در کارنامه کاری خود مدیریت موسسه هنری مشکات و تولید برخی‌‌ آثار چون نیلوفرانه را  دارد، در پایان با اشاره به تازه‌ترین اثر منتشرشده گفت: به تازگی دوره ردیف عالی آواز موسیقی ملی با صدای زنده یاد رضوی سروستانی و ساز استاد طلایی را در 14 آلبوم به منظور آموزش ردیف های آواز منتشر کرده ایم.  

به گزارش همشهری آنلاین میز قدیمی استودیو بل که آهنگ‌های شاخص‌ترین اهالی موسیقی روی آن تدوین و ساخته شده است، قرار است به شکل موزه‌ای و یادگاری از تاریخ موسیقی ایران نگهداری شود.

 مراسم افتتاحیه استودیو «بل» به پاس نیم قرن فعالیت در حوزه موسیقی روز شنبه 24 اسفندماه ساعت 14 با حضور هنرمندان موسیقی در محل استودیو «بل» برگزار می‌شود.

کد خبر 76982

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز