چهارراه‌ استانبول که در برخی متون تاریخی از آن به‌عنوان «اسلامبول» یادشده، یکی از چهارراه‌های قدیمی تهران، واقع در تقاطع خیابان‌های جمهوری و خیابان فردوسی، است که در گذشته‌های دور به‌جای فروشندگان پوشاک مردانه، پاتوق کتابفروش‌ها بوده است.

قاسمی

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی : شمال‌غربی چهارراه استامبول یا اسلامبول سفارت انگلیس و در جنوب شرقی آن سفارت آلمان و ترکیه واقع شده است. در منتهی‌الیه شرقی این چهارراه نیز میدان بهارستان قرار دارد. اکنون مهم‌ترین کاربری این محدوده مربوط به صرافی‌ها و صنف لباس مردانه و فروشندگان لوازم شکار است که باعث شده این چهارراه چهره‌ای متفاوت نسبت به دوران گذشته پیدا کند.

قصه‌های خواندنی بیشتر را اینجا ببینید

کتاب هر کیلو ۱۰۰ ریال!

به‌ تصویری‌ که در سال ١٣٤٣ شمسی در خیابان استانبول، تقاطع لاله‌زار، تهیه شده دقت کنید. روی تابلوی این فروشنده دستفروش که در کنار خیابان پاتوق کرده نوشته شده:«برای خدمت بیشتر به فرهنگ و بالابردن سطح معلومات مردم کتاب‌دوست؛ کتاب هرکیلو ۱۰۰ریال. از آثار برجسته و با ارزش نویسندگان ایران و جهان.»

جالب اینکه اکنون نیز با این نوع کسب‌وکار و فروشندگان کتاب در محدوده خیابان انقلاب اسلامی، مقابل دانشگاه تهران تا پارک دانشجو برخورد می‌کنیم. از کتاب‌های کمک‌درسی و دانشگاهی تا رمان‌های قدیمی؛ تازه باید پایان‌نامه‌های دانشجویی را هم به این اقلام فرهنگی قابل خریدوفروش اضافه کنید!

..............................................................................................................

منبع : تهران به روایت منصوری _ قدیم‌ندیم‌ها

کد خبر 767409

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha