دوچرخه: سه مطلب کوتاه درباره فن‌آوری اطلاعات؛ مطلب اول از معصومه عطیف و دو مطلب بعد از فرانک عطیف.

دنیای ریزتر  و پول کمتر

اینتل به تازگی اعلام کرده، قصد دارد دو پردازشگر دو هسته‌ای جدید برای کامپیوترهای همراه و رو میزی ارائه کند.

این شرکت، برای کاهش هزینه‌ها می‌خواهد تراشه‌هایی جدید بسازد و از پروسه و پردازش 32 نانومتری به جای 45 نانومتر استفاده کند. تراشه‌هایی که سیستم پردازش 32 نانومتری داشته باشند، برای سازنده ارزان‌تر تمام می‌شوند، سریع‌تر کار انجام می‌دهند و برق کمتری مصرف می‌کنند.

این تراشه‌های لپ‌تاپ دو هسته‌ای «آراندل» نام دارند و جایگزین پردازشگرهای« اوبورندل» می‌شوند و تراشه‌های 32 نانومتری کامپیوترهای خانگی (رومیزی) هم اسم‌شان «کلارکدل» است که به جای تراشه‌های «هاوندل» می‌نشیند.

آراندل، کارکردهای گرافیکی را بهتر و بیشتر انجام می دهد و در عین حال انرژی کمتری مصرف می‌کند، این کم‌مصرفی انرژی در تراشه جدید باعث بیشتر شدن عمر باتری لپ‌تاپ  می شود.

شرکت مورد نظر ساخت این تراشه‌ها را اواخر سال 2009 آغاز می‌کند. یک نانومتر معادل یک بیلیونیم یک متر است.

برنامه انگشتی

همین اواخر  برنامه‌ای برای نقاشی در تلفن همراه «آیفون» گوشی ساخت اپل، نوشته شده است.شاید معرفی یک برنامه کاربردی دیگر، در بین گوشی‌های تلفن همراه، خیلی موضوع خاصی نباشد، اما برنامه‌نویس آن، موضوع جالب این رویداد است؛ «لیم‌دینگ ون» 9 ساله.

گفته می‌شود، لیم این برنامه نقاشی انگشتی را برای دو خواهر کوچک‌ترش که سه  و پنج ساله‌اند، نوشته است.

این پسر مال‍زیایی که با خانواده‌اش در سنگاپور زندگی می‌کند، کلاس چهارم است و در حالی که خیلی از هم‌سن و سال‌هایش سرگرم بازی و کار مدرسه‌اند، او برنامه‌های کامپیوتری و کاربردی می‌نویسد.

به کمک این برنامه، صاحبان گوشی آیفون، با استفاده از انگشت می‌توانند روی صفحه نمایش لمسی‌شان نقاشی بکشند.

این برنامه  در کمتر از دو هفته بیش از 4000 بار بارگذاری و نصب شده است.

لیم، شش زبان برنامه‌نویسی را خوب می‌داند. وقتی دو ساله بود، برای اولین بار از کامپیوتر استفاده و در هفت سالگی برنامه‌نویسی را تجربه کرد. او تا به حال بیش از 20 پروژه برنامه نویسی را نوشته است.

لیم، برنامه کاربردی اولیه را روی کامپیوترش نوشت، اما اکنون آن را برای استفاده در گوشی آیفون برنامه‌ریزی کرده و  در عرض چند روز آن را به زبان پاسکال نوشته است.

او اکنون مشغول نوشتن یک بازی علمی تخیلی برای این نوع گوشی است و قصد دارد به باشگاه رباتیک در مدرسه‌اش بپیوندد.

پدر لیم کارشناس فناوری است و برنامه‌های کاربردی آیفون را می‌نویسد. او در پایگاه اینترنتی‌اش اعلام کرده که از موفقیت پسرش شاد است و دیگران هم می‌توانند برنامه‌هایی شبیه این برنامه بسیار ساده را بنویسند؛ اگر بخواهند...

عصبانی از دست تلفن همراه

گویا، فناوری پیشرفته همیشه آدم‌ها را شاد نمی‌کند.به عنوان مثال پیچیدگی تلفن همراه ، کاربران را خسته و عصبی کرده است. براساس پژوهشی جدید، 61 درصد افرادی که در انگلستان و کشورهای وابسته‌اش (ویلز ، ایرلند و اسکاتلند)و آمریکا، گوشی جدیدی خریده‌اند، با چالش روبه‌رو شده‌اند.طبق این پژوهش، 85 درصد کاربران می‌گویند سخت شدن آشنایی با تلفن جدیدشان و کارکردن با آن، آنها را درمانده کرده است.

این پژوهش را یک شرکت تلفن همراه انجام داده و با چهار هزار نفر کاربر صحبت کرده است. 95 درصد آنها گفته‌اند اگر کار با گوشی‌ها سخت نباشد، تمایل‌شان به استفاده از خدمات جدید بیشتر می‌شود.

دوروبرت را هم که نگاه کنی، کلی آدم می‌بینی که از همه امکانات گوشی‌شان استفاده نمی‌کنند، بخشی از آن به خاطر نداشتن آن سرویس در کشور ماست، اما دلیل دیگرش، پیچیده بودن این امکانات است.

کد خبر 76401

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز