سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۷:۰۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: شماره‌های 23 و 24 مجله موسیقی فرهنگ و آهنگ با محوریت پرداخت به جشنواره موسیقی فجر، فرامرز پایور و اجرای ارکستر اوکراین در تالار کشور منتشر شد.

در این مجلد از فرهنگ و آهنگ و در پرونده نخست، زندگی و تاثیرگذاری‌های فرامرز پایور، موسیقی‌دان، آهنگساز و نوازنده برجسته سنتور اختصاص مورد بررسی قرار گرفته و، گفت‌وگوی منتشر نشده‌ای از او به چاپ رسیده است. این گفت‌وگو را در سال 1376 «ایرج برخوردار» به منظور پخش از رادیو تهیه کرده که تنها یک بار طی 4 برنامه در خرداد و تیر همان سال در برنامه شبانگاهی رادیو پخش شده است.

در این گفت‌وگوی مفصل ده صفحه‌ای، فرامرز پایور در کنار ایراد نظرات خود پیرامون موسیقی ایرانی، درباره شیوه‌های آموزشی خود، نگرش‌هایش به آهنگسازی و همچنین افرادی همچون «ابوالحسن صبا»، «حسین تهرانی» و «حبیب سماعی» سخن گفته است.

«مروری کوتاه بر فعالیت‌های فرامرز پایور» و « تحلیل مکتب فرامرز پایور با نظریه هوش چندگانه» مطالب تحلیلی پرونده فرامرز پایور را تشکیل داده‌اند. در این دو مطلب ضمن ارایه مرور کوتاهی به فعالیت‌ها و تاثیرگذاری‌های این موسیقی‌دان ایرانی، نگرشی با دیدگاهی متفاوت به شیوه آموزش ایشان انجام شده است. گفت‌وگو با «حسن ناهید»، نوازنده نی و از اعضای گروه پایور پایان‌بخش این پرونده است.

دومین پرونده مجله فرهنگ و آهنگ به برگزاری بیست و چهارمین جشنواره موسیقی فجر اختصاص دارد. یادداشت کوتاهی با عنوان «فرصت‌ها و محدودیت‌ها» آغازگر مطالب این پرونده است. 

 در ادامه این پرونده گفت‌وگویی با «کامبیز روشن‌روان» دبیر سه‌دوره اخیر جشنواره موسیقی فجر به چاپ رسیده است. در این مصاحبه، روشن‌روان با انتقاد از بسیاری از سیاست‌های دولتی در قبال موسیقی، موفقیت موسیقی و جشنواره را منوط به حل معضلات بنیادی و سوءتفاهم‌های مسوولان دولتی عنوان کرده است.[روشن‌‌روان از سه دهه تحولات موسیقی ایران می‌گوید]

 مطالبی پیرامون عملکرد دو ارکستر ملی و سمفونیک تهران و همچنین مروری بر حضور محمدرضا لطفی در این دوره از جشنواره دیگر مطالب این بخش از مجله است.[مانده از شب‌های دورادور؛ نگاهی به کنسرت لطفی در جشنواره موسیقی فجر]

سومین پرونده این مجلد از فرهنگ و آهنگ به اجرای آثار حسین علیزاده و محمدرضا درویشی توسط بخش زهی ارکستر سمفونیک ناسیونال اکراین و نوازندگان ایرانی اختصاص دارد.[نگاهی به اجرای قطعه کلیدر محمدرضا درویشی]

 در این پرونده نقد‌های متفاوتی پیرامون اجرا و نگاهی به اجراهای مختلف از قطعه‌ نی‌نوا به چاپ رسیده است. « خوانش غیرموسیقایی از زندگی حسین علیزاده و آثارش» عنوان آخرین مقاله این پرونده است که مروری دارد به تاثیرپذیری‌ها و تاثیرگذاری‌های اجتماعی حسین علیزاده.[کلیدر بی‌سرزمین و نینوای اکراینی]

ادامه مطالب این شماره با متن سخنرانی «احمدرضا احمدی» شاعر و نویسنده معاصر در مراسم بزرگداشت هشتادمین سالگرد تولد «کریم چمن‌آرا» اولین ناشر موسیقی ایران که چندی پیش دارفانی را وداع گفت، آغاز می‌شود.

 بخش نوعی نگاه فرهنگ و آهنگ این بار نگاهی ویژه‌ای به کتاب‌های تازه منتشر شده دارد و در آن کتاب «دستور دوتار» نوشته «سعید طهرانی‌زاده» و همچنین کتاب «هشت گفتار درباره فلسفه موسیقی» به قلم «داریوش صفوت» نقد و بررسی شده است. نگاهی به چهارمین شماره از گاهنامه شنیداری «گوش» دیگر مقاله این بخش از مجله را به خود اختصاص داده است. مطالبی با عناوین «درباره موسیقی اسپکترال» و «پیشرفت تکنولوژی ضبط صوت و تاثیرات آن بر موسیقی» دیگر مطالب این مجلد از فرهنگ و آهنگ هستند.

در بخش مطالب دنباله‌دار فرهنگ و آهنگ، هفتمین بخش از مجموعه مقالات «کاوشی در موسیقی کودک» منتشر شده است. این مقاله گزارشی است از دیدگاه مربیان آموزش موسیقی به کودکان. دومین قسمت از مروری تاریخی بر پیوند موسیقی و سینما نیز در این شماره به چاپ رسیده که به حضور موسیقی در سینمای ناطق اختصاص دارد. سومین بخش پاورقی فرهنگ و آهنگ نیز به ادامه داستان «موسیقی مدرن و برخورد آهنگسازان ایرانی» به چاپ رسیده است.

شماره‌های 23 و 24 مجله فرهنگ و‌آهنگ با قیمت 2000 تومان در دکه‌های معتبر روزنامه‌فروشی و فروشگاه‌های محصولات فرهنگی عرضه شده است.

کد خبر 76440

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز