یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۵:۲۴
۰ نفر

«خسوف، راوی موسیقایی عاشورا»، عنوان جدی‌ترین اثر موسیقایی است که واقعه عاشورا را بیان کرده است.

این اثر توسط محمد سعید شریفیان در فاصله سال‌های 1375 تا 1378 ساخته شد اما برای اولین بار در سال 82 توسط ارکستر سمفونیک تهران و با همکاری نوازندگان و خوانندگانی از ارکستر کرایوای رومانی به اجرا درآمد.

سمفونی خسوف سال 86 توسط مؤسسه فرهنگی هنری نی داوود و با همکاری انجمن موسیقی ایران در قالب آلبومی شامل دو لوح فشرده، منتشر شد.

شریفیان برای ضبط این آلبوم از ارکستر فیلارمونیک و گروه کر اولتینای رومانی دعوت به همکاری کرده است. این سمفونی که شامل هشت بخش به نام‌های مقدمه، حرکت کاروان به سوی مکه، طواف کعبه، حرکت کـاروان به سوی کربلا، تاسوعا، شب عاشورا، روز عـاشورا و عصر عاشورا است بـا ترکیبی از موسیقی کلاسیک غربی با موسیقی کلاسیک ایرانی، ارائه شـده است.

در این اثر اسحاق انور به‌عنوان تکخوان با گروه همکاری دارد و کار او یادآور موسیقی سنتی و ردیف دستگاهی ایران است که به خوبی در کنار موسیقی کلاسیک غربی به سبک رکوییم( موسیقی عزا)، قرار گرفته است. به غیر از انور دو خواننده سوپرانو و متزو سوپرانو از گروه کر فیلارمونیک اولتینا نیز به‌عنوان تکخوان گروه را همراهی کرده‌اند و حاصل کار، هم اثر موسیقایی  مذهبی درخور ارائه در سایر کشورهاست و هم ویژگی‌های موسیقی اصیل ایرانی را دارد. به همین دلیل این اثر علاوه بر تهران، در رومانی نیز اجرا شد و حتی همزمان از رادیو سراسری به‌طور زنده پخش شده است.

شریفیان با اینکه مدتهاست در ایران زندگی نمی‌کند، همچنان به موضوعات ملی و مذهبی ایران علاقه‌مند است. او قطعات دیگری را نیز به شکل پوئم سمفونی برای اشعار سعدی و حافظ نیز انجام داده و درباره آرش کمانگیر هم سمفونی نوشته است. نکته جالب، اجرای این قطعات ملی در خارج از ایران است که به‌نظر می‌رسد به‌دلیل نگاه حرفه‌ای سازنده آن، مورد توجه مخاطب آن طرف هم قرار گرفته است. وی که مدیریت ارکستر‌های مجلسی و چند گروه کر را در کارنامه خود دارد به‌دلیل آشنایی با ویژگی و توانایی‌های گروه‌های کر، توانسته در این اثر، صدای جدیدی از گروه کر رومانی بسازد؛ صدایی که با روح ایرانی اثر هماهنگ است و در کنار اسحاق انور، یک اثر کرال و‌سازی‌ می‌سازد.

یکی از ویژگی‌های خسوف، ادغام بخش‌هایی از شعر یک شاعر با شعر شاعری دیگر است. به این معنا که شریفیان برای انتقال منظور خود، بخش‌هایی از اشعار بیژن ترقی، خواجه عبدالله انصاری و حسان را با یکدیگر تلفیق کرده و هر بخش از آنها را در جای مناسب خود به کار گرفته است. این نوع ترکیب تاکنون در آثار موسیقایی  انجام نشده بود اما شریفیان به سلیقه خود تشخیص داده است که گاه هماهنگی بخش‌های مختلف اشعار شاعران مختلف با هم بیشتر است.

به هر حال خسوف تنها سمفونی عاشورایی موجود است که بر خلاف سایر قطعات حزن‌انگیز، صرفا به خاطر عاشورا ساخته شده است. اما ظاهرا تا به حال هیچ کدام از این قطعات از برنامه‌های مذهبی صدا و سیما پخش نشده‌اند! این در حالی است که در ایام محرم و صفر، یکی از دغدغه‌های مسئولان، رواج نوحه‌هایی است که در شأن امام حسین(ع) و واقعه عاشورا باشند اما به‌نظر می‌رسد ‌پخش‌نشدن قطعات سنگین و فاخری چون سمفونی خسوف، از علاقه مسئولان به همراهی با سلیقه عامه مخاطبان حکایت می‌کند.

کد خبر 75338

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز